  • 41. Data: 2021-05-17 22:17:26
    Temat: Re: Zegar sieciowy przyspieszył?! Pomiar częstotliwości oscylacji kwarców 32768Hz
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-05-17 o 14:56, jedrek pisze:
    > "Piotr Gałka"
    >
    > Czy to nie wynika z tego, że już w samej strukturze scalone
    > wejścia-wyjścia generatora te nóżki miały zbliżoną pojemność względem
    > masy, by wypadkowo dać obciążenie rezonatora oczekiwaną pojemnością
    > ~6pF?

    Tak.

    > Nawet podłączenie 1-2pF, z którejkolwiek nogi scalaka pędzącego ten
    > kwarc rwało już mu drgania?

    Nie.
    Ale jak bierzesz kwarc 12,5pF (w ubiegłym wieku nie potrafiliśmy zamówić
    kwarców 6pF inaczej niż chyba 3000szt, a potrezbowaliśmy 100 na kilka
    lat) to potrzebujesz dołożyć brakujące 6,5pF czyli dwa kondensatory po
    13pF i to już zrywało drgania.

    > Od którego dostawcy masz sprawdzone wersję rezonatorów 6pF?

    Od kilkunastu lat produkcję robił nam JM. Oni mieli jakąś swoja ofertę
    kwarców firmy ANSEN (Abracon) i mogłem specyfikować według karty
    katalogowej. Ale z potem z jakiegoś powodu zaczęły z tym się problemy i
    musiałem znajdować co w zamian.

    Tamten scalak (za dużo by mi zajęło ustalać jaki to był - jakiś Dallas,
    który potem był MAXIM-Dallas) miał tez inna wadę. Był przedział napięcia
    przy spadaniu napięcia na supercapie, że stawał, a nie ustawiał flagi,
    że stoi i zdarzały się z tym problemy.

    Teraz używamy innych scalaków i one chyba miewają falagę ustawiającą czy
    kwarc 6pF czy 12.5pF.

    Teraz to ja wypisuję listę kwarców, które można wykorzystać i dalej już
    nie wnikam.
    Np. dla takiego, którego mam napisane 7pF lista jest taka:
    Wurth: 830009709
    Epson: FC-135 32.7680KA
    Seiko: SC32S-7PF20PPM
    Diodes: G83270023
    ECS: ECS-.327-7-34B
    Abracon: ABS07-166-32.768KHZ
    Abracon: ABS07-32.768KHZ-7
    Przepisywałem ręcznie z drugiego komputera, mogłem coś pomylić.

    Czy mam
    > rozumieć, że szanujący się firmowi producenci zegarków naręcznych pchają
    > do swoim wyrobów wersje rezonatorów 32768 przewidziane do pracy z
    > pojemnością 6pF? A wersje 12pF zostały jako odrzut dla plebsu? :)

    Na pewno nie.

    > Póki
    > co nie zgłębiałem tematu, bo nie robiło to dla mnie większej różnicy.
    > Zestrojenie na 0 odchyłki i tyle, a czy tam było dokładnie po obu
    > stronach dołożone dodatkowo np. 18pF (bo już dana noga wprowadzał
    > pojemność ~6pF), a w innych urządzeniach spieszących się już wystarczyło
    > dołożyć 2x 8pF, to nie doktoryzowałem się nad tym. Jakby już było gdzieś
    > jakieś opracowanie na ten temat to by nie trzeba było wyważać otwartych
    > drzwi.

    Szukałem tego dawno. Nie mam pod ręką.
    P.G.

  • 42. Data: 2021-05-17 22:26:26
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-05-17 o 15:07, jedrek pisze:
    > "Piotr Gałka"
    >
    > A to nie kolidowało w wyniku różnic częstotliwości rezonans równoległy v
    > szeregowy?
    > W zegarku wg moich danych kwarc pracuje w rezonansie równoległym.
    > A tu był rezonans szeregowy - praca jako filtr pasmowoprzepustowy.

    Robiąc to mogłem nie zdawać sobie z tego sprawy. Wtedy jeszcze nie
    rozróżniałem dla kwarców tego.

    Chyba obciążenie powodowało na tyle pogorszenie dobroci, że nie było to
    ważne - chodziło o wycięcie wszystkiego innego poza tą jedną
    częstotliwością, ale nie jakoś super precyzyjnie skoro potem filtry RC
    zastosowałem jako lepsze rozwiązanie.

    Ile
    > się one różnią częstotliwością środkową rezonanse dla kwarca 32768?
    > Kilka Hz szeregowy v równoległy? Np równoległy 32768Hz a ten sam kwarc
    > jako filtr szeregowy najlepiej przepuszcza w okolicy ~32761Hz? Czyli
    > tłumić już zaczynał użyteczne 32768?

    Na pamięć nie wiem. Takie same masz szanse poszukać jak ja, a ja już od
    2 godzin powinienem byc w domu.

    > Pojedynczy obwód LC w kolektorze wzmacniacza rezonansowego nie wystarczał?

    Jak to miałem w tamtym pierwszym rozwiązaniu historycznym to nie
    pamiętam. Możliwe, że tam był LC w kolektorze.

    Jak robiłem drugi raz to może chciałem zrobić lepiej. Na pewno nie
    kojarzyłem wtedy, że rezonans równoległy i szeregowy kwarca to różne.

    Ale czy kwarc w generatorze nie pracuje w szeregowym - że sygnał z
    wyjścia 'przepuszcza' do wejścia?
    Może uznałem, że skoro on przepuszcza to co trzeba, to jak ja chcę tez
    przepuścić to zadziała.
    To z kwarcem na pewno mi jakoś działało i na pewno była jakaś przyczyna,
    że uznałem, że spróbuję poprawić, ale nie pamiętam jaka.
    Może jak zdarzyło się mierzyć zegarek za bardzo odchylony od
    częstotliwości tego kwarca to za bardzo go tłumiło i uznałem, że jednak
    musi być szersze pasmo. A że się akurat z innych powodów bawiłem
    filtrami aktywnymi RC to miałem gotowe płytki z których jedną tam po
    prostu wmontowałem.
    P.G.

  • 43. Data: 2021-05-20 15:11:02
    Temat: Re: Zegar sieciowy przyspieszył?!
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 May 2021 20:37:11 +0200, jedrek napisał(a):

    > "Adam"
    >
    > Niebieska książka: Naprawa zegarków i kalkulatorów elektrycznych - Bogdan
    > Sosiński, 1984
    >
    > O to chodzi?

    Dzięki, najprawdopodobniej to.

    --