  • 1. Data: 2015-03-27 09:39:41
    Temat: cyfryzacja klisz 36mm
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    Witam.

    Po wiosennych porzadkach w piwnicy odnalazlem kilkanascie, zakurzonych i zapomnianych
    klisz 36mm z
    czasow szkolnych, ktore chcialbym jakos przerzuc na komputer. Oczywiscie moglbym
    zaniesc je do labu
    (o ile sa jeszcze takie, pewnie sa) lub kupic skaner do negatywow, no ale nie chce
    wchodzic w
    koszta. Wymyslilem sobie, ze do ich digitalizacji uzyje wlasnego aparatu fot. No i
    powstal problem z
    balansem bieli. Niezaleznie od tego, czu blone podswietle od tylu zwykla zarowka
    wolframowa
    czy zarowka LED, to kolory na zdjeciach mam "wyprane", blade i z nieco zaklamanymi
    kolorami.
    Probowalem wymuszac w aparacie fot. balans bieli na zarowkowy, fluoroscencyjny, auto
    itd ale efekty
    sa dalekie od oczekiwanych i jakby niewiele to zmienia.Tedy pomyslalem, ze moze winne
    jest swiatlo,
    ktore uzywam? Nie wiem tylko jakie powinno byc, bo. np. w skanerach tez jest przeciez
    LED a kolory
    sa mimo to reprodukowane poprawnie...

    Ktos moze cos podpowie, moze ktos wie jaka temp. barwowa powinno miec swiatlo
    do doswietlenia klisz albo jak to zrobic poprawnie?

  • 2. Data: 2015-03-27 09:46:23
    Temat: Re: cyfryzacja klisz 36mm
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .03.2015 o 09:39 I.Tichy <i...@...tichy.pl> pisze:

    (...)
    > Ktos moze cos podpowie, moze ktos wie jaka temp. barwowa powinno miec
    > swiatlo
    > do doswietlenia klisz albo jak to zrobic poprawnie?

    Warto spróbować światła błyskowego.

    --
    Trefniś

  • 3. Data: 2015-03-27 10:59:24
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik I.Tichy napisał:
> [...]
    >
    > Ktos moze cos podpowie, moze ktos wie jaka temp. barwowa powinno miec swiatlo
    > do doswietlenia klisz albo jak to zrobic poprawnie?

    Jeżeli zdjęcia wnętrz oświetlonych żarówkami wychodzą prawidłowo, to
    jest problem z odwracaniem kolorów. Zwłaszcza że barwniki się
    zestarzały. Może to Ci pomoże:
    http://www.dfv.pl/szkola-zaawansowani-foto.html?id=4
    30
    Swego czasu na grupie pisał "Janko Muzykant", który był zwolennikiem tej
    metody ale sam artykuł napisał dla Chip Foto Video i nie mógł go wrzucić
    do sieci. W archiwum przewija się tylko dyskusja. Na jego obecnej
    stronie nic na ten temat nie widzę: http://as.elte-s.com Może ktoś to
    zachował i Ci prześle.
    Maciek

  • 4. Data: 2015-03-27 14:37:04
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    Trefniś <t...@m...com> napisał(a):

    >Warto spróbować światła błyskowego.

    Nie mam osobnej lampy blyskowej, a musze podswietlac klatke od tylu
    a nie z przodu, wiec chyba odpada.

  • 5. Data: 2015-03-27 14:41:16
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    Maciek <m...@p...com> napisał(a):

    >Jeżeli zdjęcia wnętrz oświetlonych żarówkami wychodzą prawidłowo, to
    >jest problem z odwracaniem kolorów. Zwłaszcza że barwniki się
> [...]

    Tam podswietlaja swiatlem halogenowym, musze kupic taka zarowke i przetestowac.
    Ale chodzilo mi tez po glowie, to co napisales, ze mogly sie zestarzec barwniki.
    Tasmy co prawda lezaly w ciemnosciach, ale to jdnak szmat czasu. Nie mam wiedzy, jak
    to wplywa na reprodukcje kolorow, ale jakis wplyw na pewno ma.

    Dzieki.

  • 6. Data: 2015-03-27 16:06:16
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Uzytkownik "I.Tichy" <i...@...tichy.pl> napisal w wiadomosci
    > Witam.
    >

    > Ktos moze cos podpowie, moze ktos wie jaka temp. barwowa powinno miec
    > swiatlo
    > do doswietlenia klisz albo jak to zrobic poprawnie?

    Poszukaj czym poswietlane sa skanery do negatywów, jesli sie nie myle,
    to tak zwana zimna katoda, czyli CCFL.

    Ale, o ile upierasz sie przy samodzielnej digitalizacji (bo skanowanie w
    zakladzie nie jest drogie), to pomysl nad plaskim skanerem z ramka).
    Oczywiscie, profesjonalny skaner robi to lepiej i szybciej, ale plaski
    wykorzystasz do innych zastosowan. Jak tak zeskanowalem ok 1,5 tys.
    zdjec, dolaczone oprogramowanie bardzo dobrze radzilo sobie z usuwaniem
    rys i temperatura barw. Mam epsona sprzed ok. osmiu lat i nadal dziala
    bez zarzutu, na allegro taki model (uzywka) kosztuje od 20 do 150 PLN.

    --
    Yogi(n)

  • 7. Data: 2015-03-27 18:14:20
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-03-27 o 09:39, I.Tichy pisze:
> [...]
    >
    > Ktos moze cos podpowie, moze ktos wie jaka temp. barwowa powinno miec swiatlo
    > do doswietlenia klisz albo jak to zrobic poprawnie?

    Może Ci się przyda:

    http://chomikuj.pl/Hsilgne33/Dokumenty/PolaroidScrat
    chDustRemover

    P.P.

  • 8. Data: 2015-03-27 21:57:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Yogi(n)" <y...@k...pl> writes:

    > Poszukaj czym poswietlane sa skanery do negatywów, jesli sie nie myle,
    > to tak zwana zimna katoda, czyli CCFL.

    Przy czym należy wiedzieć, że CCFLe są różne, a tu generalnie chodzi
    o to, by widmo przez nie generowane było dość pełne.

    > Ale, o ile upierasz sie przy samodzielnej digitalizacji (bo skanowanie
    > w zakladzie nie jest drogie),

    Ale czy dobre?

    > to pomysl nad plaskim skanerem z ramka).

    Nie wiem czy efekty nie będą kiepskie. Ja kiedyś próbowałem skanować
    testowo zdjęcia płaskim skanerem "photo" i skończyło się na skanerze
    35 mm.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 9. Data: 2015-03-27 23:26:56
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    > Przy czym należy wiedzieć, że CCFLe są różne, a tu generalnie chodzi
    > o to, by widmo przez nie generowane było dość pełne.

    > Ale czy dobre?

    Cóż, wiele zależy od zakładu i ich sprzętu. Ale zakładając, że
    alternatywą jest fotografowanie poszczególnych klatek cyfrówką, to może
    być całkiem nieźle.

    > Nie wiem czy efekty nie będą kiepskie. Ja kiedyś próbowałem skanować
    > testowo zdjęcia płaskim skanerem "photo" i skończyło się na skanerze
    > 35 mm.

    Do profesjonalnych zastosowań pewnie nie wystarczy. Ale do amatorskich
    mnie wystarczyło. A zeskanowałem i mnóstwo B&W sprzed dwudziestu lat i
    kilkadziesiąt rolek slajdów, a filmów orwo i innych wynalazków sprzed
    1990 r. koło pięćdziesięciu.

    Przykłady - pierwsze z brzegu, bo nie chce mi się szukać lepszych.
    Zdjęcia nie były poprawiane czy wyostrzane, poza tym, co soft dołączony
    do skanera zrobił podczas skanowania:
    http://oi61.tinypic.com/vxdhep.jpg - foma, wywoływany samodzielnie,
    praktica 2005 r.
    http://oi58.tinypic.com/11m9jzr.jpg - C-41, fuji, pentax MZ-S 2007 r.
    http://oi57.tinypic.com/2luc28n.jpg - provia albo velvia, w każdym razie
    odwracalny fuji, 1991 r. (robione zenitem i dość mocno prześwietlone).

    --
    Yogi(n)

  • 10. Data: 2015-03-28 00:26:51
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-03-27 o 21:57, Krzysztof Halasa pisze:

    > Przy czym należy wiedzieć, że CCFLe są różne, a tu generalnie chodzi
    > o to, by widmo przez nie generowane było dość pełne.

    Też kiedyś chciałem fotografować stare negatywy i nie miałem
    czym równomiernie ich oświetlić. Kupiłem na Allegro pokrywę
    starego skanera z funkcją skanowania slajdów - miała wbudowane
    oświetlenie świetlówkowe z rozpraszającą światło płytką szklaną.
    Obciąłem oryginalny kabel, sprawdziłem eksperymentalnie
    jakie powinno być zasilanie - było 9V. Podłączyłem zasilacz
    9V i miałem świecące równomiernie, białe tło.

    Potem wziąłem negatyw, ustawiłem balans bieli na nienaświetlone
    miejsce. Negatywy są zwykle pomarańczowe, ustawienie balansu
    bieli pozwala pozbyć się tego zabarwienia. Zrobiłem zwykłe
    zdjęcie negatywu, przyciąłem, odwróciłem kolory (w IrfanView - Negative),
    trochę poprawiłem kolory, gammę i kontrast i wyszło dosyć dobre
    zdjęcie pozytywowe. Tak wyglądały próby i wynik przetwarzania:

    http://piotrne.republika.pl/NegatywF/index.html

    Zdjęcia robione z ręki, więc z geometrią może nie być wszystko
    w porządku. To są zdjęcia z 1999 roku (zaćmienie Słońca 11 sierpnia),
    niebo zachmurzone i zaćmione - kolory mogły być trochę zniekształcone.

    Za to zdjęcia slajdów wychodzą idealnie (jeżeli chodzi o kolory)
    - wyglądają jak zdjęcia "z natury".

    P.