  • 1. Data: 2020-05-03 22:16:40
    Temat: Zasilacz buforowy, amperomierz dwukierunkowy
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Hej,

    Chcę wykorzystać akumulator (14 Ah) do pracy buforowej. W mojej wizji jest
    zasilacz (źródło napięciowe) 13.8 V z ograniczeniem prądu ok. 2.5 A,
    który:

    - zasilałby odbiorniki i ładowałby akumulator, gdy odbiory pobierałyby
    mniej niż te 2.5 A (np. jeśli odbiory pobiorą 2 A, to akumulator będzie
    ładowany prądem 0.5 A)

    - pomagałby akumulatorowi w zasilaniu odbiorników, gdyby ich pobór prądu
    przekroczył te 2.5 A (czyli jeśli pobiorą 3 A, to 2.5 A pójdzie z
    zasilacza, a resztę dostarczy akumulator)

    Stały pobór (obecnych odbiorników) to na razie ok. 1 A, ze skokami do ok.
    6-7 A. To lampka z listy LED, wzmacniacz car audio i dwa radiotelefony (i
    ze względu na te dwa radiotelefony chcę, żeby wszystko działo się liniowo,
    bez przetwornic impulsowych po drodze).

    Pierwsza część pytania jest taka, czy taka wizja (takiego podziału prądu)
    w ogóle jest realna, biorąc pod uwagę charakterystykę akumulatora. Póki co
    eksperymentuję ze źródłem napięciowym na LM317T (wykorzystuję wbudowany
    ogranicznik prądu, ok. 1.3 A) i wydaje się, że mniej więcej tak to działa.

    Druga część pytania -- czy występuje w przyrodzie takie zwierzę, jak
    niesymetryczny, dwukierunkowy amperomierz wskazówkowy?

    Dwukierunkowy, żeby pokazywał prąd płynący w obie strony (zero na środku
    skali, wskazówka wychylająca się w jedną lub drugą stronę zależnie od
    kierunku przepływu prądu).

    Niesymetryczny, żeby skala po jednej stronie była mniejsza, niż po
    drugiej. Chcę mieć max. 3 A ładowania, ale 10 A rozładowywania.

    Jeśli takie (idealne) rozwiązanie nie istnieje, to macie propozycje
    innych, mniej idealnych? Może istnieje symetryczny +/- 10 A (ja nie
    znalazłem, może pod złym hasłem szukałem)? Może rozwiązanie z dwoma
    amperomierzami i diodami (to mi przychodzi do głowy, tylko chciałbym
    maksymalnie ograniczyć straty na diodach, bo prądy są znaczne)? Może
    zamiast diod można zrobić sztuczkę z mosfetem jako diodą, coś jak tu?
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3325580.html

    A może są inne, proste pomysły, które mi umykają?

  • 2. Data: 2020-05-03 22:28:07
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 3 maja 2020 22:16:42 UTC+2 użytkownik Queequeg napisał:
> [...]
    > innych, mniej idealnych? Może istnieje symetryczny +/- 10 A (ja nie
    > znalazłem, może pod złym hasłem szukałem)?

    w starych samochodach były jakies takie
    https://besplatka.ua/obyavlenie/ampermetr-strelochny
    i-avtomobilnyi-20a-30a-111452

    https://archiwum.allegro.pl/oferta/amperomierz-stary
    -samochodowy-amerykanski-i5282716536.html

    b.