  • 1. Data: 2023-09-16 16:28:31
    Temat: UPS a moc bierna
    Od: M M <m...@g...com>

    Jest sobie nowo zakupiony UPS on-line HP R3000XR rocznik 2004 - ogólnie działa
    normalnie, ale bez obciążenia z sieci pobiera około 500VAr mocy biernej
    pojemnościowej, choć tylko około 40W czynnej (być może jeszcze trochę ładuje baterię
    aku 120V 5Ah). Pod obciążeniem około 400W też cos fi 0,7 pojemnościowy czyli ta
    składowa nie zależy od obciążenia. Nie żeby mnie ZE kasował za moc bierną (póki co -
    nie wiadomo co jeszcze Obajtkom wpadnie do głowy), ale trochę dużo. To normalne (na
    wejściu są takie pojemności w filtrach), czy trafił mi się jakiś dziwny egzemplarz?
    Mój agregat też nie lubi obciążenia pojemnościowego, napięcie wtedy znacznie wzrasta
    (choć przy rezystancyjnym prawie się nie zmienia). Da się to pewnie skompensować
    jakimś dławikiem (są dość tanie stateczniki od lamp sodowych na ten zakres mocy),
    niemniej trochę to dziwne. UPS choć wiekowy ma dość nowoczesną konstrukcję, ponoć
    wszystko już sterowane przez DSP. Producent podaje sprawność 96% a dotychczasowy
    którego używam tylko 88% i to jest główny powód zmiany (a i tak w tym starym trzeba
    by już po kilku latach wymieniać aku).
    Przy okazji szukam aktualizacji firmware do 2.02 (obecnie UPS ma 1.09), był kiedyś
    (jeszcze Compaq) taki plik SP54628.EXE i na pewno był bo nawet podają jego SHA256,
    ale samego pliku nigdzie nie sposób znaleźć, nawet na jakichś mirrorach
    nieistniejącego już ftp.hp.com gdzie są pliki z sąsiednimi numerami.

  • 2. Data: 2023-09-17 11:29:50
    Temat: Re: UPS a moc bierna
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 16.09.2023 o 16:28, M M pisze:
    > ale bez obciążenia z sieci pobiera około 500VAr mocy biernej pojemnościowej, choć
    tylko około 40W czynnej
    Niemożliwe, czym to zmierzyłeś?

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2023-09-17 12:51:33
    Od: PeJot <s...@n...pl>

> [...]
    wejściu są takie pojemności w filtrach), czy trafił mi się jakiś dziwny egzemplarz?

    500 varów to trochę dużo, nie ma jakiego błędu w pomiarze ? Chociaż w
    2004 roku chyba niewielu się przejmowało varami pojemnościowymi, a i w
    sieci było więcej urządzeń czysto indukcyjnych.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 4. Data: 2023-09-17 15:50:40
    Od: M M <m...@g...com>

    niedziela, 17 września 2023 o 11:29:52 UTC+2 Janusz napisał(a):
    > Niemożliwe, czym to zmierzyłeś?
    Dwoma różnymi przyrządami, wyniki dość dobrze się zgadzają:

    Janitza UMG96L - niemiecki tablicowy, bezpośrednio na zasilaniu tego UPSa - normalnie
    dość drogi ale kiedyś jakaś firma sprzedawała tanio na alle... i zrobiłem sobie
    przenośny przyrząd z wtyczką i gniazdkiem (wykorzystując tylko jedną fazę, sam
    przyrząd jest 3-fazowy) do szukania pożeraczy energii, powinien być dokładniejszy od
    popularnych "gniazdek z pomiarem mocy".
    Dossena MV3DL - włoski na szynę, na przyłączu na cały dom - kupiony ze 20 lat temu,
    monitorowany przez Modbus (kiedyś było za małe zabezpieczenie przedlicznikowe i
    trzeba było tak sterować ogrzewaniem elektrycznym by nie przekroczyć jak w domu było
    włączone coś jeszcze np. pierkarnik, później udało się zwiększyć moc a klimat się
    ocieplił ale monitorowanie zostało, teraz coś straszą opłatą mocową to nie wiem czy
    nie zmniejszę) i tam też wyraźnie widać tę moc bierną, nic więcej w domu nie mam co
    by jej pobierało aż tyle na jednej fazie (falownik PV też trochę tej pojemności ma
    jak jest mało słońca, ale symetrycznie na 3 fazach i jego na noc mogę całkiem
    odłączać).

  • 5. Data: 2023-09-17 16:04:29
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 16 Sep 2023 07:28:31 -0700 (PDT), M M

    > Nie żeby mnie ZE kasował za moc bierną (póki co - nie wiadomo co jeszcze Obajtkom
    wpadnie do głowy)

    Już zaczynają, co prawda dopiero C, ale... właśnie zakupiłem dławik dla
    klienta który najmuje pokoje biurowe na Wilanowie w Wawie, bo ostatnio
    zaczęli mu z zaskoczenia naliczać i za czynną 200kWh zapłacił 150 zł a za
    bierną 350kVArh 450 zł. To w sumie okres letni gdzie nie było LEDów, raptem
    same zasilacze lapków pewnie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 6. Data: 2023-09-17 16:34:29
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-09-17 o 16:04, Myjk pisze:
    > Już zaczynają, co prawda dopiero C, ale... właśnie zakupiłem dławik dla

    Nic nie zaczynają bo C płaci za bierną od czasów Tesli :]

    L.

  • 7. Data: 2023-09-17 18:24:28
    Od: M M <m...@g...com>

    niedziela, 17 września 2023 o 16:34:40 UTC+2 Lisciasty napisał(a):
    > Nic nie zaczynają bo C płaci za bierną od czasów Tesli :]
    Mam na firmę taryfę C12a jednocześnie będąc prosumentem, jak dotąd nie było takiej
    pozycji na fakturze - oni jakoś informują wcześniej o zmianie, czy po prostu z
    zaskoczenia przysyłają duży rachunek?

  • 8. Data: 2023-09-17 18:46:14
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-09-17 o 18:24, M M pisze:
    > Mam na firmę taryfę C12a jednocześnie będąc prosumentem, jak dotąd nie było takiej
    pozycji na fakturze - oni jakoś informują wcześniej o zmianie, czy po prostu z
    zaskoczenia przysyłają duży rachunek?

    Może masz kompensację i nigdy nie wychodziło. Nie wiem co tam masz
    pomontowane. Ale z PV może być teraz różnie bo jak produkujesz swoją
    czynną i z sieci pobierasz mało to może się zdarzyć że bierna wywali w
    kosmos. Ale to zależy gdzie co masz wpięte.

    L.

  • 9. Data: 2023-09-17 19:12:19
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 17 Sep 2023 16:34:29 +0200, Lisciasty

    > Nic nie zaczynają bo C płaci za bierną od czasów Tesli :]

    Nie prawda, przynajmniej nie w Wawie, gdzie do tej pory był tylko zapis że
    mogą pobierać, ale nie brali. Teraz dopiero zaczęli.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 10. Data: 2023-09-17 19:13:02
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 17 Sep 2023 09:24:28 -0700 (PDT), M M

    > Mam na firmę taryfę C12a jednocześnie będąc prosumentem, jak dotąd nie
    > było takiej pozycji na fakturze - oni jakoś informują wcześniej o
    > zmianie, czy po prostu z zaskoczenia przysyłają duży rachunek?

    Kolegę wzięli z zaskoczenia.

    --
    Pozdor
    Myjk