  • 1. Data: 2013-03-23 17:03:08
    Temat: No i stało się - komunikaty o Cookies
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Zapewne już wiecie, że od 22 marca prowadząc nawet najmniejszą stronę
    WWW poświęconą swojemu chomikowi lub rybce akwariowej musicie wyświetlić
    baner informujący o tym, że strona przesyła cookies pod groźbą kar
    finansowych. Zgodnie z ustawą, UKE będzie tropić i karać takich
    przestępców.

    Aby uniknąć restrykcji trzeba m.in. informować gdzie trafiają informacje
    gromadzone przez cookies i jak będą przetwarzane. No i teraz powstaje
    problem: jeśli stosujemy Google Analytics, to znamy tylko pierwszy
    element tego łańcucha. Nie wiemy gdzie konkretnie trafia informacja o
    naszej stronie i jak jest przetwarzana. Tylko Google o tym wie. Czy w
    związku z tym należy usunąć ze strony wszystkie takie dodatki jak w/w,
    Facebook, Google + i inne?

    Marek

  • 2. Data: 2013-03-23 21:20:07
    Temat: Re: No i stało się - komunikaty o Cookies
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > baner informujący o tym, że strona przesyła cookies pod groźbą kar
    > finansowych. Zgodnie z ustawą, UKE będzie tropić i karać takich

    Od 2 godzin probuje zaadaptowac tekst z IAB Polska:
    http://wszystkoociasteczkach.pl/polityka-cookies/

    Ale wychodzi mi na to, ze lepiej mi bylo napisac od nowa, bo i tak sie
    na tym skonczylo. Ichni tekst jest niezjadliwy, jakby pisany na kolanie
    - zlepek nieczytalny. Ale moze o to chodzi?

    Musze zahaszowac bardziej moja wersje ;)

  • 3. Data: 2013-03-23 23:50:38
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 23 Mar 2013 17:03:08 +0100, Marek napisał(a):

    > Zapewne już wiecie, że od 22 marca prowadząc nawet najmniejszą stronę
    > WWW poświęconą swojemu chomikowi lub rybce akwariowej musicie

    ... nie musicie, o ile nie spełniacie wymagań ustawy

    > wyświetlić baner

    ... poinformować użytkownika

    > informujący o tym, że strona przesyła cookies

    ... o ile nie jest to niezbędne do prawidłowego działania serwisu

> [...]
    > problem: jeśli stosujemy Google Analytics, to znamy tylko pierwszy
    > element tego łańcucha. Nie wiemy gdzie konkretnie trafia informacja o

    ... do firmy Google

    > i jak jest przetwarzana.

    ... w celach statystycznych oraz reklamowych

    > Tylko Google o tym wie. Czy w
    > związku z tym należy usunąć ze strony wszystkie takie dodatki jak w/w,
    > Facebook, Google + i inne?

    Koniecznie ;)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 4. Data: 2013-03-24 16:54:17
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-23 23:50, Borys Pogoreło pisze:

    > ... nie musicie, o ile nie spełniacie wymagań ustawy

    Nie spełniacie wymagań ustawy w jakim względzie? Bo jest też napisane,
    że jeśli "nie spełniacie" to zapłacicie karę do 3% dochodu - cokolwiek
    to znaczy.

    > ... poinformować użytkownika

    W/g interpretacji prawników: baner.

    http://www.komputerswiat.pl/blogi/blog-redakcyjny/20
    13/03/uwaga!-rozdajemy-ciasteczka.aspx

    "Kolejna wątpliwość dotyczy sposobu informowania internautów o
    ciasteczkach. Według prawników dodanie komunikatu na przykład w stopce
    strony internetowej nie spełni warunków ustawy, bowiem musi on być
    dobrze widoczny i zrozumiały dla odbiorcy. To oznacza konieczność
    umieszczenia na witrynie specjalnego baneru. A to już poważniejsze
    wyzwanie dla właścicieli niewielkich stron WWW, z którym mogą sobie
    zwyczajnie nie poradzić."

    > ... o ile nie jest to niezbędne do prawidłowego działania serwisu

    A praktycznie zawsze jest gdyż zwykły tekst zapisany w pliku PHP wysyła
    ID sesji w cookies nawet jeśli do niczego nie jest to potrzebna autorowi
    serwisu.

    > ... do firmy Google

    > ... w celach statystycznych oraz reklamowych

    Zagwarantujesz to ze swojej strony pod groźbą odpowiedzialności karnej,
    że do żadnych innych?

    Marek

  • 5. Data: 2013-03-24 19:32:40
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <...@...s>

    sory, że tak pytam, a możesz wkleić link do źródła?
    skąd Wy się o tym dowiadujecie?

  • 6. Data: 2013-03-24 19:44:00
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <...@...s>

    jak na nas na studiach robili testy to nikt się tym nie przejmował, jak
    tylko wyborcy po zaczeli wchodzić na nasze strony to się zrobił problem...
    to po co te ciecie wchodzą? może w ogóle zablokować...

  • 7. Data: 2013-03-24 20:04:28
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 24 Mar 2013 16:54:17 +0100, Marek napisał(a):

    > Nie spełniacie wymagań ustawy w jakim względzie? Bo jest też napisane,
    > że jeśli "nie spełniacie" to zapłacicie karę do 3% dochodu - cokolwiek
    > to znaczy.

    O ile nie używacie cookies. Strona o chomikach niekoniecznie musi.

    > W/g interpretacji prawników: baner.

    "Sposob jednoznaczny, łatwy i zrozumiały" to niekoniecznie banner.

    > A praktycznie zawsze jest gdyż zwykły tekst zapisany w pliku PHP wysyła
    > ID sesji w cookies nawet jeśli do niczego nie jest to potrzebna autorowi
    > serwisu.

    Dopóki nie wywołasz session_start(), to nic się nie wysyła. Z ciasteczek
    śledzących możesz zrezygnować, z sesyjnych już nie bardzo (sesje bez
    ciastek to same problemy). A to IMHO spełnia zapis zwalniający z
    informowania, gdyż jest konieczne do "dostarczania usługi
    telekomunikacyjnej lub usługi swiadczonej droga elektroniczna, zadanej
    przez abonenta lub uzytkownika koncowego."

    > Zagwarantujesz to ze swojej strony pod groźbą odpowiedzialności karnej,
    > że do żadnych innych?

    A co jeszcze byś wycisnął z takiego ciasteczka? Powyższe wystarczy do
    pełnej inwigilacji.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 8. Data: 2013-03-25 00:40:13
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-24 20:04, Borys Pogoreło pisze:

    > O ile nie używacie cookies. Strona o chomikach niekoniecznie musi.

    Rany! Oczywiste jest, że jeśli ktoś nie używa cookies, to nie musi o
    nich informować. Idąc Twoim tropem można napisać, ze jeśli ktoś nie ma
    strony internetowej, to też o cookies nie musi ostrzegać. No jak tak
    można argumentować?

    > "Sposob jednoznaczny, łatwy i zrozumiały" to niekoniecznie banner.

    To umieść w stopce takie info. Będzie to informacja jednoznaczna, łatwa
    i zrozumiała a bekniesz za to. Sądzę, że nasze Państwo już zadba o to
    żeby każdą złotówkę wyciągnąć z naszych kieszeni. Pamiętasz faceta,
    który wpadł autem w dziurę w jezdni i wezwał policję do spisania
    protokołu? Dostał mandat za nieuszanowanie dziury.

    > Dopóki nie wywołasz session_start(), to nic się nie wysyła. Z ciasteczek
    > śledzących możesz zrezygnować, z sesyjnych

    Super. Powodzenia :)

    > już nie bardzo (sesje bez
    > ciastek to same problemy).

    Dlatego nie warto rozmawiać o hipotetycznych przypadkach lecz o życiowych.

    > A co jeszcze byś wycisnął z takiego ciasteczka? Powyższe wystarczy do
    > pełnej inwigilacji.

    Hmmm... np. to, że ktoś odwiedził stronę swojej parafii, a to już może
    podchodzić pod zbieranie danych newralgicznych :-)

    Marek

  • 9. Data: 2013-03-25 00:46:13
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-24 19:32, Ministerstwo Propagandy pisze:
    > sory, że tak pytam, a możesz wkleić link do źródła?
    > skąd Wy się o tym dowiadujecie?

    Artykuł 173 ustawy z 21.12.2012.
    A bardziej po ludzku masz tu:

  • 10. Data: 2013-03-25 08:40:31
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Skoro sam napisałeś, że każdy prowadzący stronę WWW musi informować... :)

    > To umieść w stopce takie info. Będzie to informacja jednoznaczna, łatwa
    > i zrozumiała a bekniesz za to.

    Na razie nie ma ani orzecznictwa ani "dobrych praktyk". Mamy ustawę i
    zachowawcze próby dostosowania się do niej. Poczekamy, zobaczymy.

    > Super. Powodzenia :)

    Problem widzisz w niewysyłaniu ciasteczek czy rezygnacji z ciasteczek
    śledzących? Akurat podstawowe statystyki mozna całkiem skutecznie prowadzić
    po stronie serwera.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl