  • 1. Data: 2012-02-06 09:26:51
    Temat: akceleracja inna niz 3d
    Od: " " <f...@g...pl>

    czy wspoloczesny pecet oferuje jakakolwiek akceleracje
    grafiki inna niz 'klasyczne' 3d ('klasyczne' to jest takie jak
    w ogl itp)
    Np czy renderowanie fontów jest w jakis sposób akcelerowane czy
    wszystko po prostu liczy procek?
    (kiedys za czasow pentium 1 pamietam byl np standard vesa
    i z tego co pamietam byla tam chyba jakas akceleracja do
    2d w sensie np akceleracji do kopiowania prostokatnych
    blokow obrazu z miejsca na miejsce, 'sprzetowego' rysowania
    lini itp (a jak nie w wesie to niektore karty to na pewno
    dostarczaly same z siebie) - teraz nie wiem czy te akceleracje
    zupelnie upadly czy jednak wystepują tylko sie o nich
    jakos rzadko mowi)

  • 2. Data: 2012-02-06 09:50:40
    Temat: Re: akceleracja inna niz 3d
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    Akceleracja 2d jest uproszczoną wersją akceleracji 3d i często jako taka jest
    używana. Co do renderingu fontów, to zazwyczaj nie stosuje się tu akceleracji, bo
    szybciej jest sobie zrenderować w pamięci i przesłać gotowa bitmapę na ekran (+cache
    utworzonych bitmap).

    AdamK

  • 3. Data: 2012-02-07 09:32:52
    Od: " profesor fir" <f...@g...pl>

    Adam Klobukowski <a...@g...com> napisał(a):

    > Akceleracja 2d jest uproszczon=B1 wersj=B1 akceleracji 3d i cz=EAsto jako t=
    > aka jest u=BFywana. Co do renderingu font=F3w, to zazwyczaj nie stosuje si=
    > =EA tu akceleracji, bo szybciej jest sobie zrenderowa=E6 w pami=EAci i prze=
    > s=B3a=E6 gotowa bitmap=EA na ekran (+cache utworzonych bitmap).

    a mozesz podac przyklad takiej akceleracji 2d - nie chodzi
    mi o plaskie ustawianie oteksturowanych quadów na oglowym
    viewporcie (bo to tez podpada pod akceleracje 3d)

    chodzi mi o to czy sa (czy tez nie ma) inne akceleracje,

    np kiedys moja bardzo stara karta trident miala akceleracje
    polegajaca na akcelerowaniu kopiowan prostokatow obrazu
    (do uzycia np podczas przeciagania za belkeokna po pulpicie)
    i jeszcze pare innych akceleracji 2d (wogole byly tam dziwne
    i ciekawe rzeczy np tryb tekstowy w rodzaju 160x60 itd)

    teraz to chyba wypadlo z uzycia, mimo ze np takie staromodne
    akceleracje by mi sie np mogly przydac bo ja pisze gierki 2d
    w takim staromodnym stylu przy pomocy stepixeli i prymitywow

    (zalezy co prawda bo najlepijej by bylo gdyby to moglo operowac
    na pixelbuforze w zwyklym ramie (a z tym to gorzej) a nie w
    video ram z wystawionym jedynie interfejsem (nie lubie takiego
    programowania zza interfejsu zwlaszcza ze to nie tylko problem
    ograniczen interfejsu ale tez problem opaque'watosci wszystkiego
    - na iphone mialem z tym nidobre przygody bo nie bylo jasne
    ktore operacje dzialaja w vramie ktore w ramie co sie dzieje i
    jak nalezy to robic)

    chetnie doczytalbym o takich sprawach (tj czy na moim systemie
    sa akceleracje inne niz te zwykle na viewporcie 3d)

    inna sprawa - o ile normalnie jak pisze sie w ogl to otwiera
    sie specjalny viewport (a tak jest) to wynika z tego ze reszta
    ekranu jest 'jakims innym' framebuforem (i realnie rzeczywiscie
    nie jest przeciez quadem w 3d) a przeciez jest to ta sama karta
    graficzna, czyli karta oferuje do pracy jakis inny tryb niz
    oglowski viewport 3d - wiec moze ten tryb jest jednak jakos
    akcelerowany

    nie spotkalem ksiazek na temat tego wlasnie trybu 2d o tyle
    wlasnie pytam bo to tajemnicza sprawa - jak doszukac sie info
    na temat tego trybu karty graficznej?

  • 4. Data: 2012-02-07 09:44:26
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    Taką akcelerację ma np. biblioteka Cairo (operacje graficzne za pomoca operatorów
    Portera-Duffa). Nie znam szczegółów implementacji, ale jednym z backednów (szeroko
    używanym) jest OpenGL.

    To o czym piszesz (w kontekście Tridentów) to tzw. Blitter. Tego typu układy były
    popularne w latach osiemdziesiątych i na początku dziewięćdziesiątych (np. w Amidze,
    Atari STE i wielu konsolach do gier). Układy 3D potrafią wykonać większość operacji
    które potrafiły blittery (i oczywiście sporo więcej).

    Nie pamiętam szczegółów jak to jest implementowane, czytałem o tym dawno temu.

    AdamK

  • 5. Data: 2012-02-07 10:39:03
    Od: " " <f...@g...pl>

> [...]

    > operator=F3w Portera-Duffa). Nie znam szczeg=F3=B3=F3w implementacji, ale j=
    > ednym z backedn=F3w (szeroko u=BFywanym) jest OpenGL.
    >
    > To o czym piszesz (w kontek=B6cie Trident=F3w) to tzw. Blitter. Tego typu u=
    > k=B3ady by=B3y popularne w latach osiemdziesi=B1tych i na pocz=B1tku dziewi=
    > =EA=E6dziesi=B1tych (np. w Amidze, Atari STE i wielu konsolach do gier). Uk=
    > =B3ady 3D potrafi=B1 wykona=E6 wi=EAkszo=B6=E6 operacji kt=F3re potrafi=B3y=
    > blittery (i oczywi=B6cie sporo wi=EAcej).
    >
    > Nie pami=EAtam szczeg=F3=B3=F3w jak to jest implementowane, czyta=B3em o ty=

    no moze i potrafia ale ja jakos nie widze tej oferty

    trenuje pisanie gierek w 2d (w 'klasycznym' wlasnie stylu)
    i nie chce otwierac oglowego viewportu 3d bo nie oferuje
    on dostepu na poziomie pikseli a o 'innej akceleracji' wlasnie
    nic mi nie wiadomo, stad to pytanie

  • 6. Data: 2012-02-22 14:51:22
    Od: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-02-06 10:26, f...@g...pl pisze:
> [...]
    > dostarczaly same z siebie) - teraz nie wiem czy te akceleracje
    > zupelnie upadly czy jednak wystepują tylko sie o nich

    Tu można trochę na temat poczytać:

    http://www.tomshardware.com/reviews/2d-windows-gdi,2
    539.html

  • 7. Data: 2012-02-22 20:34:52
    Od: " " <f...@g...pl>

    Piotr Chamera <p...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Tu można trochę na temat poczytać:
    >
    > http://www.tomshardware.com/reviews/2d-windows-gdi,2
    539.html

    przejrzalem to pobierznie (przezywajac godzine niesamowitych
    meczarni bo ta stronka cos u mnie nie dziala, a to zatrzymuje sie
    po tylule a to idzie do przodu kiedy wcisne back - normalnie
    mozna sie pochlastac i to nie raz) - jest to nawet na temat
    i mowi orzede wszystkim ze ta akceleracja 2d jest i ze cos sie
    w tym dzieje, nawet ze gdi na xp (czyli u mnie) jest akcelerowane
    (z tym ze nawet akcelerowane jest kosmicznie wolne) ale nie
    mowi o tym jak sie do tych akceleracji dobrac bez gdi:
    moge sie zajac nawet sensowna klepanina na suboptymalnym
    layerze (tak jak wszyscy) ale to mi troche psuje humor (nie tylko
    to :ciekawe przy tym czy dentysta nie zarazil mnie jakims syfem
    bo sterylizacja narzedzi to tam rzadko odchodzi:/) bo w pamieci
    mam czasy kiedy wyciskalo sie krzemaki do konca

  • 8. Data: 2012-02-23 08:32:17
    Od: " " <f...@g...pl>

    <f...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > bo sterylizacja narzedzi to tam rzadko odchodzi:/) bo w pamieci
    > mam czasy kiedy wyciskalo sie krzemaki do konca

    ciekawe sa tez wyniki pomiarow (to ma byc hardware acceleratet gdi)

    30 curves / ms
    6 fillrectow / ms
    17 fillpolys / ms
    14 fillelipses
    9 truetype(?) /ms
    50 lines /ms

    mz jest to malo, o ile sama przepustowosc setpixelem na dobrym
    kompie to nawet gdzies tak pod pol miliona pixeli (nie wiem
    na ile przesadzam ale moze podchodzic pod ta wartosc) na ms
    to zestawienie tego z 50 lines / ms wypada strasznie kiepsko
    dla gdi - i raczej uznalbym gdi jest chalowate * CHAŁA *,
    gdyby miec czyste akcelerowane 2d to byloby co inmego, mysle
    ze spokojnie 100x wiecej - jakbym mial dostemp z poziomu
    dobrego drivera albo nizej to chcialbym sie tym zająć