  • 1. Data: 2004-07-08 16:32:50
    Temat: czy czarne moze byc biale?
    Od: "Krystian Stypula" <k...@h...pl>

    Witam!
    Pytanie z tematu tylko teoretycznie nie dotyczy polskiego Internetu.
    Okazuje sie, ze w swietle obowiazujacych lub wchodzacych wlasnie przepisow
    prawnych i podatkowych jest to jak najbardziej mozliwe.

    Przyklad - portale od kilku tygodni walcza o uznanie konta e-mail za usluge
    "nie-telekomunikacyjna". Senat stosowna poprawke glosuje, a olbrzymie linki na
    stronach glownych Onetu czy Interii dziekuja parlamentarzystom.
    Ale...
    Polska Klasyfikacja Wyrobow i Uslug mowi juz cos innego (vide
    http://pkwiu.polbi.pl/64.20.17.html).

    Reasumujac - konto e-mail to usluga telekomunikacyjna, ktora nie jest usluga
    telekomunikacyjna.

    I mamy swoisty klincz. Z jednej strony prawo telekomunikacyjne stawia dla uslug
    telco szereg obostrzen. Z drugiej - przepisy podatkowe daja jednak pewne
    ulatwienia ksiegowe. Warto takze zaznaczyc, ze to chyba pierwsza kwestia
    stawiajaca w tak jawnej sprzecznosci dwie plaszczyzny przepisow.

    Pozdrawiam
    Krystian Stypula

  • 2. Data: 2004-07-08 18:09:32
    Temat: Re: czy czarne moze byc biale?
    Od: Maciek Uhlig <m...@u...edu.pl>

    "Krystian Stypula" <k...@h...pl> wrote in

    > Reasumujac - konto e-mail to usluga telekomunikacyjna, ktora nie jest
    > usluga telekomunikacyjna.

    to jest bardzo ciekawe spostrzezenie.

    przygladajac sie "walce" portali z parlamentem, w zaden sposob nie moge
    zrozumiec, dlaczego wybrano jako przedmiot sporu jedna jedyna usluge z
    warstwy aplikacji TCP/IP.

    gdyby sprawe postawiono tak: usluga telekomunikacyjna w zakresie Internetu
    to:

    - usluga z warstwy "network", albo
    - usluga z warstw "network" i/lub "internet", albo
    - usluga z warstw "network" i/lub "internet" i/lub "transport", albo
    - usluga obejmujaca wszystkie warstwy protokolu TCP/IP

    to bym to rozumial. ale tak, jak jest, to mi wyglada na dyskusje stron, ktore
    nie wiedza, o czym w ogole mowia.

    ale, jak zwykle, moge sie mylic...

    Maciek

  • 3. Data: 2004-07-08 18:13:49
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    On 8 Jul 2004 18:09:32 GMT, Maciek Uhlig <m...@u...edu.pl> wrote:

    >- usluga z warstwy "network", albo
    >- usluga z warstw "network" i/lub "internet", albo
    >- usluga z warstw "network" i/lub "internet" i/lub "transport", albo
    >- usluga obejmujaca wszystkie warstwy protokolu TCP/IP

    W protokole TCP/IP nie ma osobnej warstwy "network" i osobnej "internet". Jest
    warstwa IP, która odpowiada (z grubsza) warstwie "network" (sieciowej) modelu
    OSI. Może miałeś na myśli: "data link", "network", "transport" (tak jak jest w
    OSI)?
    --
    Szymon Sokół (SS316-RIPE) -- Network Manager B
    Computer Center, AGH - University of Science and Technology, Cracow, Poland O

  • 4. Data: 2004-07-08 18:40:49
    Od: Maciek Uhlig <m...@u...edu.pl>

    Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl> wrote in

    > W protokole TCP/IP nie ma osobnej warstwy "network" i osobnej
    > "internet".

    pewnie jestem za stary. mialem bowiem na mysli RFC 791 (rok 1981) i skrot,
    ktorego mnie nauczono w 1989: NITA (network, internet, transport,
    application) :-) oraz nauki: po co siedem warstw, jak dziala na czterech :-)

    ale, oczywiscie, dziekuje za uscislenie...

    Maciek

  • 5. Data: 2004-07-08 20:28:34
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    On 8 Jul 2004 18:40:49 GMT, Maciek Uhlig <m...@u...edu.pl> wrote:

> [...]
    >ktorego mnie nauczono w 1989: NITA (network, internet, transport,
    >application) :-) oraz nauki: po co siedem warstw, jak dziala na czterech :-)

    No, 791 jest trochę jakby przestarzałe :-) To co tam się określa mianem "local
    network protocol", obecnie zgodnie z terminologią OSI obejmuje "physical
    layer" i "data link layer", to co tam jest "internet layer" to obecnie
    "network layer", i tylko "transport layer" nazywa się tak samo... przy czym
    rozgraniczenie physical i data link layer jest wysoce zasadne, bo np. 10base2
    i 100baseFX na poziomie fizycznym to zupełnie różne rzeczy, a warstwa łącza
    danych taka sama...

  • 6. Data: 2004-07-09 11:01:06
    Od: Maciej Lopacinski <M...@a...pl>

    Maciek Uhlig wrote:

> [...]
    >
    > przygladajac sie "walce" portali z parlamentem, w zaden sposob nie moge
    > zrozumiec, dlaczego wybrano jako przedmiot sporu jedna jedyna usluge z

    Dlatego, że jest to jesyna usługa aplikacji TCP/IP wymieniona w
    dyrektywie unijnej 2002/21/WE i zakwalifikowana tam do usług
    telekomunikacyjnych.