  • 1. Data: 2009-12-07 17:33:10
    Temat: czy konieczne jest parkowanie głowic dysku sata?
    Od: "R.Madejski" <r...@a...com>

    Zakupiłem adapter IDE/SATA na USB. Zasilacz adaptera nie posiada
    wyłącznika zasilania. Moje obawy dotyczą tego, czy włączanie/wyłączanie
    dysku sata przez włożenie/wyciągnięcie wtyczki jest dla niego
    bezpieczne. Czy nie powinno się np. przed wyłączeniem zaparkować głowic
    dysku z poziomu systemu?

    Proszę o wyjaśnienie, nie znam się za bardzo na tym a nie chcę aby szlag
    trafił dość drogi dysk SATA i jego całą zawartość przez nieumiejętnie
    przeprowadzaną procedurę podłączania/odłączania z użyciem adaptera.

    RM

  • 2. Data: 2009-12-07 18:11:54
    Od: Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl>

    W artykule <001bdc98$0$2105$c3e8da3@news.astraweb.com>, R.Madejski napisał(a):

> [...]
    > wyłącznika zasilania. Moje obawy dotyczą tego, czy włączanie/wyłączanie
    > dysku sata przez włożenie/wyciągnięcie wtyczki jest dla niego

    Jest bezpieczne. Większość dysków po odłączeniu zasilania wykonuje
    parkowanie głowic.

    > Proszę o wyjaśnienie, nie znam się za bardzo na tym a nie chcę aby szlag
    > trafił dość drogi dysk SATA i jego całą zawartość przez nieumiejętnie
    > przeprowadzaną procedurę podłączania/odłączania z użyciem adaptera.

    Jeśli będziesz używał bezpiecznego usuwania dysku (przez ikonkę w tray)
    lub korzystał z polecenia umount, to nie masz się czego obawiać.

    Prędzej dysk dobije 30000 uruchomień i zatrzymań niż brak parkowania ;)

    Jacek

  • 3. Data: 2009-12-07 20:54:13
    Od: Bernard <b...@e...net>

    R.Madejski wrote:
> [...]
    > trafił dość drogi dysk SATA i jego całą zawartość przez nieumiejętnie
    > przeprowadzaną procedurę podłączania/odłączania z użyciem adaptera.

    Parkowanie głowic dotyczyło dysków, w których głowice były przesuwane
    przez silnik krokowy. Zdaje się, że ostatni taki dysk wyprodukowano
    przed 1990 rokiem. Od tamtej pory głowice "parkuje" sprężyna z chwilą
    wyłączenia zasilania.

  • 4. Data: 2009-12-08 08:38:05
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    R.Madejski pisze:
> [...]
    > dysku sata przez włożenie/wyciągnięcie wtyczki jest dla niego
    > bezpieczne. Czy nie powinno się np. przed wyłączeniem zaparkować głowic

    Powinno i na przykład Linux to robi.

    Oczywiście, dyskowi nic się nie stanie, jak mu odetniesz
    zasilanie. System automatycznego awaryjnego parkowania
    zaparkuje ładnie głowice. Na pewno jednak parkowanie za
    pomocą polecenia ATA jest mniejszym obciążeniem mechanicz-
    nym i mniej zużywa dysk.

    > trafił dość drogi dysk SATA i jego całą zawartość przez nieumiejętnie

    Dość drogi dysk SATA? To jaki to? Raptor?

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 5. Data: 2009-12-08 08:40:17
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Bernard pisze:
> [...]
    > przez silnik krokowy. Zdaje się, że ostatni taki dysk wyprodukowano
    > przed 1990 rokiem. Od tamtej pory głowice "parkuje" sprężyna z chwilą

    Magnesem. I jest to spore obciążenie dla dysku. Dlatego mię-
    dzy innymi systemy operacyjne wyłączają dyski osobnym pole-
    ceniem ATA przed wyłączeniem zasilania komputera, bo takie
    eleganckie zaparkowanie głowic jest zdecydowanie mniej szkod-
    liwe dla dysku niż parkowanie za pomocą mechaniki awaryjnego
    parkowania.

    Swego czasu było wiele szumu na liście dyskusyjnej linux-
    kernel, bo jakaś zmiana w sterownikach IDE powodowała. że
    przy wyłączaniu komputera - już po "uśpieniu" dysków - były
    one ponownie uruchamiane, po czym komputer się wyłączał na
    dobre z głośnym stukiem parkowanych głowic.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 6. Data: 2009-12-08 08:49:00
    Od: "R.Madejski" <r...@a...com>

    Radosław Sokół wrote:

> [...]
    > zaparkuje ładnie głowice. Na pewno jednak parkowanie za
    > pomocą polecenia ATA jest mniejszym obciążeniem mechanicz-

    Rozważam używanie dysku ze starszym komputerem pracującym pod linuxem.
    Czy mógłbyś podać konkretne programy/polecenia dla tego systemu, które
    parkują głowice z pomocą rozkazów ATA?

    > Dość drogi dysk SATA? To jaki to? Raptor?

    Raptor to dla mnie bardzo drogi dysk. Ten jest po prostu dość drogi (dla
    mnie).

    RM

  • 7. Data: 2009-12-08 09:23:00
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Radosław Sokół pisze:

> [...]
    > one ponownie uruchamiane, po czym komputer się wyłączał na
    > dobre z głośnym stukiem parkowanych głowic.

    I ja tak mam w WindowsieXP. Przechodzi system do hibernacji to wcześniej
    wyłącza dyski za chwile procedura hibernowania musi odpalić dyski
    ponownie by zrobić zrzut pamięci do pliku i potem dyski wyłączają sie ze
    stukotem. Nie wiem co na to poradzić.
    sterowników alternatywnych brak.

  • 8. Data: 2009-12-08 09:44:17
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    R.Madejski pisze:

    > Rozważam używanie dysku ze starszym komputerem pracującym pod linuxem.
    > Czy mógłbyś podać konkretne programy/polecenia dla tego systemu, które
    > parkują głowice z pomocą rozkazów ATA?

    http://tinyurl.com/ycv5z2t

    Proszę.

  • 9. Data: 2009-12-08 09:58:53
    Od: "R.Madejski" <r...@a...com>

    BQB wrote:

    > http://tinyurl.com/ycv5z2t
    >
    > Proszę.

    W przeciwieństwie do mnie chyba nie przejrzałeś wyników tego kiepskiego
    zapytania google.

    RM

  • 10. Data: 2009-12-08 14:12:13
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    R.Madejski pisze:

    > W przeciwieństwie do mnie chyba nie przejrzałeś wyników tego kiepskiego
    > zapytania google.

    Do tego kiepskiego zapytania wystarczy dodać słowo head i robi się
    lepsze. Mi chodziło o pokazanie drogi.