  • 51. Data: 2010-08-24 17:18:50
    Temat: Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Aug 2010 18:04:41 +0100, Jerry1111 wrote:

    >Nie wiem. Wg mnie latwiej zmierzyc time of flight niz zdudniac dwa
    >sygnaly optycznie. Nie wiem jak to zdudnic dla recznego laserowego
    >predkosciomierza dla drogowki.

    Zdudnianie optyczne odpada, bo fala krotka, a samochod dlugi, i za
    bardzo faze znieksztalca.

    Ale to sie dawniej robilo inaczej - wysylamy impulsy swiatla z liniowo
    narastajaca czestotliwoscia, zdudniamy prad z fotodiody z sygnalem
    modulujacym i czestotliwosc wynikowa jest zalezna od opoznienia czyli
    od odleglosci.

    Nie wiem czy nadal sie tak robi, bo to w koncu niewiel sie rozni od
    zmierzenia czasu przelotu bezposrednio.

    J.

  • 52. Data: 2010-08-24 18:21:39
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-08-24 19:18, J.F. pisze:

    > Zdudnianie optyczne odpada, bo fala krotka, a samochod dlugi, i za
    > bardzo faze znieksztalca.
    >
    > Ale to sie dawniej robilo inaczej - wysylamy impulsy swiatla z liniowo
    > narastajaca czestotliwoscia,

    Częstotliwością modulacji zapewne :)

    zdudniamy prad z fotodiody z sygnalem
    > modulujacym i czestotliwosc wynikowa jest zalezna od opoznienia czyli
    > od odleglosci.

    Jakaś modyfikacja detekcji homodynowej. Bo wystarczyłoby nie zmieniać
    częstotliwości tylko badać przesunięcie fazy.

    MD

  • 53. Data: 2010-08-24 18:35:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Aug 2010 20:21:39 +0200, Mario wrote:
    >Częstotliwością modulacji zapewne :)

    oczywiscie. Choc jesli robione w radiu a nie laserze, to czestotliwosc
    nosej.

    > zdudniamy prad z fotodiody z sygnalem
    >
    >Jakaś modyfikacja detekcji homodynowej. Bo wystarczyłoby nie zmieniać
    >częstotliwości tylko badać przesunięcie fazy.

    Widac latwiej mierzyc czestotliwosc niz faze.

    J.

  • 54. Data: 2010-08-24 19:09:22
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On wto, 24 sie 2010 20:35:28 in article
    J.F. wrote:

    > Widac latwiej mierzyc czestotliwosc niz faze.

    Albo chodzi raczej o usunięcię niejednoznaczności modulo długość fali.

  • 55. Data: 2010-08-24 19:20:52
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-08-24 21:09, Mirek pisze:
    > On wto, 24 sie 2010 20:35:28 in article

    > Albo chodzi raczej o usunięcię niejednoznaczności modulo długość fali.

    Modulo długość fali jest istotna przy pomiarze odległości. Wtedy
    przydaje się zmiana częstotliwości nośnej żeby usunąć tę nieoznaczoność.
    Przy obiekcie ruchomym tempo zmiany fazy powiedziałoby o prędkości. Ale
    możliwe że byłoby to trudniejsze do pomiaru niż częstotliwość wynikowa.
    To moje przemyślenia ze stosowania detekcji homodynowej ale akurat nie w
    tych zastosowaniach.

    MD

  • 56. Data: 2010-08-24 19:33:56
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    On Tue, 24 Aug 2010, Filip Ozimek wrote:

    | Mierzyliśmy w zeszłym miesiącu częstość lasera Nd:YAG (nie długość
    | fali), wyszła nam wartość z niepewnością ok. 1,5 kHz i stałym offsetem ~60 kHz
    | od wartości z publikacji znalezionych w sieci. Pomiar był robiony w stosunku
    | do wzorca SRS FS-725 za pomocą optycznego grzebienia częstości, dostępne okno
    | pomiarowe od ręki to 1050-2100nm. W zasadzie fragmenty z widzialnego też można
    | zmierzyć.

    Ciekawe.

    Chyba calkiem niezle wyniki, porownujac z:
    [Absolute Optical Frequency Measurement ...]
    http://www.aps.org/about/pressreleases/upload/udem.p
    df

    czy tez:
    2 466 061 413 187 103(46) Hz
    [Absolute Optical Frequency Measurement of the Cesium D1 Line]
    http://www.lkb.ens.fr/recherche/atfroids/images/meas
    urement.pdf

    -=-=-=-=-
    This result represents the most precisely measured optical frequency
    in the ultraviolet and visible optical region.
    -=-=-=-=-

    Oczywiscie rok publikacji 2000, w PHYSICAL REVIEW LETTERS, wiec chyba
    sie cos zmienilo.

    Waszej aparatury pomiarowej, tez na tacze by sie nie zmiescilo?

    Pzdr.J.P.

  • 57. Data: 2010-08-24 19:39:52
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    On Tue, 24 Aug 2010, Filip Ozimek wrote:

    | Zdaje się zdudnianie odbicia i wiązki emitowanej przy jednoczesnej
    | zmianie częstości modulacji amplitudy.

    Dokladnie tak mierzylismy zmiany ukrwienia w tkance podskornej
    i przyzebia metoda laserowa.

    Realizacja techniczna trywialnie prosta.

    No ale bylo to jakis czas temu.

    Pzdr.J.P.

  • 58. Data: 2010-08-24 20:36:46
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Aug 2010 21:39:52 +0200, Jerzy Pastusiak wrote:

    >Dokladnie tak mierzylismy zmiany ukrwienia w tkance podskornej
    >i przyzebia metoda laserowa.
    >Realizacja techniczna trywialnie prosta.

    Ale czekaj - co naprawde mierzyliscie ?
    odleglosc zmieniana przez ukrwienie, predkosc krwi czy wspolczynnik
    odbicia swiatla ?

    Bo jakos nie wierze w pomiar odleglosci taka metoda w tym przypadku -
    za male zmiany.

    J.

  • 59. Data: 2010-08-24 20:54:02
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    On Tue, 24 Aug 2010, J.F. wrote:
    | Ale czekaj - co naprawde mierzyliscie ?
    | ... odleglosc zmieniana przez ukrwienie, predkosc krwi czy
    | wspolczynnik odbicia swiatla ?

    Zmiany predkosci krwi.
    Byl taki artykulik w IEEE Transactions on Biomedical Engineering,
    wiec odtwarzalismy opisana sytuacje.

    W tym czasie uzywalismy do badan ukrwienia tkanki przyzebia i
    pomiarow hemodynamicznych (rzut minutowy serca) glownie metod
    termicznych, ze wzgledu na dokladnosc.

    Metoda wymywania wskaznika termicznego daje dokladnosc pomiaru
    wydatku serca kilka procent.

    Niestety jest inwazyjna.

    Pzdr.J.P.

  • 60. Data: 2010-08-24 23:28:18
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Aug 2010 22:54:02 +0200, Jerzy Pastusiak wrote:

    >Zmiany predkosci krwi.
    >Byl taki artykulik w IEEE Transactions on Biomedical Engineering,
    >wiec odtwarzalismy opisana sytuacje.

    A to mnie zainteresowales - jak to robiliscie ?

    Skora nie szyba - laser w ogole moze przeplyw krwi zobaczyc ?

    No i jak to dalej rozwiazac - rozumiem ze nie zdudnialiscie swiatla
    odbitego z padajacym ?

    J.