  • 1. Data: 2010-02-14 20:48:03
    Temat: Zasilanie procka bez trafa
    Od: "Jarek" <j...@c...mysite.pl>

    Witam!

    Chce zrobic uklad, w ktorym procesor ma sterowac silnikiem. Ma w sobie jakis
    program wystawiajacy jedynke na porcie, co zalacza triaka i sam silnik.
    Do zasilenia procka nie chce stosowac transformatora - na gabarytach zalezy
    mi przede wszystkim. Czy jest jakas alternatywa ?

  • 2. Data: 2010-02-14 21:04:34
    Temat: Re: Zasilanie procka bez trafa
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    Jarek pisze:
> [...]
    > Do zasilenia procka nie chce stosowac transformatora - na gabarytach
    > zalezy mi przede wszystkim. Czy jest jakas alternatywa ?

    Tak, zasilacz beztransformatorowy z wykorzystaniem kondensatora, jako
    elementu ograniczającego prąd zasilania i dalej mostek, kondensator
    dioda Zenera. Tak jest zasilanych wiele układów, np. zegary programowalne.
    --
    Pozdr
    EM

  • 3. Data: 2010-02-14 21:58:14
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Jarek" <j...@c...mysite.pl>
    napisał w wiadomości news:hl9ni7

> [...]
    > Do zasilenia procka nie chce stosowac transformatora - na gabarytach
    > zalezy mi przede wszystkim. Czy jest jakas alternatywa ?

    Są specjalne przetwornice w obudowie układu scalonego zasilane po stronie
    pierwotnej bezpośrednio z 230V. Kilka lat temu nawet tego używałem, ale
    niestety nie pamiętam teraz symbolu, ani producenta.

  • 4. Data: 2010-02-14 22:05:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Plumpi,

    Sunday, February 14, 2010, 10:58:14 PM, you wrote:

    > Są specjalne przetwornice w obudowie układu scalonego zasilane po stronie
    > pierwotnej bezpośrednio z 230V. Kilka lat temu nawet tego używałem, ale
    > niestety nie pamiętam teraz symbolu, ani producenta.

    Są w obudowie układu scalonego ale na pewno nie zasilane z 230V. DC/DC
    owszem.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2010-02-14 22:06:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello EM,

    Sunday, February 14, 2010, 10:04:34 PM, you wrote:

    > Tak, zasilacz beztransformatorowy z wykorzystaniem kondensatora, jako
    > elementu ograniczającego prąd zasilania i dalej mostek, kondensator
    > dioda Zenera. Tak jest zasilanych wiele układów, np. zegary programowalne.

    Kondensator zasilacza o mocy 0.5W będzie większy niż transformator
    0.5W. Reszta elementów jest niemal dokładnie taka sama - po co
    kombinować i ryzykować porażenie?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2010-02-14 22:07:40
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Jarek pisze:
> [...]
    > Do zasilenia procka nie chce stosowac transformatora - na gabarytach
    > zalezy mi przede wszystkim. Czy jest jakas alternatywa ?

    Jeśli nie zależy Ci na bezpieczeństwie - to zasilacz
    beztransformatorowy ;)... Jeśli układ musi być odizolowany od sieci, to
    szukaj miniaturowych przetwornic ;)...

    Konop

  • 7. Data: 2010-02-14 23:26:49
    Od: "bujnos" <a...@g...pl>

    > Są w obudowie układu scalonego ale na pewno nie zasilane z 230V. DC/DC
    > owszem.

    błąd
    LNK302 (Energy-Ef?cient Off-Line Switcher IC) - siedzi np w pralkach. cena
    paręnaście pln w detalu

  • 8. Data: 2010-02-15 06:19:27
    Od: "Jarek" <j...@c...mysite.pl>

    pewnie uzyje malutkiego trafa ;/ chociaz ciekawi mnie ten LNK302

    A tak z ciekawosci... probowal ktos wsadzic w szereg z dioda zenera jakis
    ... warystor albo mala neonowke?

  • 9. Data: 2010-02-15 09:32:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello bujnos,

    Monday, February 15, 2010, 12:26:49 AM, you wrote:

    > błąd
    > LNK302 (Energy-Ef?cient Off-Line Switcher IC) - siedzi np w pralkach. cena
    > paręnaście pln w detalu

    LNK302 potrzebuje do pracy jeszcze transformatora i kilku elementów.
    Mowa była o kompletnej przetwornicy a nie gołym kontrolerze do niej.
    To, że istnieją kontrolery przetwornic w obudowie DIP nie jest
    tajemnicą od pierwszych TOP20x:
    http://sklepy.allegro.pl/item905887856_kontroler_prz
    etwornicy_powerint_top209.html
    - jeśli chodzi o firmę PowerInt.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2010-02-15 12:15:29
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    napisał w wiadomości

    > pewnie uzyje malutkiego trafa ;/ chociaz ciekawi mnie ten LNK302
    >
    > A tak z ciekawosci... probowal ktos wsadzic w szereg z dioda zenera jakis
    > ... warystor albo mala neonowke?

    A wyobraższ sobie ile się bedzie wydzielało mocy na tym warystorze i jaki
    bedzie potrzebny radiator ?
    Nie mówiąc już o tym, że warystor zanim się rozgrzeje doprowadzi do spalenia
    diody zenera oraz całegto Twojego układu elektronicznego.
    Tak samo się stanie przy neonówce.

    Jeżeli już to rezystor lub kondensator, tylko trzeba policzyć ile mocy na
    nich się wydzieli i tę moc trzeba odprowadzić do otoczenia w postaci ciepła.