  • 1. Data: 2013-06-06 16:57:55
    Temat: atmega13 - przejście napięcia sieci przez 0
    Od: "chochlik_drukarski" <c...@w...pl>

    Witam.

    Na podstawie tego:

    http://www.atmel.com/images/doc2508.pdf

    próbuje zrobić wykrywanie przejścia przez 0. Nie testuje tego
    na 230V tylko na około 12V z transformatora. Próbowałem
    kilku rezystorów (np: 100k, 33k).

    Ustawiam INT na wykrywanie zboczy (testowałem wszystkie kobinacje:
    rosnące, malejące, obydwa) i mam jakiś sygnał ale zamiast 50 czy 100
    impulsów mam na przykład 400 lub 800. Troszkę się zbliżyłem do właściwej
    częstotliwości zmniejszając rezystor poniżej 100k bo wcześniej było jeszcze
    10 razy więcej impulsów. Sygnał jest dosyć stabilny (zupełnie na oko).

    Co może być nie tak ?

    Nie mam żadnego sprzętu żeby zobaczyć jak wygląda przebieg.

  • 2. Data: 2013-06-06 17:21:57
    Temat: Re: atmega13 - przejście napięcia sieci przez 0
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Ha ! Ba !

    Nie mam pojęcia, co może być źle. Ale - jak pewnie zaraz to zrobią inni,
    zniechęcam cię od takich pomysłów. Dowolny zewnętrzny detektor.,
    galwanicznie izolowany będzie jakiś miliard razy lepszy.
    Domyślam się, że nie robisz tego w 100.000 egz, i ten 1 zł ci nie robi
    różnicy. Więc - serdecznie radzę, porzuć pomysł...

    Raz, że jak widać jakieś kapryśne to, dwa dla procesora niebezpieczne
    zapewne, trzy - dla użyszkodnika też, o ryzyku zakłócania MCU nie
    wspomnę (patrz mój wątek niżej - drugi miesiąc poprawiam oprogramowanie
    pod kątem odporności na zakłócenia EMC...)

  • 3. Data: 2013-06-06 17:23:16
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Obiekt obserwowany: "chochlik_drukarski"
    Wyniki obserwacji :

    [...]
    Na pewno *mega* i *13*?

    Sławek
    --
    ________ General Contact Unit:
    _/ __/ __/ 'Just another victim of the ambient morality'

  • 4. Data: 2013-06-06 17:36:27
    Od: "chochlik_drukarski" <c...@w...pl>

    Użytkownik "Sławomir Szczyrba" <c...@o...the.night> napisał w wiadomości
    > Obiekt obserwowany: "chochlik_drukarski"
    > Wyniki obserwacji :
    >>
    > [...]
    > Na pewno *mega* i *13*?

    Oczywiście nie na pewno. Chodzi o tiny.

  • 5. Data: 2013-06-06 17:39:22
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "chochlik_drukarski" <c...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:koq7lp$h21$1@dont-email.me...
> [...]
    >
    > próbuje zrobić wykrywanie przejścia przez 0. Nie testuje tego
    > na 230V tylko na około 12V z transformatora. Próbowałem

    I =U/R z tego 310V/1M = 300uA - taki prąd płynie w szczycie napięcia.
    dla 12V i 33k płynie 500uA czyli zbliżona wartość
    Jeżeli nie masz zakłóceń to sprzętowo jest w porządku.

    Testowałem dla 230V i kilku metrów przewodu - potrafi już zbierać z
    sąsiednich urządzeń.

    Wygląda na błąd w oprogramowaniu.

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2013-06-06 17:48:01
    Od: "chochlik_drukarski" <c...@w...pl>

> [...]
    > Domyślam się, że nie robisz tego w 100.000 egz, i ten 1 zł ci nie robi
    > różnicy. Więc - serdecznie radzę, porzuć pomysł...

    Że niby jakie konkretnie rozwiązanie kosztuje 1 zł ? Jeśli jakiś element
    tyle
    kosztuje to u nas w sklepie będzie po 8. Mogę też kupić przez internet i z
    przesyłką
    zapłacić 10.

    Chodzi mi o prostą rzecz w tym stylu:

    http://iq-technologies.net/projects/motor_light/044/
    IrLightDimmer12f629.gif

    Z żadnej strony nie ma izolacji więc ten jeden optoelement nic nie zmieni.

  • 7. Data: 2013-06-06 17:55:04
    Od: "chochlik_drukarski" <c...@w...pl>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Jeżeli nie masz zakłóceń to sprzętowo jest w porządku.
    >
    > Testowałem dla 230V i kilku metrów przewodu - potrafi już zbierać z

    To chyba mało prawdopodobne. Po podpięciu normalnego sygnału cyfrowego do
    int0 wszystko działa tak jak powinno. Nie wiem czy pull-up ma być włączony
    ale bez niego chyba nie działało wcale.

  • 8. Data: 2013-06-06 18:24:30
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Chodzi mi o prostą rzecz w tym stylu:
    >
    > http://iq-technologies.net/projects/motor_light/044/
    IrLightDimmer12f629.gif
    > Z żadnej strony nie ma izolacji więc ten jeden optoelement nic nie zmieni.

    no tak, to w sprawie bezpieczeństwa nie ma znaczenia rzeczywiście.
    Oczywiście z tym "1zł" to symbolicznie - no nawet niech będzie 5 - co za
    różnica ? Ale, jeśli ci się uda uruchomić poprawnie, to oczywiście OK.

    Popatrzyłem w tą notę, napisane jest niby, że na tiny powinno działać...
    Należałoby w pierwszym rzędzie zobaczyć, co się dzieje na tym wejściu,
    ale bez oscyloskopu ciężko będzie :)

    Może spróbuj zrobić test - podłączyć do INT0 normalny, cyfrowy sygnał, o
    określonej częstotliwości. Chociażby z prostego generatorka zrobionego
    na innym tiny, czy tam cmosie.

    I zobacz, czy program poprawnie odczytuje częstotliwość - jeśli nie,
    będziesz wiedział, że problem jest z programem.

  • 9. Data: 2013-06-06 18:46:13
    Od: "chochlik_drukarski" <c...@w...pl>

    IrLightDimmer12f629.gif

    > no tak, to w sprawie bezpieczeństwa nie ma znaczenia rzeczywiście.

    Jaki to ma wpływ na bezpieczeństwo użytkowania ? Na plytce i tak musi być
    230V, w
    obudowie muszą być rózne elementy pod napięciem. Co najwyżej można tu mówić
    o bezpieczeństwie procesorka i kilku innych elementów ale ich mi nie szkoda.
    Jedynym
    elementem wystającym na zewnątrz jest potencjometr i to mnie martwi.

    > Oczywiście z tym "1zł" to symbolicznie - no nawet niech będzie 5 - co za
    > różnica ? Ale, jeśli ci się uda uruchomić poprawnie, to oczywiście OK.

    No łatwo wyliczyć: róznica 4 zł.

    Nie mam nawet miejsca na żadnego dodatkowe elementy. Tak sobie głupio
    wymyśliłem żeby upchać to w malutkiej obudowie i się meczę. To jest w
    zasadzie
    sztuka dla sztuki bo mogłem iść i taki regulator kupić.

    > Popatrzyłem w tą notę, napisane jest niby, że na tiny powinno działać...
    > Należałoby w pierwszym rzędzie zobaczyć, co się dzieje na tym wejściu, ale
    > bez oscyloskopu ciężko będzie :)

    Tak, jest ciężko...

    > Może spróbuj zrobić test - podłączyć do INT0 normalny, cyfrowy sygnał, o
    > określonej częstotliwości. Chociażby z prostego generatorka zrobionego na
    > innym tiny, czy tam cmosie.

    Działa. Sprawdzałem.

  • 10. Data: 2013-06-06 19:07:18
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > Działa. Sprawdzałem.

    sterujesz prostokątem? może daj sinus... albo schmit albo masz wyzwalanie
    poziomem a nie zboczem...