  • 1. Data: 2023-07-26 11:31:13
    Temat: dlaczego pendrive'y są wolniejsze od kart pamięci?
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    Chcę sobie kupić przenośny nośnik danych o pojemności 64GB. Banalna
    sprawa, prawda? Ale zacząłem patrzeć w parametry, porównywać - i
    przestało być łatwo. Dlaczego pendrive'y są takie wolne, zwłaszcza przy
    zapisie?
    W przypadku kart microSD właściwie standardem jest U3, V30 czyli minimum
    30 MB/s ciągłego zapisu. A bez problemu można (w zbliżonej cenie)
    znaleźć i dużo szybsze.
    W przypadku pendrive'ów, mimo że wiele chwali się interfejsem USB 3.0 (i
    wyższymi) to oferują maksymalną prędkość zapisu 20 MB/s. Te najszybsze,
    bo nie brakuje też takich z 5 MB/s.

    Gdzie jest to wąskie gardło pandrivewów, że ich maksymalna prędkość jest
    niższa niż minimalna większości kart?

    --
    SW3

  • 2. Data: 2023-07-26 12:07:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/07/2023 11:31, SW3 wrote:
> [...]
    > sprawa, prawda? Ale zacząłem patrzeć w parametry, porównywać - i
    > przestało być łatwo. Dlaczego pendrive'y są takie wolne, zwłaszcza przy

    Bo ich pamięci Flash i kontroler są przeznaczone do trzymania dancyh, a
    nie ich ciągłej wymiany na inne. pendrive nie mają wielu waznych
    funkcji, nawet wear-leveling czesto nie istnieje lub jest szczątkowy.

    > W przypadku kart microSD właściwie standardem jest U3, V30 czyli minimum
    > 30 MB/s ciągłego zapisu. A bez problemu można (w zbliżonej cenie)
    > znaleźć i dużo szybsze.

    Bo one, w przeciwieństwie do pendrive, muszą zapisywać szybkie
    strumienie video, albo ładować oprogramowanie.

    Zainteresuj sie tym rozwiązaniem, jeśli chcesz mieć naprawdę dobrze,
    tanio i szybko:

    https://pl.aliexpress.com/w/wholesale-ssd-m.2-enclos
    ure.html

    Ja z tego odpalam ostatnio OSy, bo najzwyczajniej mogę. Działa
    absurdalnie dobrze. Mogę polecić Baseusową przelotkę jako nie
    przekłamującą danych.

    > Gdzie jest to wąskie gardło pandrivewów, że ich maksymalna prędkość jest
    > niższa niż minimalna większości kart?

    Tym gardłem jest księgowy, który stwierdził, że do trzymania kilku
    druczków, zdjęć z komuni kuzyna i schematu HIMARSa nie potrzeba aż
    takich szybkości, jak do zapisu filmu 4K w realtime.

  • 3. Data: 2023-07-26 13:33:37
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 26 lipca 2023 o 11:31:17 UTC+2 SW3 napisał(a):
> [...]
    > bo nie brakuje też takich z 5 MB/s.
    >
    > Gdzie jest to wąskie gardło pandrivewów, że ich maksymalna prędkość jest

    A jak szybko będzie zapisywał czytnik USB z włożoną kartą microSD min. U3, V30?

  • 4. Data: 2023-07-26 15:27:16
    Od: Zbych <z...@n...org>

    SW3 wrote on 26.07.2023 11:31:
> [...]
    > sprawa, prawda? Ale zacząłem patrzeć w parametry, porównywać - i
    > przestało być łatwo. Dlaczego pendrive'y są takie wolne, zwłaszcza przy

    Bo używa się w nich najtańszych pamięci QLC. Za to potrafią czasem
    zadziwić prędkością odczytu danych.

    > W przypadku kart microSD właściwie standardem jest U3, V30 czyli minimum
    > 30 MB/s ciągłego zapisu. A bez problemu można (w zbliżonej cenie)
    > znaleźć i dużo szybsze.

    To nie jest standard. Jak kupisz najtańsze karty SD, to też będą powolne.

    > Gdzie jest to wąskie gardło pandrivewów, że ich maksymalna prędkość jest
    > niższa niż minimalna większości kart?

    Ja bym nie zaryzykował takiego podziału. Tanie nośniki to najtańsze i
    najwolniejsze (odpadowe) flashe.

  • 5. Data: 2023-07-26 16:47:26
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 26.07.2023 o 12:07, heby pisze:
    > Tym gardłem jest księgowy, który stwierdził, że do trzymania kilku
    > druczków, zdjęć z komuni kuzyna i schematu HIMARSa nie potrzeba aż
    > takich szybkości, jak do zapisu filmu 4K w realtime.

    No ale jak pendrive ma kilkadziesiąt GB to może się na nim znaleźć nie
    tylko kilka druczków ale i film 4K. Niby nie musi być w realtime ale jak
    się będzie nagrywał dłużej niż trwa...

    --
    SW3

  • 6. Data: 2023-07-26 16:52:28
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 26 lipca 2023 o 16:47:29 UTC+2 SW3 napisał(a):
    > No ale jak pendrive ma kilkadziesiąt GB to może się na nim znaleźć nie
    > tylko kilka druczków ale i film 4K. Niby nie musi być w realtime ale jak
    > się będzie nagrywał dłużej niż trwa...

    Hmm, a realtime to nie jest przypadkiem, że będzie się nagrywał DOKŁADNIE TYLE ILE
    TRWA?

  • 7. Data: 2023-07-26 16:53:05
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 26.07.2023 o 15:27, Zbych pisze:

    > To nie jest standard. Jak kupisz najtańsze karty SD, to też będą powolne.

    Tak, ale V30 nie są jakoś ekstremalnie drogie.

    --
    SW3

  • 8. Data: 2023-07-26 17:11:18
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 26 lipca 2023 o 16:53:08 UTC+2 SW3 napisał(a):

    > Tak, ale V30 nie są jakoś ekstremalnie drogie.

    A o ile % droższe od najtańszych (nie mam internetu ;)?
    Pewnie % podobny jak z dyskietkami, płytami głównymi itp. między klasą
    najtańszą a taką niższą średnią - bo jak wiadomo górnego pułapu ceny nie ma.

  • 9. Data: 2023-07-26 17:37:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/07/2023 17:11, Dawid Rutkowski wrote:
    > bo jak wiadomo górnego pułapu ceny nie ma.

    Trwają intensywne badania, ile zapłacą za do debile audiofile, więc nie
    znamy jeszcze limitu, ale spokojnie, dojdziemy do 3 zer w dolarach za
    jakiś czas.

    https://twojepc.pl/news32459/Dzwiek-premium-z-karty-
    pamieci-Sony.html

    https://www.audiostereo.pl/topic/64319-karty-pami%C4
    %99ci-i-ich-wp%C5%82yw-na-brzmienie/

  • 10. Data: 2023-07-26 18:02:16

    Wed, 26 Jul 2023 11:31:13 +0200, w <u9qp52$1f595$1@dont-email.me>, SW3
    <s...@p...fm.invalid> napisał(-a):

> [...]
    > W przypadku kart microSD właściwie standardem jest U3, V30 czyli minimum
    > 30 MB/s ciągłego zapisu. A bez problemu można (w zbliżonej cenie)

    Bo karty wkłada się do kamer, więc nie mogą być żenująco wolne, bo plik jednak
    trochę waży, a musi być zapisywany na bieżąco.

    A pendrive do dokumentów Worda i zdjęć może być wolny.