  • 51. Data: 2017-12-22 12:33:31
    Temat: Re: [OT] (announce) organic asm
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, December 22, 2017 at 12:19:36 PM UTC+1, AK wrote:
> [...]
    Asemblera ani nawet

    > Heh. _Po cholere_ dzis komus asm w normalnej praktyce ?
    > Wlasnie dobry programosta powinien dzis uciekac od asm-a najdalej jak sie da.
    > Uczenie prakktyczne/inzynierskie asm-a na studiach to tez idotyzm zupelny i strata
    czasu.

    > PS: Hm.. Moze nie znam/slabo znam asm-a i stad w/w?

    Zgadzam się, że jak najdalej się da. Idzie właśnie o to,
    co znaczy to najdalej.

    Pozdrawiam

  • 52. Data: 2017-12-22 12:47:15
    Od: "AK" <n...@n...net>

    Użytkownik "M.M." <m...@g...com> napisał:

    > Zgadzam się, że jak najdalej się da. Idzie właśnie o to,
    > co znaczy to najdalej.

    Sedno! ..ale gdy "wszystko inne zawiedzie" czyli nie ma innej opcji/inne opcje okaza
    sie po probach
    znaczaco gorsze, nalezy ASM-a z lubosci i atencja po prostu uzyc ;)
    No bo wlasnie do takich celow onze wciaz jest.

    AK

  • 53. Data: 2017-12-22 20:10:29
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Friday, December 22, 2017 at 12:19:36 PM UTC+1, AK wrote:
    > Heh. _Po cholere_ dzis komus asm w normalnej praktyce ?

    Bo np. kompilatory są za słabe i nie zrobią wymyślnej wektoryzacji.
    Albo błąd programie okazuje się błędem w optymalizatorze i bez
    znajomości asemblera nie potrafiłbyś tego powiedzieć.

    > Wlasnie dobry programosta powinien dzis uciekac od asm-a najdalej jak sie da.

    A bardzo dobry powinien wiedzieć, kiedy nie uciekać. :)

    > Uczenie prakktyczne/inzynierskie asm-a na studiach to tez idotyzm zupelny i strata
    czasu.

    Sposób uczenia jest pewnie głupi. Dużo sensowniej uczyć jak działają
    procesory, bo niektóre problemy wydajnościowe są wynikiem przeciekania
    niskopoziomowych abstrakcji wyżej. W szczególności te związane z dostępem
    do pamięci (cache, wyrównanie danych, atomiki, false sharing).
    Dobrze też wiedzieć dlaczego i kiedy hyper-threading się nie przyda.

    w.

  • 54. Data: 2017-12-22 20:54:22
    Od: "AK" <n...@n...net>

    Użytkownik "Wojciech Muła" <w...@g...com> napisał:
    On Friday, December 22, 2017 at 12:19:36 PM UTC+1, AK wrote:

    > Heh. _Po cholere_ dzis komus asm w normalnej praktyce ?

    > Bo np. kompilatory są za słabe i nie zrobią wymyślnej wektoryzacji.

    Nooo powiedzmy.

    >Albo błąd programie okazuje się błędem w optymalizatorze i bez
    > znajomości asemblera nie potrafiłbyś tego powiedzieć.

    Racja. Polecam np. analize jakze "niestandardowej" fukcji strlen() w Turbo C++ 3.0.

    > A bardzo dobry powinien wiedzieć, kiedy nie uciekać. :)

    No zgoda w 100%.
    Tyle ze bardzo dobrych wystarczy max 10% (a moze i batrdzie prawdopodobne ze 1%)
    i zwyczajnie szkoda czasu aby wszytskich czynic bardzo dobrymi w czasach tak duzego
    braku "resources".

> [...]
    > do pamięci (cache, wyrównanie danych, atomiki, false sharing).
    > Dobrze też wiedzieć dlaczego i kiedy hyper-threading się nie przyda.

    ...i jak zarzadzac (algorytmy) optymalnie pamiecia cache, jak przydzielac
    optymalmnie
    rejestry procesora (kolorowanie grafu) jak optymalnie "priotrytetowac"
    pipeline instrukcji itp itd, ale nie spraw stricte inzynierskich/rzemieslniczych
    czyli
    zestawu instrukcji itp.

    AK

  • 55. Data: 2017-12-23 10:25:27
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, December 22, 2017 at 8:10:31 PM UTC+1, Wojciech Muła wrote:

    > Bo np. kompilatory są za słabe i nie zrobią wymyślnej wektoryzacji.
    > Albo błąd programie okazuje się błędem w optymalizatorze i bez
    > znajomości asemblera nie potrafiłbyś tego powiedzieć.

    Kompilator też nie wygeneruje kodu samomodyfikującego - przynajmniej
    nie słyszałem o takich możliwościach. Pytanie czy warto tworzyć
    kod samomodyfikujący, albo kiedy warto?

    >[...]

    Pozdrawiam

  • 56. Data: 2017-12-23 12:58:56
    Od: "AK" <n...@n...net>

    >Kompilator też nie wygeneruje kodu samomodyfikującego - przynajmniej
    >nie słyszałem o takich możliwościach. Pytanie czy warto tworzyć
    >kod samomodyfikujący, albo kiedy warto?

    Kiedys czasami tak (np grafika-drivery).
    Dzis ciezko bo tryb chroniony przeszkadza.
    IMHO dzis nie warto.

    AK

  • 57. Data: 2017-12-23 14:50:32
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 23.12.2017 o 10:25, M.M. pisze:
    > Kompilator też nie wygeneruje kodu samomodyfikującego - przynajmniej
    > nie słyszałem o takich możliwościach. Pytanie czy warto tworzyć
    > kod samomodyfikujący, albo kiedy warto?

    Oczywiście że nie warto kodu samomodyfikującego, taki kod to zgroza.
    Czy warto robić w ogóle jakieś wstawki w assemblerze?
    Kiedyś jeszcze pisałem częściowo w Pascalu (dziś to martwy język) i
    trzeba było przepisać z 32 na 64 bity. Kod strukturalny przechodził bez
    problemu, a wstawki całkiem należało zmienić. I te wstawki nic nie miały
    z użytego algorytmu ale były mało zrozumiałym pingpongiem przerzucającym
    z jednego rejestru do drugiego, jak to assembler.
    Wniosek: dobry język programowania powinien zabraniać wstawek
    assemblerowych.

  • 58. Data: 2017-12-24 19:30:42
    Od: Yakhub <a...@a...aa>

    Dnia Fri, 22 Dec 2017 20:54:22 +0100, AK napisał(a):

    > Racja. Polecam np. analize jakze "niestandardowej" fukcji strlen() w Turbo C++ 3.0.

    Jakieś szczegóły? Co oni tam wymyślili?

    --
    Yakhub

  • 59. Data: 2017-12-30 19:21:07
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Friday, December 22, 2017 at 8:55:10 PM UTC+1, AK wrote:

    > Nooo powiedzmy.

    Nie robią, nie są jeszcze tak dobre jak białkowe maszyny. :)

    > Racja. Polecam np. analize jakze "niestandardowej" fukcji strlen() w Turbo C++ 3.0.

    Wątpię, żebym znalazł tam coś nowego. :)

> [...]
    > pipeline instrukcji itp itd, ale nie spraw stricte inzynierskich/rzemieslniczych

    Na pewnym etapie nie da się tego rozdzielić. Zresztą, przeciętny
    procesor ma raczej przewidywalne instrukcje i są one zwykle proste.
    Jedyny przypadek, gdzie musiałem przysiąść, to były instrukcje
    łańcuchowe na intelach (STNI). Ale tylko z powodu wybitnie kiepskiej
    dokumentacji.

    w.

  • 60. Data: 2017-12-30 19:31:41
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Saturday, December 23, 2017 at 10:25:28 AM UTC+1, M.M. wrote:
    > Kompilator też nie wygeneruje kodu samomodyfikującego - przynajmniej
    > nie słyszałem o takich możliwościach. Pytanie czy warto tworzyć
    > kod samomodyfikujący, albo kiedy warto?

    Dużo lepiej generować kod natywny, są do tego biblioteki.
    Kod samomodyfikujący się to zawsze kłopot, także z debugowaniem.
    Trzeba znać adresy, zmodyfikować prawa dostępu do pamięci
    (na co może nie pozwoli OS, tak BTW), itd.

    w.