  • 1. Data: 2013-03-28 09:48:58
    Temat: cookies cd...
    Od: TaSch <t...@k...eu>

    czytałem watek "No i stało sie...."
    kombinujecie tam i z powrotem.

    <cite>z dniem 22 marca 2013 weszła w życie znowelizowana ustawa Prawa
    Telekomunikacyjnego, która nakłada na właścicieli stron internetowych obowiązek
    informowania swoich użytkowników o fakcie zbierania informacji za pośrednictwem
    ciasteczek (cookies) i o tym, jak można z tego zrezygnować. Odpowiednie zapisy
    znajdują się w art. 173 powyższej ustawy
    (http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2012/1445). Za niewywiązanie się z tego obowiązku
    może zostać nałożona przez prezesa UKE kara w wysokości 3% rocznych przychodów.
    </cite>

    No dobra, a czy dla "świętego spokoju" nie można napisać: "zbieramy ciasteczka"?
    Wtedy są dwa wyjścia:
    1/jeśli rzeczywiście celowo zbieramy to mamy obowiązek - umieszczamy stosowny wpis
    2/jeśli zakładaliśmy, że nie zbieramy na 100% to też umieszczamy wpis.... bo
    skąd pewność, że nie zbieramy? (a skrypty, pluginy i inne wstawki na naszej stronie?
    każde cholerstwo trzeba przeanalizować). Skąd pewność, że "spece" od URE nie znajdą
    choćby małych okruszków ciasteczka? i najlepiej wtedy zbierać ciastko chociażby o
    pogodzie (dodać do serwisu cokolwiek ciasteczkowe) i pozamiatane.
    a tak BTW czy istnieje jakiś sposób sprawdzenia czy serwis internetowy wykorzystuje
    ciasteczka czy też nie (coś w rodzaju walidatora)?

    pozdr
    TaSch

  • 2. Data: 2013-03-28 10:16:49
    Temat: Re: cookies cd...
    Od: Wojtek <w...@w...I.TO.pl>

    W dniu 2013-03-28 09:48, TaSch pisze:

    > a tak BTW czy istnieje jakiś sposób sprawdzenia czy serwis internetowy wykorzystuje
    ciasteczka czy też nie (coś w rodzaju walidatora)?

    > pozdr
    > TaSch

    Niezłym walidatorem jest Twoja przeglądarka - możesz sprawdzić, jakie
    ciastka posadził dany serwis.

    --
    Wojtek Gapiński
    http://jwmprojekt.pl

  • 3. Data: 2013-03-28 11:37:05
    Od: TaSch <t...@k...eu>

    W dniu czwartek, 28 marca 2013 10:16:49 UTC+1 użytkownik Wojtek napisał:
    (...)
    > Niez�ym walidatorem jest Twoja przegl�darka - mo�esz sprawdzi�, jakie
    > ciastka posadziďż˝ dany serwis.

    a i owszem, browser prawde ci powie,
    ale trzeba zaglądnąć na każdą podstronę serwisu.
    (a tak hurtowo da się sprawdzić?, cos w rodzaju:
    wyświetl podstrony serwisu XYZ, które ciasteczkują)

    pozdr.
    TaSch

  • 4. Data: 2013-03-28 12:00:27
    Od: Wojtek <w...@w...I.TO.pl>

    W dniu 2013-03-28 11:37, TaSch pisze:
> [...]
    > (a tak hurtowo da się sprawdzić?, cos w rodzaju:
    > wyświetl podstrony serwisu XYZ, które ciasteczkują)

    IHMO nie. W FF (pewnie w innych przeglądarkach też) można sprawdzić,
    jakie ciasteczka zostały już ustawione przez dany serwis.
    Chyba że jest jakieś narzędzie do tego, ale go nie znam.

    --
    Wojtek Gapiński
    http://jwmprojekt.pl

  • 5. Data: 2013-03-28 15:57:41
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Witam,

    Chciałbym zapytać o taki aspekt. Czy informacja o korzystaniu z cookies musi być
    wyświetlana cały czas, czy też może zniknąć, a jeśli może, to pod jakimi
    warunkami (np. wyświetlać się tylko przy pierwszym wejsciu danej osoby na
    stronę, a potem już nie?).

    Dzięki,

    latet

  • 6. Data: 2013-03-29 09:15:01
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2013-03-28 15:57, Latet pisze:
> [...]
    > pod jakimi warunkami (np. wyświetlać się tylko przy pierwszym wejsciu
    > danej osoby na stronę, a potem już nie?).

    Jeśli jesteś w stanie zapewnić (przed użyciem ciasteczek), że ten sam
    adres IP klienta to zawsze "dana osoba" i jesteś w stanie udowodnić, że
    "dana osoba" wyraziła zgodę, to myślę, że nie musisz wyświetlać jej co
    chwila tego komunikatu.
    Wątpię jednak byś był w stanie spełnić te warunki w sposób
    przekonywujący dla naszego nieomylnego w swym mniemaniu wymiaru
    sprawiedliwości.

    --
    AWa.

  • 7. Data: 2013-03-29 12:53:27
    Od: Marek <p...@s...com>

> [...]
    > ciasteczka? i najlepiej wtedy zbierać ciastko chociażby o pogodzie
    > (dodać do serwisu cokolwiek ciasteczkowe) i pozamiatane.

    No dobra... napisałeś... no i nic więcej nie można powiedzieć o tym.
    Powtórzyłeś moje obiekcje i tyle. Po drugie powinieneś się podpiąć pod
    mój wątek jeśli go komentować chcesz.

    Jeszce raz napiszę to co napisałem w tamtym wątku. Nie tylko musisz
    napisać "zbieramy ciasteczka" ale w/g niektórych prawników musisz to
    zrobić w konkretnym miejscu strony.

    Po drugie cytujesz jakiś artykuł zamiast zapis ustawy, który brzmi:

    "1. Przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już
    przechowywanej w telekomunikacyjnym
    urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego jest dozwolone,
    pod warunkiem że:
    1) abonent lub użytkownik końcowy zostanie UPRZEDNIO bezpośrednio
    poinformowany w sposób jednoznaczny,
    łatwy i zrozumiały, o:..."

    Zwróć uwagę na słowo "uprzednio". Zanim więc wyślesz cisteczko, musisz o
    tym poinformować. Jedynym legalnym ciasteczkiem jest to, które niezbędne
    jest do transmisji komunikatu. Strona więc nie ma prawa się załadować
    przed wyrażeniem zgody jeśli będzie to skutkowało innymi ciasteczkami. W
    systemach CMS trudno je przewidywać bo nie wiesz co redaktor strony
    opublikuje. Więc w/g tego zapisu strona powinna zawierać praktycznie
    wyłącznie komunikat.

    W dodatku cytowana przeze mnie strona UKE http://uke.gov.pl/ łamie
    zapisy ustawy. Przesyła 4 cookies z czego tylko jedno legalnie.

    Marek

  • 8. Data: 2013-03-29 14:09:29
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Użytkownik Marek napisał:

> [...]
    >
    > W dodatku cytowana przeze mnie strona UKE http://uke.gov.pl/ łamie
    > zapisy ustawy. Przesyła 4 cookies z czego tylko jedno legalnie.

    JESTEM ZA tym, ze "uprzednio" jest czy bedzie czyms martwym. Bo mozna to
    interpretowac, iz te ciastecka, nawet te "nielegalne" jak piszesz, sa
    dostarczane w celu... dostarczenia komunikatu. A takie ciasteczka nie
    podpadają pod ustawę ;)

    I jestem za tym, zeby trzymac sie tej interpretacji, ni etylko tu ale
    tez w UKE ;)

    Nie zycze sobie, zeby za pienidze podatnikow nastapila teraz wielka
    rewolucja technologiczna, w sensie wielki naklad zmarnowanych prac
    programistow, webmasterow administratorow serwisow rzadowych jak i
    jednostek budzetowych - bo to wielkie koszty dla budzetu, a wiec dla
    podatnikow.

    Zauwaz tez, ze zadne ciasteczko nie przyda sie, jesli a) ktos wejdzie b)
    dostanie ciasteczka c) zapozna sie z informacja d) zdecyduje sie
    zablokowac ciasteczka.

    Bo w pkt. usuwa ciasteczka z urzadzenia, wiec serwis (np. UKE) nie ma z
    nich zadnych profitow w przyszlosci. JAk i zadnych profitow w chwili ich
    zalozenia. Bo statystyki umeiszczaja ciasteczka po to, aby w przyszlosci
    sledzic poczynania internauty...

    UStawodawca "zapomniial" po co sa ciasteczka i jak sa wykorzystywane.
    UZnal, ze krytycznym jest poinformowanie o ich uzywaniu. A nie wzial pod
    uwage mojego poprzedniego akapitu - wpisujac w ustawe słowo "uprzednio"
    jak i akapit o nieszkodliwosci ciasteczek wymaganych do transferu
    komunikatu :)

  • 9. Data: 2013-03-29 14:34:18
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-29 14:09, Mr. Misio pisze:

    > UStawodawca "zapomniial" po co sa ciasteczka i jak sa wykorzystywane.
    > UZnal, ze krytycznym jest poinformowanie o ich uzywaniu.

    Nie tylko to: treść strony w/g ustawy nie może być dostępna do momentu
    wyrażenia zgody przez użytkownika. Samo poinformowanie nie wystarcza.
    UKE łamie i ten zapis ustawy na swojej stronie.

    Przy okazji: przejdź do wątku mojego autorstwa o ciasteczkach - tam
    opisałem moje konsultacje z UKE.

    Marek

  • 10. Data: 2013-03-29 17:57:54
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Użytkownik Marek napisał:

    > Nie tylko to: treść strony w/g ustawy nie może być dostępna do momentu
    > wyrażenia zgody przez użytkownika. Samo poinformowanie nie wystarcza.
    > UKE łamie i ten zapis ustawy na swojej stronie.

    I wlasnie - to co robi UKE to jest interpretacja ustawy przez organ
    kontroli i ustalenie wytycznych dla calego polskiego swiata :D