  • 1. Data: 2011-05-22 09:16:54
    Temat: brak dzielenia na ARMie
    Od: " " <f...@g...pl>

    czytam zarabisty tekst pt 'whirlwind tour of ARM assembly language'
    i m.in. to ze nie ma dzielenia w rozkazach procka na armie (przynajmniej 7)
    wiec wtedy (gdy ktos chce cos podzielic) co?

  • 2. Data: 2011-05-22 10:43:15
    Temat: Re: brak dzielenia na ARMie
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

> [...]
    > 7)
    > wiec wtedy (gdy ktos chce cos podzielic) co?

    no można siąść i płakać na przykład.

  • 3. Data: 2011-05-22 19:39:41
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    przyłączę pytanie, czy w procesorze który ma dla przykładu dzielenie 8
    bitowe można tak podzielić dzielenia wielobitowe np. 64 bity, żeby
    skorzystać z wbudowanego dzielenia 8 bitowego?

  • 4. Data: 2011-05-22 20:11:34
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    > przyłączę pytanie, czy w procesorze który ma dla przykładu dzielenie 8
    > bitowe można tak podzielić dzielenia wielobitowe np. 64 bity, żeby
    > skorzystać z wbudowanego dzielenia 8 bitowego?

    20-30 lat temu był to istotny problem, ale twórcy bibliotek wbudowanych
    sobie dobrze radzili. Dziś występuje na ubogich architekturach.

    Zasadniczo przedstawiało się to obrazowo, że jest podobne do "dzielenia
    pisemnego". Intuicyjnie wydaje mi się, że dzielnie 8 bit jest bardzo
    mało przydatne to takiego celu, ale nigdy nei byłem w to zaangażowany.

    PS. stworzyłem i konserwowałem bibliotekę arytmetyki (biznesowej,
    stałoprzecinkowej) gdzie przez ok 7-8 lat pies z kulawą nogą nie zapytał
    się o dzielenie. Nie było potrzebne. Mnożenie przez procent to było
    najtrudniejsze działanie.

  • 5. Data: 2011-05-22 20:57:40
    Od: " " <f...@g...pl>

    Jacek Czerwinski <...@...z.pl> napisał(a):

> [...]
    > stałoprzecinkowej) gdzie przez ok 7-8 lat pies z kulawą nogą nie zapytał
    > się o dzielenie. Nie było potrzebne. Mnożenie przez procent to było

    hmm

    to jak zaprogramowac (zaprojektowac) procka to temat defakto
    prawie ze (lub wprost) z dziedziny programowania,

    ciekawe ze ten temat stale powraca

    czy zestawy instrukcji szybkich i prostych (a jesli tak to z kolei
    czy proste zestawy czy duze zestawy - jak arm gdzie jak sie dowiaduje
    kazda instrukcja moze byc poprzedzona branchem, argumenty dla instrukcji
    sa nawet trzy i nie ma dzielenia) [czy tez zlozonych i celowanych
    jak w x86 i FPU i z simdami - ekstremalne brzydactwo po prawdzie]

    a jak zestwy instrukcji szybkich i prostych to dokladnie jakie
    - ?

    ( niedawno pisalem tu ze ze zdziwniem zaobserwowalem ze testy
    wykazaly ze memcpy na iphonie dziala nawet ok 15x szybciej niz
    kopiowanie w petli - teraz sprawa sie raczej wyjasnila bo arm
    ma instrukcje ktora na raz czyta 8 intow do 8miu rejestrow
    )

    moze powinno to isc w jakas rownoleglosc wlasnie, albo wywalic
    floaty i double i zrobic szybka aytmetyke bardziej zblizona do
    fixedpiontow, moze na tym jkies iloczyny skalarne albo nawet
    mnozenia macierzy 3x3, albo jeszcze inaczej

    x86 to napewno brzydactwo a o projektowaniu procka na pewno przyjemnie
    i pouczajaco pomyslec

  • 6. Data: 2011-05-23 09:40:19
    Od: "Grzegorz Plywacz" <b...@o...pl>

    Użytkownik "identifikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał w wiadomości
    > przyłączę pytanie, czy w procesorze który ma dla przykładu dzielenie 8
    > bitowe można tak podzielić dzielenia wielobitowe np. 64 bity, żeby
    > skorzystać z wbudowanego dzielenia 8 bitowego?

    Zdarzyło mi się całkiem niedawno pisać bibliotekę do obliczeń stałoprzecinkowych na
    macierzach. Ze względu na specyfikę docelowych architektur (PowerPC, MicroBlaze, ARM)
    i długość liczby stałoprzecinkowej (64-bity) okazało się, że dzielenia nie da się
    wykonać w procesorze. Krótki research pokazał, że dzielenie znacznie szybciej było
    wykonać za pomocą kilku mnożeń (4-5 iteracji Newtona-Raphsona), niż korzystając z nie
    zawsze dostępnego sprzętowego dzielnika.

    GP