  • 41. Data: 2016-08-05 13:39:37
    Temat: Re: Wybierak WK-610... Jak wykonać zastępnik?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-08-04 o 17:19, J.F. pisze:
    > Użytkownik "ajt" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Moja (TP) tez jeszcze daje rade, choc wybicie widelkami musialem pocwiczyc.
    >
    > I pobiec do piwnicy po stary aparat, bo wcale nie taki nowy Panasonic
    > (hom 2002) widelkami juz nie daje rady - nawet 1 nie daje rady - cos tam
    > chyba za bardzo komutuje na linii.

    Wybierania przez stukanie widełkami nauczyłem się w wojsku - pracowałem
    na centrali. Nie zawsze miało się "tarczówkę" przy sobie, a sporo
    telefonów było bez tarczy. Nauczyłem się sumować sekwencje po 3 lub 4
    uderzenia, przykładowo 7 to 4+3, 8 to 4+4. Nie było problemu nawet z
    międzymiastowymi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 42. Data: 2016-08-05 14:27:03
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 05/08/2016 13:39, Adam wrote:
> [...]
    > telefonów było bez tarczy. Nauczyłem się sumować sekwencje po 3 lub 4
    > uderzenia, przykładowo 7 to 4+3, 8 to 4+4. Nie było problemu nawet z

    To mi przypomniało o opowiadaniu "Sendbajt" które onegdaj gdzieś
    przeczytałem... Chyba nawet gdzieś zachowałem kopię.

    O, jest. Wątek i tak zboczył mocno z tematu, co tam:

    https://gopherproxy.meulie.net/gopher.viste.fr/0/att
    ic/opowiadania%2520%2528polish%2529/sendbajt.txt

    Mateusz

  • 43. Data: 2016-08-05 14:37:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >a sporo telefonów było bez tarczy. Nauczyłem się sumować sekwencje po
    >3 lub 4 uderzenia, przykładowo 7 to 4+3, 8 to 4+4.

    Tez tak licze.

    >Nie było problemu nawet z międzymiastowymi.

    No coz, im wiecej cyfr, tym latwiej sie pomylic i sp*.
    A teraz juz 9 do kazdego numeru krajowego.

    Ale ten przypadek to inny - nawet jednego stukniecia nie potrafie
    dobrac tak, aby centrala zgasila ton wywolania.
    Cos telefon chyba robi z tym stuknieciem, wydluza zapewne...

    J.

  • 44. Data: 2016-08-06 23:15:21
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-08-01 o 17:39, HF5BS pisze:

    > Nie tyler postęp, ile konieczność, ze względu na inny podział pola
    > komutacyjnego.

    Ale wprowadzenie rejestrów w centralach mimo wszystko było postępem.
    Problem ze Strowgerami był taki, że czasami w trakcie szukania spadł i
    jeśli ab. A potrafił to usłyszeć, to wybrał ostatnią cyfrę jeszcze raz,
    a jak nie, to wybrał następną cyfrę i nie rozumiał, dlaczego centrala go
    nie łączy (czeka na ostatnią cyfrę).

    Natomiast w centrali rejestrowej oddziela się proces odbierania sygnałów
    wybierania od procesu komutacji co istotnie zmniejsza stopę błędów.

    Poza tym polskie Pentaconty i K66 w latach 90 dostały wybieranie tonowe
    przez wymianę modułu rejestru na nowocześniejszy. Zmodernizować
    Strowgera do wybierania tonowego jest znacznie trudniej i w praktyce
    sprowadzałoby się do zainstalowania rejestru w każdym stopniu, który by
    czytał sygnał DTMF, odpowiednio podnosił wybierak i łączył z następnym
    stopniem dopiero po zaniknięciu sygnału danej cyfry, bo inaczej następny
    stopień wybrał by tą samą cyfrę.

  • 45. Data: 2016-08-07 10:56:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 6 Aug 2016 23:15:21 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):
    > W dniu 2016-08-01 o 17:39, HF5BS pisze:
    [...]
> [...]
    >
    > Natomiast w centrali rejestrowej oddziela się proces odbierania sygnałów
    > wybierania od procesu komutacji co istotnie zmniejsza stopę błędów.

    Hm, i rejestr lepiej niz abonent rozroznia, ze wybierak spadl,
    czy po prostu nowsze rowiazania rzadziej "spadaly" ?

    Rejestr to chyba jednak koniecznosc przy powiekszeniu lacznosci
    miedzycentralowej. Szczegolnie, jak systemy rozne.

    > Poza tym polskie Pentaconty i K66 w latach 90 dostały wybieranie tonowe
    > przez wymianę modułu rejestru na nowocześniejszy. Zmodernizować
    > Strowgera do wybierania tonowego jest znacznie trudniej i w praktyce

    A dotrwalyby ? Strowger pod koniec lat 80-tych to juz chyba unikat.

    J.

  • 46. Data: 2016-08-07 12:08:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Sunday, August 7, 2016, 10:56:22 AM, you wrote:

> [...]
    > miedzycentralowej. Szczegolnie, jak systemy rozne.
    > A dotrwalyby ? Strowger pod koniec lat 80-tych to juz chyba unikat.

    Bez przesady - pod koniec lat 80-tych w Polsce Strowger miał się
    jeszcze bardzo dobrze. W Opolu dopiero zaczynały się rozmowy z
    nieznaną, koreańską firmą Samsung ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 47. Data: 2016-08-07 12:23:31
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-08-07 o 10:56, J.F. pisze:

    > A dotrwalyby ? Strowger pod koniec lat 80-tych to juz chyba unikat.

    Strowgery jeszcze po 2000 roku pracowały na kolei. To właśnie od kolegi
    z PKP wiem o uciążliwości wybierania na Strowgerze.

    Teraz kolejarze mają ISDN, a dojdzie im niebawem GSM-R.

  • 48. Data: 2016-08-07 22:49:39
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-08-07 o 12:23, Tomasz Wójtowicz pisze:

    > Strowgery jeszcze po 2000 roku pracowały na kolei. To właśnie od kolegi
    > z PKP wiem o uciążliwości wybierania na Strowgerze.

    Na kolei, a TP S.A., to niby nie używała po 2000 Strowgerów? Fakt, że to
    były jakieś pipidówki i pojedyncze sztuki, ale zawsze.

    > Teraz kolejarze mają ISDN

    Dziś to ogólnie wymierająca technika, choć w sieci wydzielonej całkiem
    niekiepski pomysł.

  • 49. Data: 2016-08-08 01:44:35
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-08-07 o 22:49, nadir pisze:

> [...]
    > były jakieś pipidówki i pojedyncze sztuki, ale zawsze.

    > Dziś to ogólnie wymierająca technika, choć w sieci wydzielonej całkiem

    Rzecz w tym, że kolejowy ISDN nie służy wyłącznie do gadania, ale
    również do transmisji sygnałów związanych m.in. z bezpieczeństwem ruchu.
    Dlatego to musi być sieć synchroniczna, a nie żaden internet.

  • 50. Data: 2016-08-08 11:05:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nadir" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Na kolei, a TP S.A., to niby nie używała po 2000 Strowgerów? Fakt, że
    >to były jakieś pipidówki i pojedyncze sztuki, ale zawsze.

    Pojedyncze sztuki to w zasadzie "nie uzywala".

    Teraz tylko pytanie - malo tych Strowgerow odziedziczyla, wymienili na
    lepsze, bo juz byly za bardzo zuzyte, wymienili na lepsze bo lepsze,
    wymienili przy okazji rozbudowy, no bo przeciez nie dlatego, ze sie
    trudno dorabialo DTMF :-)

    J.