  • 11. Data: 2013-06-02 14:27:42
    Temat: Re: czujnik tensometryczny
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 02 Jun 2013 12:13:34 +0200, Mario napisał(a):
    > Na tak małe siły chyba ciężko znaleźć. Chyba, że właśnie belkowe Ale
    > ogólnie walcowe istnieją.
    > http://www.nbc-el.com/pl/celle-carico-compressione.h
    tm

    Czy pod ta okragla obudowa nie kryje sie belka ?
    Czy to gorna pokrywa pelni role belki ?

    > Ale to nie będą koszty rzędu 50 zł.
    > Rozbierz jakaś wagę łazienkową czy kuchenną.

    http://allegro.pl/waga-elektroniczna-jubilerska-500g
    -0-1g-diament-i3261883613.html

    10zl :-)

    Ciekawe jak to zrobione - belka pomiarowa z tensometrami, czy jakis
    foliowy czujnik nacisku ..

    > Albo zrezygnuj z tensometru
    > i zastosuj układ elektrodynamiczny. Oparty na ustroju głośnika,
    > detektorze położenia i wzmacniaczu sterującym cewką głośnika na
    > podstawie sygnału błędu z czujnika położenia. Widziałem kiedyś taką dość
    > precyzyjną wagę opartą na tej metodzie.

    Chyba nie ma potrzeby, patrzac powyzej :-)

    J.

  • 12. Data: 2013-06-02 14:30:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 2 Jun 2013 03:53:10 -0700 (PDT), Stachu Chebel napisał(a):
    > Nie pleć głupot!! Wagi sklepowe mierzą z dokładnością 1g, o liczarkach
    > banknotów nie wspomnę. I zresztą siła ma tu guzik do tego. Istotą jest
    > sprężystość belki na której jest badziew naklejona.

    Przy malych silach trzeba tak cienka ze typowe naklejki moga byc
    istotna przeszkoda.
    Ale zawsze mozna w krzemie wdyfundowac :-)

    > Że co?! Najpierw układ dający prąd na wychylenie membrany, następnie
    > "czujnik" jej położenia (ino nie napisałeś jak ta "czujka" działa),
    > następnie jakiś "sygnał błędu".
    > Nie udzielaj porad w tematach o których nie masz zielonego pojęcia.

    Ale tak sie dawniej robilo, a przynajmniej pisalo ze mozna zrobic.

    J.

  • 13. Data: 2013-06-02 14:37:48
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-02 13:41, Stachu Chebel pisze:

    > No to teraz napisz coś o czujnikach siły. Na jakiej zasadzie działają.

    W rozważanym przez nas przypadku, na zasadzie pomiaru odkształcenia
    kształtki na której naklejono czujnik foliowy.
    Ale jak chcesz mieć dokładność rzędu 0,1% to stosuje się na przykład
    takie konstrukcje:
    http://www.wagotechnika.pl/produkty/tensometr-pc2-fl
    intec.jpg
    http://www.anapesing.es/fotos/pesas/modelo_160_zoom.
    jpg
    http://www.wagotechnika.pl/produkty/tensometr-ub6-fl
    intec.jpg
    http://www.google.pl/imgres?start=122&sa=X&biw=1471&
    bih=883&tbm=isch&http://www.par.pl/images/thumbnails
    /images/stories/3_2011/WOBit/w2-200x151.jpg
    Telko żeby coś takiego zaprojektować to się trzeba trochę na tym znać.
    Jeśli nakleisz czujnik foliowy na zwykły płaskownik to uzyskasz błąd
    odchylenia od liniowości na poziomie kilku procent.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 14. Data: 2013-06-02 14:41:48
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-02 14:27, J.F. pisze:
> [...]
    > foliowy czujnik nacisku ..

    > Chyba nie ma potrzeby, patrzac powyzej :-)

    Chyba, że ktoś chce "domowymi sposobami" uzyskać dużą liniowość pomiaru

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 15. Data: 2013-06-02 14:51:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 02 Jun 2013 14:41:48 +0200, Mario napisał(a):
    -0-1g-diament-i3261883613.html
    > Chyba, że ktoś chce "domowymi sposobami" uzyskać dużą liniowość pomiaru

    Moge sie grubo mylic, ale zakladam ze to powyzej to jednak waga i jest
    w miare liniowa, przynamniej w zakresie 0.1-500g.

    Podobne wagi laboratoryjne sa, i te sa na pewno dobrze liniowe, no ale
    one kosztuja o dwa zera wiecej.

    J.

  • 16. Data: 2013-06-02 14:55:33
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2013-06-02 14:30, J.F. pisze:

    > Ale tak sie dawniej robilo, a przynajmniej pisalo ze mozna zrobic.
    >
    > J.

    http://zimmer.csufresno.edu/~davidz/Chem105/DandW/Dr
    yW03.gif

    JK

  • 17. Data: 2013-06-02 16:10:27
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-06-02 05:19, Stachu Chebel pisze:
    > W przypadku ośrodka anizotropowego, proszę nie mylić
    > pojęć tensor - tensometr :)))

    Skoro już przywołałeś temat. Skąd pochodzi nazwa tensor?
    Tensometr est od tensus = napięty.

    Myślałem, że tu rodowód jest podobny, bo tensory przydają
    się w mechanice ciała sztywnego. Ale wiki twierdzi, że
    pierwotnie to słowo okreslało pewną normę na matematycznych
    wynalazkach.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tensor#History

    Wie ktoś coś dokładniej?

    pzdr
    bartekltg

  • 18. Data: 2013-06-02 16:18:37
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-06-02 14:27, J.F. pisze:

    > http://allegro.pl/waga-elektroniczna-jubilerska-500g
    -0-1g-diament-i3261883613.html

    > 10zl :-)

    Małą uwaga. Ta waga jest do 100g lub 500 karatów,
    _nie_ do 500g. Widać specjalista od czytania nalepek
    na spodzie aukcje wystawił;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 19. Data: 2013-06-02 17:17:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 02 Jun 2013 14:37:48 +0200, Mario napisał(a):
> [...]
    > Jeśli nakleisz czujnik foliowy na zwykły płaskownik to uzyskasz błąd
    > odchylenia od liniowości na poziomie kilku procent.

    Hm, moze sie myle, ale IMO to liniowosc zalezy od materialu.
    I jest calkiem dobra, nawet dla "zwyklej" stali.
    Oczywiscie w zakresie odksztalcen sprezystych.

    P.S. Gdzie mozna kupic tensometry, takie mozliwe do naklejenia we
    wlasnym zakresie ?

    J.

  • 20. Data: 2013-06-02 17:57:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 02 Jun 2013 16:18:37 +0200, bartekltg napisał(a):
    -0-1g-diament-i3261883613.html

    > Małą uwaga. Ta waga jest do 100g lub 500 karatów,
    > _nie_ do 500g. Widać specjalista od czytania nalepek
    > na spodzie aukcje wystawił;-)

    Ok, tym niemniej widac ze i delikatne czujniki sa :-)

    J.