eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › <dlugie> Czy można przekazywać obraz z kamer umieszczonych w miescie w lokalnej kablowce?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2007-05-19 19:50:31
    Temat: <dlugie> Czy można przekazywać obraz z kamer umieszczonych w miescie w lokalnej kablowce?
    Od: "student" <b...@o...pl>

    Cześć! &#8211; mam mało czasu &#8211; do wtorku!!!!
    Moim celem jest podważenie tej - moim zdaniem idiotycznej i bezpodstawnej
    opinii.

    Jestem studentem prawa, który dostał do podważenia taką oto opinię prawną i tu
    treść&#8230; Mam znaleźć wszystkie zapisy w opinii, z którymi się nie zgadzam i
    poprzeć to odpowiednimi przepisami podając źródło; tj. konstytucję, ustawy,
    rozporządzenia itp.
    Proszę o pomoc, ponieważ mam mało czasu a znalazłem tylko kilka argumentów i
    trudno jest mi przywołać odpowiednie przepisy.

    Oto moje pomysły:
    1. Obraz z ulic i miejsc publicznych pochodzący z kamer jest w wielu
    miastach emitowany na stronach internetowych.
    2. W miejscach publicznych nie można mówić o ochronie życia prywatnego.
    3. W zapytaniu mowa była o emisji obrazu, a nie o rejestracji w celach
    dowodowych.
    4. Od 21 maja podczas Poranka TVN 24 za pośrednictwem rozmieszczonych w
    miastach kamer dziennikarze będą sprawdzać sytuację na drogach i prezentować
    ją na antenie. Poinformują też o zakorkowanych ulicach i zaproponują
    najskuteczniejszy objazd.


    Pytanie:
    Czy można przekazywać obraz pochodzący z kamer umieszczonych w różnych
    miejscach miasta w lokalnej telewizji kablowej.

    Otrzymałem odpowiedź, że nie, oto opinia:

    OPINIA PRAWNA

    Wydział Spraw Obywatelskich , w związku ze złożonym wnioskiem przez radnego
    XYZ na Sesji Rady Miejskiej &#8222;o podłączenie systemu monitoring do sieci
    telewizji kablowej w celu emisji obrazów z miejsc niebezpiecznych, zagrożonych
    wandalizmem czasie rzeczywistym&#8221;, zwrócił się z wnioskiem o opinię prawną w
    tej sprawie.

    W uzasadnieniu swego wystąpienia XYZ wskazał, że podłączenie kamer do sieci
    telewizji kablowej i emisja obrazu w czasie rzeczywistym byłaby jednym z
    elementów planowanego monitoring. Mieszkańcy miasta oglądający obraz mogliby
    na bieżąco zgłaszać do odpowiednich służb , tj. Policji i Straży Miejskiej
    wszelkich aktów chuligańskich i wandalizmu. Ciągły monitoring tych miejsc
    ograniczyłby patologie.

    Rozważając powyższą kwestię, niezależnie od intencji wnioskodawcy, który ma na
    celu ochronę porządku publicznego w mieści, należy przede wszystkim odnieść
    się do zapisów Konstytucji RP, która szczególny nacisk kładzie na ochronę
    wolności, praw i obowiązków człowieka i obywatela.

    Art. 31 ust.1 Konstytucji stanowi, że wolność człowieka podlega ochronie
    prawnej. Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw
    mogą być ustanowione tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w
    demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź
    dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw
    innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.
    W. Skrzydło w komentarzu do art. 31 (Zakamycze 2002r. &#8211; LEX dla Samorządu
    Terytorialnego) podkreśla, że zasada wolności została ustanowiona
    pierwszoplanową kategorią rozdziału II Konstytucji. Wolność człowieka jest
    więc wartością, która została poddana ochronie prawnej, stąd każdy jest
    zobowiązany szanować wolność i prawa innych osób. Z tego wynika zakaz
    zmuszania kogokolwiek do działań, których prawo jemu nie nakazuje. Oznacza to
    wolność działania wszędzie tam, gdzie prawo nie wprowadza zakazów.
    Zabezpieczając sferę wolności człowieka Konstytucja stanowi, że ograniczenia w
    zakresie korzystania z tych praw i wolności mogą być ustanowione tylko w
    ustawie.

    Art. 47 Konstytucji stanowi, że każdy ma prawo do ochrony prawnej życia
    prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim
    życiu osobistym.
    Prawo określone w art. 47 zabrania ingerencji państwa w ustalony prawnie
    zakres życia człowieka, zaś w przypadku naruszenia tej sfery nakazuje państwu
    zapewnić ochronę.

    Niewątpliwie, podłączenie kamer do sieci telewizji kablowej i udostępnienie
    obrazu wszystkim mieszkańcom miasta, stanowiłoby naruszenie wolności ogółu
    obywateli i naruszenie ich życia prywatnego. Ponadto naruszyłoby kompetencję
    organów, które zostały upoważnione przez ustawodawcę do stosowania tego
    rodzaju ograniczenia wolności, które sprowadza się do obserwowania i
    rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach
    publicznych. Tymi upoważnionymi organami są Policja, Agencja Bezpieczeństwa
    Wewnętrznego i Straż Miejska.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji (Dz.
    U. z 2007r. Nr 43, poz. 277) policjanci wykonując czynności operacyjno-
    rozpoznawcze, dochodzeniowo-śledcze i administracyjno-porządkowe, oraz inne
    czynności określone w art. 14 mają prawo obserwowania i rejestrowania przy
    użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych,
    publicznych przypadku czynności dochodzeniowo-śledczych i administracyjno-
    porządkowych podejmowanych na podstawie ustawy &#8211; także dźwięku towarzyszącego
    tym zdarzeniom.
    Szczegółowy sposób postępowania w tym zakresie określa § 19 rozporządzenia
    Rady Ministrów z dnia 28 lipca 2005r. w sprawie sposobu postępowania przy
    wykonywaniu niektórych uprawnień policjantów (Dz. U. 141, poz. 1186). W myśl
    tego przepisu policjant podczas czynności służbowych wykonuje uprawnienie do
    obserwowania i rejestrowania obrazu lub dźwięku zdarzeń, planowo lub doraźnie
    oraz w sposób: 1/bezpośredni &#8211; w przypadku obecności policjantów miejscu
    prowadzenia obserwacji i rejestracji obrazu lub dźwięku zdarzeń, 2/ zdalny &#8211;
    przy użyciu urządzeń teleinformatycznych przekazujących obraz lub dźwięk na
    odległość, 3/ jawny lub przy użyciu metod uniemożliwiających osobom
    nieupoważnionym ustalenia faktu prowadzenia obserwacji i rejestracji.

    Podobne uprawnienia posiada Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Reguluje je
    art. 23 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 24 maja 2002r. o Agencji Bezpieczeństwa
    Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74, poz. 696, z późn. zm.), a
    szczegółowy sposób postępowania określa § 34 rozporządzenia Rady Ministrów
    dnia 26 kwietnia 2005r. (Dz. U. Nr 86, poz. 733).

    W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997r. o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123, poz.
    779, z późn. zm.) natomiast kwestie te reguluje art. 12 ust. 1 pkt. 10 zgodnie
    z którym strażnik wykonując zadania, a których mowa w art. 10 i 11 mają prawo
    obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w
    miejscach publicznych.

    Powyższe przepisy wskazują, że czynności będące przedmiotem zainteresowania
    radnego są zastrzeżone dla określonych organów.

    W tych okolicznościach, brak jest podstaw do emisji obrazu rejestrowanego
    systemie monitoring przez straż miejską w telewizji kablowej

    RADCA PRAWNY : ABC





    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1