  • 1. Data: 2010-01-12 18:52:33
    Temat: Wat czy Lumen
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    Tezy poniższe dotyczą określenia potrzebnej ilości światła do przebiegu
    prawidłowej fotosyntezy.

    Teza 1 - pomiar ilości światła w "lm"
    Źródło światła można przedstawić jako źródło przesyłające cząsteczki
    energii. Cząsteczki te nazywane są kwantami lub fotonami.
    Całkowita liczba fotonów emitowana na sekundę pomiędzy 400 a 700 nm jest
    nazywana przepływem fotonów fotosyntetycznych, inaczej PPF, jej ilość
    jest mierzona w umol s-1. Przepływ PPF odpowiada definicji lumena.
    Ilość światła mierzymy w lumenach

    Teza 2 - pomiar w "W"
    Strumien swietlny, ktorego jednostka jest lumen, wyliczany jest w
    oparciu o *krzywa czulosci ludzkiego oka*. Jest to pojecie z dziedziny
    fotometrii *wizualnej*, i nie odzwierciedla bezposrednio calkowitej
    liczby emitowanych fotonow. Co wiecej, krzywa czulosci ludzkiego oka
    jest zupelnie inna niz krzywa fotosyntetyczna, ma bowiem szczyt na
    obszarze zielono-zoltym (550 nm), czyli tam, gdzie rosliny przyswajaja
    wlasnie najslabiej. Zatem swietlowka tej samej mocy dajaca wiecej
    lumenow bedzie jasniejsza dla oka akwarysty, ale najprawdopodobniej
    *gorsza* dla jego roslin.

    W czym więc prawidłowo określać ilość potrzebnego światła ?

  • 2. Data: 2010-01-12 20:14:38
    Temat: Re: Wat czy Lumen
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "dekoder" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > najprawdopodobniej *gorsza* dla jego roslin.
    >
    > W czym więc prawidłowo określać ilość potrzebnego światła ?

    W lumenach roslinnych :-)

    No bo przecież nie w ludzkich, ani nie w watach fali el-m, skoro
    czytamy ze rosliny tez maja swoja krzywa czulosci.

    A akwarium to juz w ogole szykana, bo te roslinki moga jeszcze inna
    krzywa miec.

    J.

  • 3. Data: 2010-01-12 20:59:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > W lumenach roslinnych :-)

    Konkretnie to one się nazywaja PAR (Photosynthetically Active Radiation)
    i są do tego produkowane specjalne instrumenty pomiarowe. W meteorologii
    poza pyranometrami mierzącymi całkowitą radiację, używa się różnych innych
    diwajsów o rozmaitych charakterystykach spektralnych.

    > A akwarium to juz w ogole szykana, bo te roslinki moga jeszcze inna
    > krzywa miec.

    Pod wodą w jeziorach też się mierzy. Zgodnie z tą samą charakterystyką.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2010-01-12 21:13:14
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Tue, 12 Jan 2010 19:52:33 +0100, dekoder napisał:
    > Tezy poniższe dotyczą określenia potrzebnej ilości światła do przebiegu
    > prawidłowej fotosyntezy.
    [...]
    > W czym więc prawidłowo określać ilość potrzebnego światła ?

    Hodowle # zakładasz ;-) ?
    P,NMSP

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 5. Data: 2010-01-12 21:33:20
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

    > W lumenach roslinnych :-)

    roslinki hodowane w szafie , piwnicy , na strychu :) potrzebuja chyba
    innego spektrum niz te w akwarium :) czy nie ?

    >Zatem swietlowka tej samej mocy dajaca wiecej
    >lumenow bedzie jasniejsza dla oka akwarysty, ale najprawdopodobniej
    >*gorsza* dla jego roslin.

    nie wiem czy wyprowadzono juz wzory zapotrzebowania na swiatlo przez rosliny
    ale te podwodne potrzebuja czerwieni i niebieskiego

  • 6. Data: 2010-01-12 21:35:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 12 Jan 2010 22:33:20 +0100, nenik wrote:
    >nie wiem czy wyprowadzono juz wzory zapotrzebowania na swiatlo przez rosliny
    >ale te podwodne potrzebuja czerwieni i niebieskiego

    Te zwykle chyba tez - zielone odbijaja, pewnie im niepotrzebne :-)

    J.

  • 7. Data: 2010-01-12 21:40:28
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    Verox pisze:
    > [...]
    >
    > Hodowle # zakładasz ;-) ?
    > P,NMSP

    mam tylko dylemat jak prawidłowo określać potrzebną ilość światła

  • 8. Data: 2010-01-12 21:41:57
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > Te zwykle chyba tez - zielone odbijaja, pewnie im niepotrzebne :-)

    zielone równiez. poch?aniaja; jednak w mniejszym stopniu to ok. 550-600 nm

  • 9. Data: 2010-01-12 22:32:19
    Od: "d530" <d...@p...com>

    "dekoder" <w...@w...pl> wrote in message

    > mam tylko dylemat jak prawidłowo określać potrzebną ilość światła

    IMHO określenie "ilość światła" jest tu nie na miejscu, może bardziej zależy
    ci na określeniu natężenia oświetlenia ?

  • 10. Data: 2010-01-13 05:55:23
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    d530 pisze:
    > "dekoder" <w...@w...pl> wrote in message

    > IMHO określenie "ilość światła" jest tu nie na miejscu, może bardziej zależy
    > ci na określeniu natężenia oświetlenia ?

    może ta "ilość" to trochę niefortunne określenie