  • 1. Data: 2013-10-29 14:13:39
    Temat: Wyłączanie kina domowego razem z TV
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Witajcie.

    Chciałbym zrobić maksymalnie prosty układzik, którego zadaniem będzie wyłączanie
    zasilania kina domowego (kino ma włącznik sieciowy mechaniczny), gdy wyłączę TV lub
    TV się sam wyłączy (TV ma funkcję wykrywania bezczynności telewidza po np. po 2
    godz.).
    Do wyłączania kina chciałbym zastosować jakiś prosty układ z przekaźnikiem, który
    to układ będzie sterowany jakimś napięciem z TV (może pin 8 ze scarta lub zasilanie
    z gniazda USB). W sytuacji, gdy TV się wyłączy, napięcie na wybranym pinie spadnie
    do zera. Będzie to informacja dla stworzonego układziku sterującego zasilaniem kina,
    że kino ma się też wyłączyć (odcięcie sieci).
    Niestety nie do końca mam pomysł, jak to zrobić. Bo tak:
    1. Chciałbym, aby cewka przekaźnika była zasilana z któregoś z napięć stałych
    zasilacza
    kina (żeby nie było poboru prądu, gdy kino jest wyłączone)
    2. W szereg z włącznikiem sieciowym będzie obwód roboczy przekaźnika.

    I teraz zagwozdka: jak przy włączeniu przycisku zasilania kina załączyć też
    przekaźnik,
    który musi się najpierw załączyć, żeby było zasilanie jego cewki i stworzonego
    układu sterujacego?
    Gdy uda się znaleźć rozwiązanie tego problemu, to podtrzymanie załączenia
    przekaźnika
    do czasu braku napięcia sterującego z TV jest proste, wystarczy tranzystor + 2 opory.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 2. Data: 2013-10-29 14:19:20
    Temat: Re: Wyłączanie kina domowego razem z TV
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Użytkownik "Marek" <t...@f...kuku.pl> napisał w wiadomości
    > wystarczy tranzystor + 2 opory.

    Znaczy się 2 tranzystory i 2 opory.
    --
    Pzdr.
    Marek

  • 3. Data: 2013-10-29 14:31:31
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2013-10-29 14:13, Marek pisze:
> [...]
    > wyłączę TV lub
    > TV się sam wyłączy (TV ma funkcję wykrywania bezczynności telewidza po

    Proponuję układ umieszczony całkowicie po stronie zasilania sieciowego.
    Kontrolujesz prąd pobierany przez TV, jeśli spadnie poniżej pewnego
    progu wyłączasz przekaźnik.
    Chyba nawet coś takiego widziałem gdzieś w sklepie.

    --
    AWa.

  • 4. Data: 2013-10-29 15:04:39
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    Sa listwy zasilajace, odlaczajace zasilanie jak pobor spadnie ponizej
    zadanej wartosci.
    http://skroc.pl/4bf8

    Jak masz podlaczony TV to kina po HDMI, zobacz czy nie ma CEC.

  • 5. Data: 2013-10-29 15:10:53
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 29 Oct 2013 14:13:39 +0100, "Marek" <t...@f...kuku.pl>
    wrote:

> [...]
    >TV się sam wyłączy (TV ma funkcję wykrywania bezczynności telewidza po np. po 2

    Inteligentna listwa zasilajaca Acar Eco obnizy rachunki za prad

    "...Po podlaczeniu, listwa zasilajaca bedzie codziennie pamietac o
    wylaczaniu nieuzywanych odbiorników energii. Po wylaczeniu odbiornika
    glównego np. telewizora (podlaczonego do gniazda MASTER) listwa
    wyrkywa spadek poboru energii i automatycznie odlacza zasilanie
    odbiorników podpietych do pozostalych gniazd. Gdy odbiornik glówny
    zacznie ponownie pobierac energie, to pozostale odbiorniki zostana
    równiez zasilone. Czas reakcji listy to 2 sekundy, jednak mozna go
    ustawic w zaleznosci od naszych potrzeb...."

    http://tech.wp.pl/kat,1009789,title,Inteligentna-lis
    twa-zasilajaca-Acar-Eco-obnizy-rachunki-za-prad,wid,
    12727538,wiadomosc.html?ticaid=111920

    A.L.

  • 6. Data: 2013-10-29 16:38:49
    Od: "Marek" <m...@w...pl>

    Dnia 2013-10-29 Marek dokonal ponizszego cudu (by zylo sie lepiej):

> [...]
    przekaźnika
    >do czasu braku napięcia sterującego z TV jest proste, wystarczy tranzystor

    He, rozwiązanie jest banalnie proste. Obwód roboczy przekaźnika dam nie szeregowo
    z włącznikiem sieciowym, a równolegle. Dzięki temu zapewniam sobie dwa tryby pracy
    kina:

    1. Gdy włącznik sieciowy (po)zostanie włączony, kino będzie działać
    niezależnie od
    włączenia TV. Tryb pracy potrzebny gdy np. chciałbym przez wejście AUX kina
    puścić
    muzę z kompa.

    2. Gdy włącznik sieciowy zostanie włączony na chwilę przy włączonym TV,
    obwód roboczy
    przekaźnika zewrze zaciski włącznika sieciowego. Po chwili wyłączam włącznik
    sieciowy,
    kino ma nadal zasilanie, ale przez przekaźnik, do czasu wyłączenia TV :)

    Dzięki za odzew!

    --
    Pzdr.
    Marek