  • 51. Data: 2016-08-08 11:41:41
    Temat: Re: Wybierak WK-610... Jak wykonać zastępnik?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, August 8, 2016, 11:05:50 AM, you wrote:

    > Pojedyncze sztuki to w zasadzie "nie uzywala".
    > Teraz tylko pytanie - malo tych Strowgerow odziedziczyla, wymienili na
    > lepsze, bo juz byly za bardzo zuzyte, wymienili na lepsze bo lepsze,
    > wymienili przy okazji rozbudowy, no bo przeciez nie dlatego, ze sie
    > trudno dorabialo DTMF :-)

    Przecież doskonale wiesz, co się działo. W telekomunikacji
    przeskakiwaliśmy dziesięciolecia zastoju, przechodząc ze starych
    Strowgerów na najnowocześniejsze centrale elektroniczne. W Opolu
    budowa wojewódzkiego centrum telekom. została wstrzymana, gdy zamiast
    pierwotnie planowanej Kunta-Kinte okazało się, że będzie stawiana
    nowoczesna centrala Samsunga - odcięto dwie kondygnacje. Paradoksalnie
    - wcześniej o te kondygnacje była wojna z nadzorem budowlanym - WCT
    nie mogło być przecież wyższe od sąsiadującego kościoła...

    Plany zmieniano dość gruntownie, bo pomieszczenia przewidziane na
    centralę były za wysokie, nie miały za to miejsca na klimatyzację i
    potrzebna była wyższa podłoga techniczna (czy jak to się fachowo
    nazywa). W końcowym efekcie jakoś się to udało pogodzić ale budynek
    jest mniejszy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 52. Data: 2016-08-08 12:22:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    valid...
    Hello J.F.,

    >Przecież doskonale wiesz, co się działo. W telekomunikacji

    Tak w szczegolach to nie wiem.

    >przeskakiwaliśmy dziesięciolecia zastoju, przechodząc ze starych
    >Strowgerów na najnowocześniejsze centrale elektroniczne. W Opolu

    Ale w miedzyczasie cos przeciez stawiano nowego, chocby nawet te
    wybieraki WK-610 - przeciez nie do Strowgera.

> [...]
    >- wcześniej o te kondygnacje była wojna z nadzorem budowlanym - WCT
    >nie mogło być przecież wyższe od sąsiadującego kościoła...

    Ale to juz chyba po 1989 roku ta wojna ?

> [...]
    >centralę były za wysokie, nie miały za to miejsca na klimatyzację i
    >potrzebna była wyższa podłoga techniczna (czy jak to się fachowo

    Czyli wysokosc sie przydala :-)

    >W końcowym efekcie jakoś się to udało pogodzić ale budynek
    >jest mniejszy.

    Ja tam kojarze, ze wroclawskich osiedlach, to czesto jakis kontener
    byl :-)

    J.

  • 53. Data: 2016-08-08 20:43:33
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...spam.spam.com> napisał w wiadomości

    > Ale wprowadzenie rejestrów w centralach mimo wszystko było postępem.

    To swoją drogą. OS alias SALME ma podział 20x25, więc siłą rzeczy, trzeba to
    przeliczać. A skoro tak, to można to połączyć z rejestrami i załatwić przy
    tym kilka problemów.

    > Problem ze Strowgerami był taki, że czasami w trakcie szukania spadł i
    > jeśli ab. A potrafił to usłyszeć, to wybrał ostatnią cyfrę jeszcze raz,

    Drobny szczegół - taka sytuacja nigdy nie mogła (z bardzo nielicznymi
    wyjątkami) nastąpić. Wręcz - nie nastąpiła!
    Wyjątek - gdy Ab.B był np. zbiorowy, czy jaki inny wuj, i translacja "do
    abonenta" (np. usługi taxi, pogotowia, informacje) wisiała na wielokrociu
    WG, wtedy ewentualnie tenże WG, co tam łączył, mógł spaść.

    Rzecz w tym, że WL, przyjmujący dwie ostatnie cyfry, nie może spaść po
    przyjęciu którejś z cyfr, bo on tego nie umie, tu znów wyjątek, o którym za
    chwilę, jeszcze rzadszy, niż poprzedni... No dobra, już napiszę. CA Żerań,
    11xxxx. Kto wybrał 111111, mógł usłyszeć w słuchawce, ze połączenie spada.
    Kto zadzwonił lokalnie na strowgerze żerańskim, dostawał ponownie sygnał
    zgłoszenia. Kto dalej, spadała część, zestawiona na Żeraniu. OIDP, to było
    32AA i mam przypuszczenie, że dla tego abonenta nie była wystawiona żyła
    próbna (AA i wcześniejsze próbowały "na izolację") i nie miało się to
    wszystko jak podtrzymać. Musialbym zobaczyć schemat WL-a 32AA, ma ktoś?

    > a jak nie, to wybrał następną cyfrę i nie rozumiał, dlaczego centrala go
    > nie łączy (czeka na ostatnią cyfrę).

    Nie zawsze się dało usłyszeć, czy to z powodu translacji, której obwody na
    moment przerywają/przymykają obwód rozmówny przy wybieraniu i zanim go na
    nowo postawią, chwilę potrwa, a wybierak często spada właśnie wtedy.
    Połaczenie może iść przez coś rejestrowego i wtedy nawet, jak się usłyszy
    spadanie (było tak na początku w ACMM-EWSD (nie moja)), to wiele się nie da
    zrobić. Nie każdy też stan błędu w połączeniu wynikał ze spadnięcia
    wybieraka. Później (w innym poście) napiszę, bo trochę tego jest, a nie chcę
    się pomylić.

    > Natomiast w centrali rejestrowej oddziela się proces odbierania sygnałów
    > wybierania od procesu komutacji co istotnie zmniejsza stopę błędów.

    To zależy, tu nie można powiedzieć, że skoro rejestr, to od razu lepiej.
    Nadal mogą wystąpić problemy związane z jakością łączy, oraz jakością np.
    Babcia Stefa ma stary telefon tarczowy, z tarczą zatartą ze starosci, i
    dzwoni gdzieś, że ja cię kręcę. Tu rejestr wiele nie da. Natomiast
    komutacyjnie - no, mniej elementów ruchomych, mniejszy zakres ruchów, to i
    mniej błędów.

    > Poza tym polskie Pentaconty i K66 w latach 90 dostały wybieranie tonowe
    > przez wymianę modułu rejestru na nowocześniejszy. Zmodernizować

    ZTCW, raczej było to po prostu dołożenie odbiornika, ktoś mi z
    modyfikujących tak wspomniał. Choć i nie mówię, że innych modernizacji nie
    było, bo K66 bardzo przyspieszyła łączenie, ale tu wydaje mi się, że to
    raczej cechowniki były elementem powolnym (jak wsześniej wspominałem,
    zadziałanie krzyżaka to momencik), podobno komunikacja między modułami
    centrali była również znakozmiennie (niech mnie ktoś skoryguje, bo to tylko
    podsłuchałem), co mocno spowalniało łączenie.

    > Strowgera do wybierania tonowego jest znacznie trudniej i w praktyce
    > sprowadzałoby się do zainstalowania rejestru w każdym stopniu, który by
    > czytał sygnał DTMF, odpowiednio podnosił wybierak i łączył z następnym
    > stopniem dopiero po zaniknięciu sygnału danej cyfry, bo inaczej następny
    > stopień wybrał by tą samą cyfrę.

    Kombinowanie, rzucanie pereł przed wieprze. Da się to prościej zrobić, ale
    mało w tym sensu. Prawdopodobnie (tak na szybko myślę) wyleciały by szukacze
    linii, a rejestr dołączałby się w ich miejsce, przyjąwszy numer zestawiłby
    do WG i zaczął wydawać numer. Prościej by było chyba zastosować układ z
    dołączanym odbiornikiem DTMF i prostym rejestrem, kategoryzowanym zworą w
    wyposażeniu abonenta, ostateczne rozróżnienie, czy ma być impulsowane, czy
    tonowane, było by po pierwszej cyfrze, gdy impulsem, odbiornik z rejestrem
    spadały by i połączenie zestawiane by było biegowo. Gdy tonowo, rejestr
    przyjąłby numer, bądź wspierałby wybieranie, gdy abonent łaczy się z inną
    centralą, aby cały czas móc odbierać cyfry, aż do końca. BTW. Na K66 nie
    było tego rozróżnienia i przeciwnie do pozostałych central, można było
    miksować cyfry wybieranego numeru, czyli naprzemian impulsowo i tonowo.
    Na mojej ACMM, wprawdzie tonbowe sprawy wybiercze opierały się o R2. ale
    przedstawię pewne rozwiązanie - moduł miejski cen trali, miał 60 rejestrów,
    dekadowych. Ale, dla central miejskich, które same międzycentralowo mogły
    wybierać R2, było przygotowane 10 odbiorników kodu, co zwykle wystarczało,
    średnia ilość zajętych odbiorników, to było 8-9. Hmmm Próbuję sobie
    przypomnieć... no, ponad 20 lat minęło, że odbiorników mogło być chyba do
    30. Gdy przychodziło połaczenie z centrali miejskiej R2, translacja
    przyjściowa była odpowiednio skategoryzowana i bodajże rejestr, gdy
    stwierdził, że ma taką translację przyjściową (JAUM zamiast JAUD; z
    francuskiego odpowiednio translacja przyjściowa miejska R2 i translacja
    przyjściowa miejska dekadowa), wołał odbiornik kodu. Tak można by na
    Strowgerze zrobić, bez zbytniego kombinowania. Ale, jak pisałem, dla mnie to
    by było rzucaniem pereł przed wieprze, w sensie, że bez sensu.

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski

  • 54. Data: 2016-08-08 21:02:52
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > Hm, i rejestr lepiej niz abonent rozroznia, ze wybierak spadl,

    To pewnie by robili, żeby rozróżniał, wystarczy monitorować żyłę próbną,
    rejestr także mógłby wykrywać wybieraki zawiśnięte w polu, bądź pod polem
    (to ostatnie bardzo perfidne...)

    > czy po prostu nowsze rowiazania rzadziej "spadaly" ?

    Zależy od stanu styków, regulacji, naoliwienia piasty, stanu mechaniki...
    itd, itp.

    > Rejestr to chyba jednak koniecznosc przy powiekszeniu lacznosci
    > miedzycentralowej. Szczegolnie, jak systemy rozne.

    Czy taka konieczność - rejestr w każdym razie ułatwia nam np. taką sprawę:
    CWW (1)
    CWW (2)
    CWW (3)
    CWW (4)

    Gdzie CWW, to Centrala Węzłowa Wschodnia, tłumaczone też jako Centralny
    Węzeł Wschodni, znajdowała się w budynku central Grochów 1 i 2, przy ul.
    Czapelskiej, choć oficjalnie przy Męcińskiej.
    1 - Legionowo
    2 - Nowy Dwór
    3 - Wołomin
    4 - Otwock

    Problemem jest a. są to Strowgery, b. nie mają połączeń między sobą.
    Aby je nawzajem połączyć, trzeba i tak by było prowadzić pogrubione kable do
    CWW, gdzie aż trzy wiązki w kablu były by jedynie do skomutowania się z
    sąsiadem. Można, jeśli kogoś stać, to nawet komutacyjnie nie jest trudne.
    Ale, to jest ogromna rozrzutność, wysycasz wiązkę 25% i finito, kierunek
    zajęty, a reszta 75% umiera z nudów, żegnaj Gienia, kup se... wiesz co.
    Taniej będzie pogrubić jedną wiązkę, np. z 20 do 30, a rozróżnienie czynić
    lokalnie, gdzie trzeba jakoś zrobić po 2 cyfrze rozróżnić, czy będzie
    lokalnie, czy nie i tę drugą cyfrę wypuścić do węzła. Więc albo kombinujemy
    i drugą cyfrę zapuszczamy zarówno lokalnie, jak i na zewnątrz, albo,
    rozsądniej, stosujemy rejestr, który potrafi tę drugą cyfrę przechwycić i
    zaleążnie od tej cyfry decydujemu, czy kierujemy ją ostatecznie do łączenia
    na zewnątrz, a spada lokalnie, czy kierujemy do łączenia lokalnego, a spada
    połączenie zewnętrzne.

    > A dotrwalyby ? Strowger pod koniec lat 80-tych to juz chyba unikat.

    Dotrwały nawet do 21 wieku, wizytowałem ostatnią w kraju miejską centralę
    tego systemu. A w instytucjach, to nawet niektóre pracowały (pracują?) do
    drugiej dekady wieku obecnego.

  • 55. Data: 2016-08-08 21:11:58
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A centrale jeszcze czytają te impulsy?

    Normalne powinny. Mogą nie czytać porty w modemach z kablówek.

  • 56. Data: 2016-08-11 17:54:09
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 8 sierpnia 2016 21:12:00 UTC+2 użytkownik HF5BS napisał:
    > Normalne powinny. Mogą nie czytać porty w modemach z kablówek.
    Port w modemie kablowym to bramka VoIP z danymi serwera
    ustawionymi na sztywno przez operatora, zeby sobie klient
    bez wykupionego "telefonu domowego" przez przypadek nie
    wszedl i nie wpisal swojego zeby wykorzystac dostepna
    funkcjonalnosc routera/modemu. Zwykle tylko wybieranie
    tonowe obsluguje, ja nie wiem nawet czy to by przezylo
    elektrycznie telefon z tarcza;)

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 57. Data: 2016-08-11 18:18:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Karol Piotrowski napisał:

> [...]
    > bez wykupionego "telefonu domowego" przez przypadek nie
    > wszedl i nie wpisal swojego zeby wykorzystac dostepna

    Nie na sztywno, tylko konfigurowane automatycznie z serwera
    operatora po zalogowaniu do sieci. Zwykle na podstawie
    adresu MAC.

    --
    Jarek

  • 58. Data: 2016-08-11 18:22:26
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 11 sierpnia 2016 18:18:28 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > Nie na sztywno, tylko konfigurowane automatycznie z serwera
    > operatora po zalogowaniu do sieci. Zwykle na podstawie
    > adresu MAC.
    To mialem na mysli. Na routerach zwykle mozna je zmienic jak
    sie ma dostep do hasla dla uzytkownika specjalnego, w stylu
    "telecomadmin". W dzisiejszych czasach raczej nie na podstawie
    MAC, tylko numeru seryjnego routera/modemu przez abominacje
    pod nazwa TR-069.

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski