  • 1. Data: 2011-05-18 15:36:08
    Temat: Warystory w listwach "komputerowych" ?
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...pl>

    Witam
    W listwach zasilających tkzw. komputerowych, najczęściej jedynym elementem
    zabezpieczającym jest warystor tlenkowy. Ponieważ takie elementy kosztują
    grosze, to można, jak sądzę, tanim sposobem dodać warystor do zwykłego
    rozgałężnika. Jakie parametry mają warystory stosowane w listwach ?
    PP

  • 2. Data: 2011-05-19 20:25:08
    Temat: Re: Warystory w listwach "komputerowych" ?
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    > Witam

    > W listwach zasilających tkzw. komputerowych, najczęściej jedynym elementem

    > zabezpieczającym jest warystor tlenkowy.

    Jeżeli już dają warystory to również wstawiony jest jakiś dłwik i kondensatory.

    Ponieważ takie elementy kosztują

    > grosze, to można, jak sądzę, tanim sposobem dodać warystor do zwykłego

    > rozgałężnika. Jakie parametry mają warystory stosowane w listwach ?

    Najpewniej napięcie 275V.
    Reszta parametrów zależna od producenta i ceny listwy.

    Zbyszek

  • 3. Data: 2011-05-19 20:51:20
    Temat: Re: Warystory w listwach
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    Zbyszek <z...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Jeżeli już dają warystory to również wstawiony jest jakiś dłwik i
    kondensatory.

    W kilku listwach, które rozbierałem, były tylko warystory. Może w droższych/
    porządniejszych, dodają filtr RC.
    PP

  • 4. Data: 2011-05-19 21:11:05
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    PL(N)umber_One <p...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > W kilku listwach, które rozbierałem, były tylko warystory. Może w droższych/
    > porządniejszych, dodają filtr RC.
    > PP

    Ja mam (niestety) listwę, gdzie jest tylko warystor, w dodatku podłączony ,
    przed bezpiecznikami (po cholerę są w obu żyłach) , nie pamiętam przed czy za
    wyłącznikiem , raczej przed, bezpośrednio na kablu zasilającym.
    W każdym razie w przypadku przepięcia nie spali się bezpiecznik w listwie
    tylko musiałoby zadziałać zabezpieczenie w domowej instalacji.
    Obawiam się, że raczej spali się cała listwa.

  • 5. Data: 2011-05-20 08:22:44
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik " Wmak" <w...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Ja mam (niestety) listwę, gdzie jest tylko warystor, w dodatku podłączony
    > ,
    > przed bezpiecznikami

    Przy badaniu odporności urządzeń na przepięcia z sieci podaje się impulsy
    50us 1kV(line-line) i 2kV (line-ground) ze źródła o impedancji 2 ohm.
    Zakładając, że warystor obetnie to na poziomie 400V to oznacza przepływ
    przez niego prądu odpowiednio 300A (600/2) i 800A (1600/2).

    Nie wiem jak by się do tego ustosunkowały bezpieczniki gdyby były przed
    warystorem.
    P.G.

  • 6. Data: 2011-05-20 09:56:17
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    Piotr Gałka <p...@C...pl> napisał(a):

> [...]
    > przez niego prądu odpowiednio 300A (600/2) i 800A (1600/2).
    >
    > Nie wiem jak by się do tego ustosunkowały bezpieczniki gdyby były przed

    Też nie wiem jak by było przy krótkim impulsie ale w przypadku pojawienia się
    międzyfazowego powinny (moim zdaniem) odpalić, gdyby były przed warystorem i
    przynajmniej niektóre sprzęty uratować.

  • 7. Data: 2011-05-20 10:14:58
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Thu, 19 May 2011 22:25:08 +0200, Zbyszek napisał(a):

    > Najpewniej napięcie 275V.
    To poniżej normalnego napięcia w szczycie.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 8. Data: 2011-05-20 10:27:31
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > się
    > międzyfazowego powinny (moim zdaniem) odpalić, gdyby były przed warystorem

    Tylko, że takich impulsów jak w badaniach to podobno w gniazdku pojawia się
    kilka każdego roku, a takich o połowę słabszych to kilkadziesiąt.
    P.G.

  • 9. Data: 2011-05-21 01:53:20
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jaroslaw Berezowski napisał:

    > To poniżej normalnego napięcia w szczycie.

    275V AC, niektórzy producenci piszą też od razu 241, co oznacza 241V AC.
    Niestety ale trzeba za każdym razem zaglądać do danych. Tam jest
    wyraźnie napisane, że służy do ochrony zasilania 110V AC, czy 230V AC i
    to dopiero jest istotna informacja. Dla DC to będzie zwykle nieco ponad
    400V. Przynajmniej tak się zachowują w trakcie pomiaru, który własnie
    zrobiłem - oznaczony 275 wyłącza przy 420V.
    Maciek

  • 10. Data: 2011-05-21 02:05:04
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Wmak napisał:
> [...]
    > tylko musiałoby zadziałać zabezpieczenie w domowej instalacji.
    > Obawiam się, że raczej spali się cała listwa.

    Masz słuszne obawy i zmień jego miejsce za bezpiecznikiem i najlepiej za
    wyłącznikiem. Przynajmniej będziesz miał wyłączony i mniej ryzykujesz
    spalenie otoczenia, gdy nie będziesz przy tym. Warystory pięknie się
    palą. Niestety mogą to również zrobić z całą resztą.
    Jeżeli masz miejsce w listwie i ochotę na modyfikację, to podnieś jej
    walory przez dodanie filtra LC. Odwiedź sklep z częściami AGD. Kiedyś
    trafiłem na zespół filtra do pralki z procesorem. Taki walec z 5
    przewodami. Kosztował niewiele a do spółki z warystorem znacznie
    poprawia odporność na zakłócenia. Pewnie jakieś gotowce są dostępne w
    sklepach z częściami elektronicznymi. Ten miał od razu hermetyczną
    obudowę, mam nadzieję niepalną w razie nieszczęścia. W fabrycznej
    konstrukcji był zamontowany za bezpiecznikiem, przed warystorem.
    Maciek