  • 1. Data: 2010-02-15 14:11:16
    Temat: Układ reagujący na paczkę impulsów a nie reagujący na pojedyncze impulsy - układ monostabilny?
    Od: "jasiek" <w...@m...pl>

    Jest sobie układ gdzie na jednej szynie pojawiają się impulsy (zero
    logiczne) średnio co 300ms. Gdy nic się nie dzieje na szynie panuje stan
    logiczny H.
    Impulsy do stanu niskiego mają czasy w okolicy 10-200 ms.
    Teraz jest potrzeba wymyślenia układu, który nie będzie reagował na
    pojedyncze bardzo krótkie impulsy (5-20ms) a wszystko co powyżej np. 100 ms
    będzie już traktować jako impuls użyteczny i np po wystąpieniu takich 3-4
    impulsów (o czasie minimum 100 ms) we wspomnianych okresach 300ms. Dopiero
    po wystąpieniu takich 3-4 impulsów "długich" układ wygeneruje na wyjściu
    impuls do stanu L. Impuls w okolicy 200ms-1sek. Nie jest to jakiś bardzo
    krytyczny czas, więc ważne aby się zmieścił w okolicy wskazanego przedziału.
    W układzie już pracuje procesor, który oczywiście jest zabezpieczony przed
    odczytem.
    Trzeba więc dodać prosty układ, który wyeliminuje powyższe interpretowanie
    każdego sygnału z czujnika jako użytecznego - zwyczajnie chińczyk napisał
    dupiaty soft i program reaguje na wszystko a powinien prawidłowo reagować na
    długie 3-4 impulsy 100-200ms) wszystko poniżej tej ilości i czasu ma być
    pomijane i nie wywoływać zmiany na linii wejściowej na procesor dla którego
    stan L na porcie powoduje podjęcie dalszych kroków w programie.

    Układ pewnie moszna wykombinować na podstawie przerzutnika monostabilnego z
    gatunku 74HC123
    Typowo układ ten ma wydłużanie impulsu wyjściowego kolejnymi nadchodzącymi
    zboczami podawanymi na wejście. A tu trzeba wygenerować impuls gdy
    odpowiednio długie czasy impulsów na wejściu się pojawią.
    Jakiś pomysł?
    Filtrowanie impulsów na jakiś obwodach RC niewiele wnosi, bo za często
    pojawia się kolejny impuls.

  • 2. Data: 2010-02-15 14:17:45
    Od: "plebi" <p...@o...pl>

    > Jakiś pomysł?
    > Filtrowanie impulsów na jakiś obwodach RC niewiele wnosi, bo za często
    > pojawia się kolejny impuls.
    Chyba najlepiej dodaj do ukladu kolejny maly procek - bedziesz mogl zawsze
    wniesc poprawke gdyby cos nie tak jeszcze bylo a realizacja sprzetowa
    najprostsza. Przynajmnie dla mnie najlepsze rozwiazanie - o ile nie dziala
    prymitywny uklad RC

  • 3. Data: 2010-02-15 14:28:05
    Od: "kk" <...@...pl>

    > Układ pewnie moszna wykombinować na podstawie przerzutnika monostabilnego
    > z gatunku 74HC123

    + kawałek jakiegoś licznika zerowanego przez przerzutnik mono

  • 4. Data: 2010-02-15 15:22:44
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    jasiek schrieb:

> [...]
    > Jakiś pomysł?
    > Filtrowanie impulsów na jakiś obwodach RC niewiele wnosi, bo za często

    Jak plebi napisał: najłatwiej i najtaniej na jakimś procku, najmniejszym
    jaki się znajdzie w szufladzie. U mnie pewnie albo AtTiny12 lub
    MSB430F2013 (bo mam ;-))

    Waldek

  • 5. Data: 2010-02-15 15:52:21
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Jak plebi napisał: najłatwiej i najtaniej na jakimś procku, najmniejszym
    > jaki się znajdzie w szufladzie. U mnie pewnie albo AtTiny12 lub
    > MSB430F2013 (bo mam ;-))

    Niech będzie nowoczesny i użyje ATtiny10 albo lepiej ATtiny4 ;)...

    Konop

  • 6. Data: 2010-02-15 16:29:38
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > no można, ale tego nie mam w szufladzie. Ale podoba mi się, chyba sobie
    > kupię parę na testy. Powoli trzeba uważać, by się procesorem nie
    > zaksztusić ;-)

    Zaksztusić??!! Zaksztusić to się można zwykłym DIPem ;)... z tym trzeba
    uważać, żeby nie wciągnąć do nosa, albo nie wsadzić do oka przypadkiem
    ;)... Procki są bardzo fajne, niestety, trzeba mieć pewnie oryginalne i
    najnowsze narzędzia od Atmela, żeby się nimi pobawić - czyli nie dla
    hobbystów...

    Konop

  • 7. Data: 2010-02-15 16:31:17
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

  • 8. Data: 2010-02-15 18:22:40
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Zaksztusić??!! Zaksztusić to się można zwykłym DIPem ;)...

    albo na nim usiąść :)

    e.

  • 9. Data: 2010-02-15 19:20:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Konop wrote:
    > Procki są bardzo fajne, niestety, trzeba mieć pewnie oryginalne i
    > najnowsze narzędzia od Atmela

    Czy jakoś dużo się różnia od pozostałych AVRów ? Widzę że interfejs
    programowania to juz nie jest SPI tylko jakieś coś przypominające I2C.
    Wykonanie tego (włacznie z 12V na RESET) chyba nie jest problemem
    hobbystycznie.

  • 10. Data: 2010-02-16 01:04:29
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "jasiek" <w...@m...pl> wrote in message
> [...]
    > Jakiś pomysł?
    > Filtrowanie impulsów na jakiś obwodach RC niewiele wnosi, bo za często

    A jaki masz tam generator do dyspozycji? Coś z porównywalnym okresem?
    Bo to co potrzebujesz to jeden "debounce circuit" z okresem 100ms a potem
    licznik 4 bitowy. Zamiast procesora możesz wstawić tam małego GALa lub CPLD.
    Wybór konkretnego scalaka programowalnego masz dziś bardzo spory :-)