  • 11. Data: 2015-03-28 00:53:44
    Temat: Re: cyfryzacja klisz 36mm
    Od: d...@v...pl

    W dniu piątek, 27 marca 2015 09:39:56 UTC+1 użytkownik I. Tichy napisał:
> [...]
    kolorami.
    > Probowalem wymuszac w aparacie fot. balans bieli na zarowkowy, fluoroscencyjny,
    auto itd ale efekty
    > sa dalekie od oczekiwanych i jakby niewiele to zmienia.Tedy pomyslalem, ze moze
    winne jest swiatlo,
    > ktore uzywam? Nie wiem tylko jakie powinno byc, bo. np. w skanerach tez jest
    przeciez LED a kolory
    > sa mimo to reprodukowane poprawnie...
    >
    > Ktos moze cos podpowie, moze ktos wie jaka temp. barwowa powinno miec swiatlo
    > do doswietlenia klisz albo jak to zrobic poprawnie?

    Proste- nie masz odpowiedniego holdera żeby obiektyw widział wyłącznie światło
    przechodzące przez kliszę, po drugie aparat nie ma funkcji usuwania maski.
    Po trzecie klisza sprzed 30 lat trzymana w podłych warunkach ma prawo stracić kolor,
    zwłaszcza jeżeli jest to ORWO.
    Pozdrawiam Marcin
    PS koszt skanu w labie to 8 zł. Radzę spróbować. Tylko uwaga : w labie który skanuje
    na maszynie do robienia odbitek, nie na płaskim skanerze biurowym...

  • 12. Data: 2015-03-28 17:18:44
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Yogi(n)" <y...@k...pl> writes:

    > Cóż, wiele zależy od zakładu i ich sprzętu. Ale zakładając, że
    > alternatywą jest fotografowanie poszczególnych klatek cyfrówką, to
    > może być całkiem nieźle.

    Trudno powiedzieć, osobiście używałem skanera, ale w przypadku
    współczesnego aparatu i dobrego oświetlenia efekty mogą być dobre,
    i - co być może istotne - szybkie.

    > Do profesjonalnych zastosowań pewnie nie wystarczy. Ale do amatorskich
    > mnie wystarczyło. A zeskanowałem i mnóstwo B&W sprzed dwudziestu lat i
    > kilkadziesiąt rolek slajdów, a filmów orwo i innych wynalazków sprzed
    > 1990 r. koło pięćdziesięciu.

    Amatorskie i profesjonalne rozwiązania niekoniecznie muszą różnić się
    jakością, a jeśli już, to "amatorskie" często oznacza "lepsze".

    > Przykłady - pierwsze z brzegu, bo nie chce mi się szukać lepszych.
    > Zdjęcia nie były poprawiane czy wyostrzane, poza tym, co soft
    > dołączony do skanera zrobił podczas skanowania:
    > http://oi61.tinypic.com/vxdhep.jpg - foma, wywoływany samodzielnie,
    > praktica 2005 r.
    > http://oi58.tinypic.com/11m9jzr.jpg - C-41, fuji, pentax MZ-S 2007 r.
    > http://oi57.tinypic.com/2luc28n.jpg - provia albo velvia, w każdym
    > razie odwracalny fuji, 1991 r. (robione zenitem i dość mocno
    > prześwietlone).

    To są zdjęcia < 1Mpix. Do wielu rzeczy wystarczające, jasne, ale
    np. ja potrzebowałem zdjęć przynajmniej 2 Mpix, a lepiej 4 Mpix.
    Po iluś tam próbach nauczyłem się, że optimum to 8 Mpix - większa
    rozdzielczość nie dodawała już typowo nowej treści (tylko rozmycie),
    a zdjęcia zajmowały więcej miejsca i dłużej się skanowały.

    Natomiast skanery płaskie mnie zawiodły, mimo teoretycznie odpowiedniej
    rozdzielczości, liczby bitów, dynamiki itp. Może teraz jest lepiej, nie
    wiem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 13. Data: 2015-03-28 18:51:08
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

> [...]
    > rozdzielczość nie dodawała już typowo nowej treści (tylko rozmycie),
    > a zdjęcia zajmowały więcej miejsca i dłużej się skanowały.

    Ale one są pomniejszone, w celu wrzucenia do sieci. Skany mają po ok.
    2700x3800 pikseli i można z nich jeszcze coś "wyciągnąć". Choć nie będę
    się kłócił, dedykowane z pewnością skanują lepiej.

> [...]
    > odpowiedniej
    > rozdzielczości, liczby bitów, dynamiki itp. Może teraz jest lepiej,

    Jak jest teraz nie wiem. Do moich, domowych zastosowań, taki ośmioletni
    wciąż wystarcza.

    --
    Yogi(n)

  • 14. Data: 2015-04-02 13:18:22
    Od: Grimlord <g...@o...pl>

    W dniu 2015-03-28 o 00:26, Piotrne pisze:

> [...]
    > bieli pozwala pozbyć się tego zabarwienia. Zrobiłem zwykłe
    > zdjęcie negatywu, przyciąłem, odwróciłem kolory (w IrfanView - Negative),
    > trochę poprawiłem kolory, gammę i kontrast i wyszło dosyć dobre
    > zdjęcie pozytywowe. Tak wyglądały próby i wynik przetwarzania:
    >
    > http://piotrne.republika.pl/NegatywF/index.html
    >
    > Zdjęcia robione z ręki, więc z geometrią może nie być wszystko
    > w porządku. To są zdjęcia z 1999 roku (zaćmienie Słońca 11 sierpnia),
    > niebo zachmurzone i zaćmione - kolory mogły być trochę zniekształcone.
    >
    > Za to zdjęcia slajdów wychodzą idealnie (jeżeli chodzi o kolory)

    Witam,

    Czy na zdjęciu jest Chorzów?

    --
    Damian

  • 15. Data: 2015-04-02 13:20:42
    Od: Grimlord <g...@o...pl>

> [...]
    > niebo zachmurzone i zaćmione - kolory mogły być trochę zniekształcone.
    >
    > Za to zdjęcia slajdów wychodzą idealnie (jeżeli chodzi o kolory)

    Witam,

    Czy na tym zdjęciu jest Chorzów?

    --
    Damian

  • 16. Data: 2015-04-02 16:59:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Freitag, 27. März 2015 09:39:56 UTC+1 schrieb I. Tichy:
> [...]
    >
    > Ktos moze cos podpowie, moze ktos wie jaka temp. barwowa powinno miec swiatlo
    > do doswietlenia klisz albo jak to zrobic poprawnie?

    sprawa jest prosta , tylko nie piszesz jak to fotografujesz ?
    obiektyw macro ? , masz jakis reproduktor.

    jesli z reproduktorem do saljdow to najlepiej lampa blyskowa na aparacie . za
    zdjeciem umieszczasz kartke papieru buialego , czy sciana i odbija sie to swiatlo od
    drugiej strony.
    szybko i wygodnie.

    jesli cos musisz majstrowac i nie masz reproduktora to np cos w rodzaju pudelka do
    butow , odwracasz , wycinasz w tym dziure , na to kladziestz mleczna plexi.
    do pudelka wkladasz swiatlo

    idealna bylyby nie za mocna zarowka fotograficzna , ewentualnie lampa stosowana w
    akwariach imitujaca swiatlo dzienne - one maja wysokie Ra.
    ewentualnie lamapa blyskowa wyzwalana kablem , lub radiowo.

    wyniki uzyskane w ten sposob potrafia byc b. dobre.
    zaleta ze sie szybciej fotografuije niz scanerem .
    wada - ze zawsze wymaga zdjecie obrobki , balans bieli , kontrast itd itp.
    ale wyniki moga byc na prawde zadawalajace.

  • 17. Data: 2015-04-02 17:31:09
    Od: s...@g...com

    użytkownik Yogi(n) napisał:

    > Ale, o ile upierasz sie przy samodzielnej digitalizacji (bo skanowanie w
    > zakladzie nie jest drogie), to pomysl nad plaskim skanerem z ramka).
    > Oczywiscie, profesjonalny skaner robi to lepiej i szybciej, ale plaski
    > wykorzystasz do innych zastosowan. Jak tak zeskanowalem ok 1,5 tys.
    > zdjec, dolaczone oprogramowanie bardzo dobrze radzilo sobie z usuwaniem
    > rys i temperatura barw. Mam epsona sprzed ok. osmiu lat i nadal dziala
    > bez zarzutu, na allegro taki model (uzywka) kosztuje od 20 do 150 PLN.

    A konkretnie jaki model?

    Sam używam epson perfection 2400 i skanuje tak 1600-1800dpi
    Lampa daje zimne światło, sporo UV.
    Obróbka silverfast, korekty dla większości popularnych
    filmów, wielokrotne skanowanie, filtry, automatyczne numerowanie
    i inne pierdolety.

    Właściwie to kupiłem skaner pod ten soft.

  • 18. Data: 2015-04-02 22:06:58
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-04-02 o 13:18, Grimlord pisze:

    > Czy na zdjęciu jest Chorzów?

    Nie, Gliwice - osiedle Sikornik. 11 sierpnia 1999 roku,
    zaćmienie Słońca i jego obserwatorzy.

    P.

  • 19. Data: 2015-04-03 09:49:58
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    XX YY <f...@g...com> napisał(a):

    >sprawa jest prosta , tylko nie piszesz jak to fotografujesz ?
    >obiektyw macro ? , masz jakis reproduktor.

    Zabawa mnie naszla, odkad stalem sie posiadzczem kompakta Olka TG-3. On ma fajne
    tryby
    super macro i ostrzy praktycznie od zera. Producent chwali sie o skali odzworowania
    1:40
    i rzeczywiscie nawet milimetrowe obiekty przed obiektywem nagle robia sie ogromne :)

> [...]
    >wada - ze zawsze wymaga zdjecie obrobki , balans bieli , kontrast itd itp.
    >ale wyniki moga byc na prawde zadawalajace.

    Z lampa blyskowa nawet nie pomyslalem, ale sprobuje, moze efekt bedzie zadawalajacy.
    Z pudelkiem od butow probowalem i umieszczalem w srodku pmiedzy klisza a zrodlem
    swiatla
    bialy papier drukarkowy, ale on sie srednio nadaje, bo na zdjeciach widac potem jego
    fakture
    (zwlaszcza na wiekszym, jednolitym tle na zdjeciu). Mleczne szklo czy pleksi byloby
    prwnie lepsze,
    ale za to jest ciezsze do zdobycia od reki w domu :)

  • 20. Data: 2015-04-03 20:58:49
    Od: s...@g...com

    użytkownik I. Tichy napisał:
    > Mleczne szklo czy pleksi byloby prwnie lepsze,
    > ale za to jest ciezsze do zdobycia od reki w domu :)

    Między szkłem a świetlówkami takie coś jest w monitorach lcd,
    choć nie we wszystkich modelach.