  • 41. Data: 2020-01-28 11:10:03
    Temat: Re: co dać do tygielka z cyną ?
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2020-01-28 o 10:12, J.F. pisze:
    > Użytkownik "sundayman"  napisał w wiadomości grup
    ..

    przy każdej godzinie. A które w nocy świeciły.

    > Przez cała noc rowno swiecily, czy coraz slabiej ?
    >
    > Bo historia jest taka: pierwiastek fosfor, bodajze bialy, utlenial sie na powietrzu
    i lekko swiecil.
    > Wiec Anglicy wszystko co samo swieci zaczeli nazywac "phosphor".

    Pamiętam takie słowo się używało - fosforyzujący, czyli że "samo świecący".

  • 42. Data: 2020-01-28 20:05:58
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > W twoim zegarku mogla byc farba z luminoforu zmieszanego z radem, takowa
    > swieci dosc mocno wiele lat, ale jest radioaktywna, stad cuda na palcu.

    Pamiętam słabo, bo dawno temu ale obstawiałbym, że świecił mocno i całą
    noc. Nie to co dzisiejsze badziewia, które ledwo widać.
    Więc całkiem możliwe, że tam coś było promieniującego.
    Zresztą - jeśli nie, to jakim cudem taki ślad by zostawiło ?
    A widoczne to było wiele lat, może z 10.

    > Wspolczesnie sie takich nie uzywa, teraz sa luminofory o dlugim
    > dzialaniu, ktore naswietlone swiatlem dziennym swieca potem wiele
    > godzin, ale stopniowo słabnąc.
    > Na początku to nawet mocno słabnąc.
    >
    > Rozne chemikalia tam wchodza, czesto byl to ZnS, ale raczej malo szkodliwe.
    > Watpie, zeby ci cos uszkodzily chemicznie na palcu.

    Bogu dzięki, że mi nie przyszło do łba sprawdzić smak czy coś :)