  • 1. Data: 2015-12-30 09:44:38
    Temat: UPS Sinus, zasada działania z transformatorem 50Hz
    Od: morozaw <m...@g...com>

    Witam,
    czy ktoś posiada schemat lub może zrobić opis UPSa z sinusoidalnym napięciem
    wyjściowym?
    Chciałbym zrozumieć jak sterowany jest transformator 50Hz, by na wyjściu otrzymać
    napięcie sinusoidalne. Czy jest to po prostu sygnał SPWM podawany na driver
    półmostka?

    Transformator z jednym uzwojeniem pierwotnym, jednym wtórnym, bez odczepów. Dokładnie
    taki jest zastosowany w UPS EVER DUO 500. Na płytce widzę tylko dwa drivery półmostka
    IR, odpowiedzialne za kluczowanie transformatora.

    Domyślam się, że ten sam transformator odpowiada również za ładowanie akumulatora,
    gdyż nie widzę na płytce dodatkowych obwodów, które mogłyby być za to odpowiedzialne.
    Czy dobrym tropem jest wykorzystanie diod "wbudowanych" w n-mosfety do prostowania
    napięcia i ładowania akumulatora?

    Jaką przekładnię powinien mieć transformator do ładowania akumulatora oraz bycia
    częścią falownika? :)

    Pozdrawiam i mam nadzieję, że nie zaniżam poziomu grupy.

  • 2. Data: 2015-12-30 23:51:52
    Od: m...@g...com

    Tanie UPS-y często dają "modyfikowany sinus", czyli schodki +320/0/-320/0V -
    zasilaczom komputerowym na ogół nie przeszkadza, choć podobno z PFC różnie bywa.
    Prawdziwy sinus przez odpowiednio szybki PWM - też możliwe, ale musiałby być jakiś
    filtr LC by pozbyć się zakłóceń (częstotliwość kluczowania + dużo harmonicznych),
    chyba że indukcyjność rozproszenia transformatora wystarcza.
    Przy odpowiednim sterowaniu da się użyć tego samego falownika "w drugą stronę" do
    ładowania. Wadą są spore straty w cały czas pracującym dużym transformatorze, do
    ładowania mógłby być osobny dużo mniejszy i tak widziałem to rozwiązane w APC
    Back-UPS 600 z początku lat 90-tych (konstrukcja czysto analogowa + trochę logiki
    CMOS, po kilku wymianach akumulatora działa do dziś).

  • 3. Data: 2015-12-31 00:03:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 30 Dec 2015 00:44:38 -0800 (PST), morozaw napisał(a):
> [...]
    >
    > Transformator z jednym uzwojeniem pierwotnym, jednym wtórnym, bez
    > odczepów. Dokładnie taki jest zastosowany w UPS EVER DUO 500.

    Taki ?
    http://ever.eu/product/pl/ups-duo-ii-500

    To "Schodkowa aproksymacja sinusoidy" nie brzmi jak sinus, tylko jak
    prostokat.

    Potrzebujesz raczej serwisowke od SINLINE lub SPECLINE, lub ECO CDS.

    J.

  • 4. Data: 2015-12-31 00:28:00
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 31 grudnia 2015 00:03:23 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > To "Schodkowa aproksymacja sinusoidy" nie brzmi jak sinus, tylko jak
    > prostokat.
    No, bo w nowomowie UPSowej 'zmodyfikowany sinus' to prostokąt, który traci trochę
    harmonicznych przez przypadek.

  • 5. Data: 2015-12-31 11:19:18
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie wiem do czego to potrzebne ale z taniej, jakies 39 zl, przetwornicy 12/230
    zasilam zwykly transformator 230/24 a z tego silnik komutatorowy 24V/80W. Pomiedzy
    transformatorem a silnikiem jest regulator predkosci i kierunku.

  • 6. Data: 2015-12-31 13:15:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Dec 2015 02:19:18 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
> [...]
    > przetwornicy 12/230 zasilam zwykly transformator 230/24 a z tego
    > silnik komutatorowy 24V/80W. Pomiedzy transformatorem a silnikiem

    No, niezla kombinacja, ale przetwornica 12/24V bylaby prostsza,
    moglaby byc od razu z regulacja.

    (choc po prawdzie jesli zakres wyjsciowy ma byc 0-24V to sprawa sie
    troszeczke komplikuje).

    J.

  • 7. Data: 2015-12-31 14:06:52
    Od: Dominik Morawiec <m...@g...com>

> [...]
    > prostokat.
    >
    > Potrzebujesz raczej serwisowke od SINLINE lub SPECLINE, lub ECO CDS.

    Jest to dokładnie ten model: http://ever.eu/product/pl/ups-duo-pro-500
    Podobno na wyjściu jest czysty sinus. :)

    Znalazłem referencję od TI która wiele wyjaśnia:
    http://www.ti.com/lit/an/slaa602/slaa602.pdf

    Jednak nie rozumiem, czemu w czasie ładowania akumulatora dolne tranzystory mostka H
    są kluczowane PWM. Czy ktoś może mi wytłumaczyć zasadę wykorzystaną tutaj? :)

  • 8. Data: 2015-12-31 14:34:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > No, niezla kombinacja, ale przetwornica 12/24V bylaby prostsza,
    > moglaby byc od razu z regulacja.
    > (choc po prawdzie jesli zakres wyjsciowy ma byc 0-24V to sprawa sie
    > troszeczke komplikuje).

    W czym się komplikuje?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2015-12-31 15:10:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    nie byla by prostsza bo trzeba by bylo kupic albo zrobic. Sterownik i transformator
    byly bo to komplet z silnikiem. Za cztery dychy w zyciu bym sie nie zmiescil ze
    zrobieniem przetwornicy 12/24 ze stabilizacja predkosci. A tak przetwornica za pare
    zlotych opekalem temat. W bonusie mam 230 w samochodzie i w terenie mozna naladowac
    akumulatory do sprzetu roznego. A ze sprzet drogi to nikt by sie nie zdecydowal na
    ladowanie z niewiadomoczego. A tak jest oryginalna ladowarka wtykana do gniazdka.

  • 10. Data: 2015-12-31 15:51:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Dec 2015 05:06:52 -0800 (PST), Dominik Morawiec
    napisał(a):

    > Jest to dokładnie ten model: http://ever.eu/product/pl/ups-duo-pro-500
    > Podobno na wyjściu jest czysty sinus. :)

    Watpie - producent chyba nie klamie :-)

> [...]
    > tranzystory mostka H są kluczowane PWM. Czy ktoś może mi
    > wytłumaczyć zasadę wykorzystaną tutaj? :)

    Jak oba tranzystory sa otwarte, to transformator jest zwarty.
    Prad narasta powoli, bo jest indukcyjnosc rozproszenia.
    Jak teraz jeden tranzystor otworzysz - to prad z tej indukcyjnosci
    chce plynac dalej, nawet jesli to wymaga wzrostu napiecia ponad
    baterie, bo tylko przez nia moze przeplynac.
    Taka niemal normalna przetwornica boost.
    Drugiego tranzystora bym nie otwieral, bo i po co.

    Ale czy im to zadziala ? Mam watpliwosci, co do pracy inwertorowej
    tez. Wolalbym chyba dolozyc dodatkowy dlawik, zeby mi sie w.cz nie
    pałętało po transformatorze.

    No ale oscylogramy pokazali, to moze i dziala ... ktos z kolegow tak
    probowal ? Bedzie na wtornej stronie sinusoida 50Hz, czy raczej
    te 6-20kHz ?
    A przy ladowaniu - bedzie dzialalo jak zalozyli, czy pierwotna strona
    trafo stlumi duzo ?

    J.