  • 1. Data: 2017-09-05 10:11:11
    Temat: ZK-147 kółko pośrednie
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Czy ktoś ma doświadczenie z naprawą starych magnetofonów szpulowych?
    Trafił w moje ręce ZK-147 i chciałbym go zreanimować - dla zasady, nie z
    potrzeby. Paski powyciągane (już zamówiłem nowe), ale głównym problemem
    jest kółko pośrednie. Jaka jest jego rola? Ono służy wyłącznie do
    przewijania w przód? Pytam, bo bez niego magnetofon działa (z dokładnością
    do wyciągniętych pasków), a z nim - mocowanie kółka pośredniego ociera się
    o wiatrak na silniku. Co można z tym zrobić (oprócz wymontowania kółka, co
    na razie zrobiłem)?

    Film: http://youtube.com/watch?v=KtLGOLwBu58

    Swoją drogą ciekawe rozwiązanie - silnik, który robi także za
    transformator sieciowy.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2017-09-05 11:31:24
    Temat: Re: ZK-147 kółko pośrednie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Wysocki napisał:

> [...]
    > o wiatrak na silniku. Co można z tym zrobić (oprócz wymontowania kółka, co

    Można wygiąć łopatki wiatraka nieco w dół. Albo skłonić jakoś kółko, by
    uniosło się trochę do góry.

    > Film: http://youtube.com/watch?v=KtLGOLwBu58
    >
    > Swoją drogą ciekawe rozwiązanie - silnik, który robi także za
    > transformator sieciowy.

    Bardzo powszechne w swoim czasie.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2017-09-05 12:18:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Adam Wysocki napisał:

    >Bardzo powszechne w swoim czasie.

    W magnetofonach serii ZK.
    One ponoc na licencji, wiec moze i na swiecie popularne ... ale
    swiatowy sprzet za drogi, zeby byc u nas popularny :-)

    Potem przyszly tranzystory i pomysl odszedl w niepamiec :-)

    J.

  • 4. Data: 2017-09-05 12:31:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > W magnetofonach serii ZK.
    > One ponoc na licencji, wiec moze i na swiecie popularne ...
    > ale swiatowy sprzet za drogi, zeby byc u nas popularny :-)
    >
    > Potem przyszly tranzystory i pomysl odszedl w niepamiec :-)

    Własnie nie. Ja to znam między innymi z wielkiego wypasionego
    amerykańskiego gramofonu ze zmieniaczem płyt. Tranzystorowy.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2017-09-05 15:19:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >ociera się
    >o wiatrak na silniku. Co można z tym zrobić (oprócz wymontowania

    Tak na oko - a nie da sie tego kolka pociagnac do gory, zeby dzwignia
    sie wygiela i te 2mm wyzej nad wiatraczkiem sie obracalo ?

    J.

  • 6. Data: 2017-09-08 12:22:09
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tak na oko - a nie da sie tego kolka pociagnac do gory, zeby dzwignia
    > sie wygiela i te 2mm wyzej nad wiatraczkiem sie obracalo ?

    One kolidują (kolidowały) w osi poziomej, nie w pionowej. Wygiąłem krzywkę
    od kółka i jest OK. Właściwie to prawie OK, bo nie wiem, gdzie podpiąć
    dolną sprężynę krzywki kółka...

    http://www.chmurka.net/r/kolko-posrednie.jpg

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 7. Data: 2017-09-08 12:47:29
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Potem przyszly tranzystory i pomysl odszedl w niepamiec :-)

    ZK przecież też tranzystorowy :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 8. Data: 2017-09-08 13:06:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    >ZK przecież też tranzystorowy :)

    147 ? Byc moze, 140 byl jeszcze na lampach :-)

    To pewnie silą rozpedu ;-)

    J.

  • 9. Data: 2017-09-08 13:27:36
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-09-08 o 13:06, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Adam Wysocki"  napisał w wiadomości grup
    >
    > 147 ? Byc moze, 140 byl jeszcze na lampach :-)

    ZK-140T był jak najbardziej tranzystorowy. ZK147 tym bardziej. A
    ZK-120/140 były lampowe.

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2017-09-08 15:56:15
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-09-08 o 13:27, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > ZK-140T był jak najbardziej tranzystorowy. ZK147 tym bardziej. A
    > ZK-120/140 były lampowe.

    O właśnie, były dwie wersje tranzystorowych - z końcówką na AD61/162
    (ZK-140T) i na BD354/355 (ZK-140TM), ale w ZK147 była inna elektronika
    OIDP.

    Pozdrawiam

    DD