  • 1. Data: 2012-11-13 21:57:50
    Temat: UEFI, GPT itd...
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Witam,

    Pomóżnie mi proszę zrozumieć, jaka jest zależność pomiędzy UEFI a GPT.

    Jeśli dysk jest partycjonowany wg schematu GPT, to czy warunkiem koniecznym do
    uruchamiania z niego systemu operacyjnego jest płyta główna z UEFI zamiast BIOS?

    Czy nowy dysk można spartycjonować wg GPT spod Win7 uruchomionego na "starym"
    pececie ze zwłykłym BIOS, i potem go na tymże komputerze używać jako dysku na
    dane?

    Używam od lat bardzo pomocnych narzędzi do HDD odpalanych z boot-CD (np. BootIT
    NG, MHDD) - co one "zobaczą" na dysku z partycjami GPT? Czy to, co zobaczą
    będzie zależało od tego, czy w kompie jest UEFI? A co zobaczą, gdy dysk jest
    "starego typu", ale płyta główna ma już tylko UEFI?

    Dzięki,

    latet

  • 2. Data: 2012-11-13 23:00:38
    Temat: Re: UEFI, GPT itd...
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 13.11.2012 21:57, Latet pisze:
    > Pomóżnie mi proszę zrozumieć, jaka jest zależność pomiędzy UEFI a GPT.

    Wszystko masz ślicznie opisane tu:
    http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

    > Jeśli dysk jest partycjonowany wg schematu GPT, to czy warunkiem koniecznym do
    uruchamiania z niego systemu operacyjnego jest płyta główna z UEFI zamiast BIOS?

    Jeżeli ma *tylko* GPT, to tak. Ale zazwyczaj oprócz GPT jest
    też zapisywany szczątkowy MBR tak, aby można było uruchomić
    system starą metodą.

    > Czy nowy dysk można spartycjonować wg GPT spod Win7 uruchomionego na "starym"
    pececie ze zwłykłym BIOS, i potem go na tymże komputerze używać jako dysku na dane?

    Nie widzę przeciwwskazań.

> [...]
    zależało od tego, czy w kompie jest
    > UEFI? A co zobaczą, gdy dysk jest "starego typu", ale płyta główna ma już tylko

    Zobaczą co chcą. Jeżeli obsługują tylko MBR, to niezależnie
    od tego, czy na komputerze jest stary BIOS, czy UEFI, zoba-
    czą zawartość MBR (czyli prawdopodobnie jedną wielką party-
    cję nieznanego typu) i ją zinterpretują.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 3. Data: 2012-11-14 16:13:44
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Jeżeli ma *tylko* GPT, to tak. Ale zazwyczaj oprócz GPT jest
    > też zapisywany szczątkowy MBR tak, aby można było uruchomić
    > system starą metodą.
    (...)
> [...]
    > czą zawartość MBR (czyli prawdopodobnie jedną wielką party-
    > cję nieznanego typu) i ją zinterpretują.

    Widze tu sprzeczność. Wyżej napisałeś, że szczątkowy MBR umożliwi uruchomienie
    systemi starą metodą. Czyli system na partycji wg GPT będzie "widziany". Niżej,
    że stary MBR co najwyżej wskaże na jedną wielką partycję nieznanego typu (a więc
    system, ani nic innego co jest na tym dysku widoczne nie będzie).

    Dziękuję.

    latet

  • 4. Data: 2012-11-14 19:24:06
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 14.11.2012 16:13, Latet pisze:
> [...]
    stary MBR co najwyżej wskaże na jedną
    > wielką partycję nieznanego typu (a więc system, ani nic innego co jest na tym dysku

    Bo MBR zawiera dwie rzeczy: tablicę partycji i kod ładujący.
    W przypadku dysku GPT tablica partycji MBR jest "lewa" i
    pokazuje jedną wielką partycję nieznanego typu, a kod ładu-
    jący jest tak spreparowany (*), by wczytać mimo wszystko w
    jakiś sposób program rozruchowy systemu operacyjnego, który
    już będzie rozumiał GPT.

    -----
    (*) "Normalny" kod rozruchowy MBR czyta tablicę partycji z
    MBR i ładuje sektor rozruchowy aktywnej partycji.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 5. Data: 2012-11-14 20:37:26
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

> [...]
    > jący jest tak spreparowany (*), by wczytać mimo wszystko w
    > jakiś sposób program rozruchowy systemu operacyjnego, który

    Sprytne. Ale i pachnie problemami np. po przywróceniu obrazu jakiejś partycji na
    nowy dysk...

    latet

  • 6. Data: 2012-11-15 00:39:41
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Nie widzę przeciwwskazań.

    Oczywiście nie pod XP 32-bit. Ten system widzi wtedy tylko jedną wielką partycję
    "GPT reserved partition".
    Ale ciekawostka- właśnie się przekonałem, że program Terabyte Image for Windows
    (uruchomiony pod XP 32-bit) widzi na takim dysku właściwe partycje oraz ich
    zawartość.

    latet

  • 7. Data: 2012-11-15 02:07:17
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    A tutaj: http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/gg4
    63525.aspx#ELD
    znalazłem coś takiego:
    Systems that support UEFI require that boot partition must reside on a GPT disk.
    Other hard disks can be either MBR or GPT.

    Czy to znaczy, że w pececie, ktory zamiasto BIOS-u ma UEFI nie da się
    zainstalować / odpalić systemu z dysku typu MBR?

    Póki co - na wolnym dysku (przy pomocy Win7) zrobiłem GPT i 2 partycje po 100
    GB. Przed nimi automatycznie utworzyła się też partycja MSR, ale nie została
    utworzona żadna partycja ESP.

    Tu pisza:
    http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/gg4
    63525.aspx#ELD
    Every GPT disk must contain an MSR. The order of partitions on the disk should
    be ESP (if any), OEM (if any) and MSR followed by primary data partition(s). It
    is particularly important that the MSR be created before other primary data
    partitions.

    Ale na tej samej stronie piszą:

    For UEFI systems, each bootable drive must contain an ESP, an MSR, and at least
    one basic data partition that contains the operating system.

    Czyli Win7 założył, że przygotowuję dysk pod dane i nie będę na nim stawiać
    systemu.

    Potem (dla testu) na tym dysku chciałem zainstalować Win8 (64 bit) - instalator
    odmówił, podając jako powód, że nie może instalować na partycji GPT. Ciekawe
    jaki był prawdziwy powód, czy to dlatego, że mam BIOS, a nie UEFI, czy też
    dlatego, że nie znalazł partycji ESP i nie miał gdzie jej założyć.

    Dzięki,

    latet

  • 8. Data: 2012-11-15 02:09:30
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

> [...]
    > jący jest tak spreparowany (*), by wczytać mimo wszystko w
    > jakiś sposób program rozruchowy systemu operacyjnego, który

    Ale ta sztuczka chyba nie dotyczy Windows. Przynajmniej tak rozumiem te kolorowe
    tabelki tu:
    http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table#ci
    te_note-microsoft-8

    Czy prawdą jest, że na kompie mającym UEFI nie da się zainstalować/odpalić
    Windows na dysku MBR? Musi być GPT i koniec?

    Dzięki,

    latet

  • 9. Data: 2012-11-15 10:26:32
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Thu, 15 Nov 2012 02:09:30 +0100, Latet napisał(a):

    > Czy prawdą jest, że na kompie mającym UEFI nie da się zainstalować/odpalić
    > Windows na dysku MBR? Musi być GPT i koniec?

    Nie. Odwrotnie. Na płycie z UEFI można teoretycznie postawić system (od
    win7 w górę) na GPT (mnie się nie udało na A75M-ITX mimo,że Asrock twierdzi
    że można). Pod MBR można zawsze.

  • 10. Data: 2012-11-15 10:49:14
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Nie. Odwrotnie. Na płycie z UEFI można teoretycznie postawić system (od
    > win7 w górę) na GPT (mnie się nie udało na A75M-ITX mimo,że Asrock twierdzi
    > że można). Pod MBR można zawsze.

    Czy polega to na wyborze w ustawieniach "biosu" płyty - czy będzie działać z MBR
    czy jako UEFi?

    Z kolei na płycie bez UEFI (z 2008 r.) - próbowałem dziś istalować Win8 na dysku
    pustym, ale "zainicjowanym" jako GPT. Instalator kategorycznie odmawiał,
    twierdząc, że nie może zainstlaować systemu (win8 64-bit) na dysku z partycjami
    w stylu GPT. Najwyraźniej "widział", że na płycie jest stary BIOS, bo niby z
    jakiego innego powodu miałby odmówić zrobienia tego?

    latet