  • 11. Data: 2011-11-22 19:21:25
    Temat: Re: drożejąca ropa
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Tue, 22 Nov 2011 19:19:15 +0100, =Marcos= napisał(a):

    > 2. Chyba Ci się pomyliło coś z tym że ropy starczy na 300 lat. Może Kanadzie
    > starczy. Istniejące odkryte złoża ropy wystarczą przy obecnym zużyciu na 44
    > lata. Zużycie na świecie wzrasta szybciej niż odkrywane są złoża.

    Po pierwsze nikt dokładnie nie wie jakie są te już odkryte złoża. Nie
    wiadomo też jak będzie się kształtowało zużycie.
    Już samo to wskazuje, że resztę twojej wypowiedzi należy traktować z równą
    rezerwą.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Najlepszy samochód na zimę? Golf TDI

  • 12. Data: 2011-11-22 19:28:45
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "PaweL" <l...@p...onet.pl> wrote in message
    > Niedawno czytałem wywiad z "ekspertem" który wyjaśnił że ropa drożeje bo
    > wprawdzie w związku z kryzysem zakupy ropy spadają, ale giełdowi
    > specjaliści przewidują że za kilka lat kryzys się skończy i wzrośnie
    > zapotrzebowanie świata na ropę...
    > Kilka(naście) lat temu ogłoszono że zasoby ropy starczą na 50 lat i ropa
    > zaczęła drożeć (z ~15$/baryłka). W międzyczasie odkryto tyle złóż ropy że
    > starczy jej przynajmniej na 300lat, a co chwila znajdowane są nowe złoża.

    Weź pod uwagę, że cena uzysku ropy z każdego złoża jest inna...
    Dla przykładu, piaski bitumiczne w Kanadzie też mogą dawać ropę,
    tylko koszty uzyskania baryłki są bardzo wysokie.
    Teoretycznie można też uzyskiwać ropę metodą syntezy chemicznej
    ale wtedy koszt uzyskania baryłki wyjdzie jakieś 300 dolarów...
    A więc tu nie chodzi o ilość złoży ropy lecz dostęp do zawartej w tych
    złożach ropy, koszt jej oczyszczenia (stan zabrudzenia początkowego).
    Wbrew pozorom jest to problem bardziej skomplikowany...

  • 13. Data: 2011-11-22 19:29:10
    Od: "=Marcos=" <marcos.MALPA@.wyprawa.NIE.DLA.SPAMU.info>

> [...]
    > wiadomo też jak będzie się kształtowało zużycie.
    > Już samo to wskazuje, że resztę twojej wypowiedzi należy traktować z równą

    Tu masz rację, że nie wiadomo jakie są odkryte i nie wiadomo jak się będzie
    kształtowało zużycie. Na razie jednak zużycie stale rośnie, a rynek jest
    rynkiem i kształtuje ceny na podstawie dostępnych danych.

    Z rezerwą nie należy traktować co najmniej mojej wypowiedzi o odkrywaniu
    nowych złóż. Światowe zużycie ropy jest znane i jest faktem. Więc pewne
    jest, że bez sensu jest masowa euforia mediów, bo Norwegia ogłosiła, że
    odkryła złoża wystarczające na 25 dni światowego zużycia.

    --
    Marcos
    marek [AT] microstock . pl

  • 14. Data: 2011-11-22 20:00:31
    Od: to <t...@x...abc>

    begin PaweL

    > Nie ma Kaczyńskiego, nie ma rurociągu, jest PO. Wszystko się zmieniło.
    > Działanie w interesie narodowym jest takie nieeuropejskie. Donald zrobi
    > wszystko żeby go Merkel poklepała po plecach. Jak Unia każe podnieść
    > akcyzę na ON to co zrobi nasz rząd? Podniesie! Przecież jesteśmy
    > Europejczykami!

    Idź śmiecić na jakąś psychogrupę o polityce.

  • 15. Data: 2011-11-22 20:15:38
    Od: "PaweL" <l...@p...onet.pl>

    Potwierdzone na 100% zasoby ropy starczą na ponad 250lat. Jest jeszcze dużo
    złóż nie potwierdzonych na 100%. Dzisiejsza nauka pozwala bezbłędne
    oszacowanie ilości złoża ropy pod ziemią.

    Jesteście pewni że Arabowie zarabiają te 106$ za baryłkę (dzisiejsza cena)?
    Że to nie jest cena z giełdy, po przejściu przez kilku pośredników?

  • 16. Data: 2011-11-22 20:17:02
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    W dniu 2011-11-22 18:33, PaweL pisze:
    > Śp. Kaczyński kombinował dla Polski ropę z Gruzji, mieli byśmy ją z 2x
    > taniej niż giełdowa cena (jak dziś ropę od Rosji kupuje Ukraina czy

    Oczywiscie. Dlatego, ze maja taki kaprys? Wlasciwie moglibysmy placic
    rublami transferowymi (bylo takie cos dawno temu, papier toaletowy byl
    wiecej warty, nie mowiac o zarowce).

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 17. Data: 2011-11-22 20:18:12
    Od: "PaweL" <l...@p...onet.pl>

    dzisiejsze koszty wydobycia ropy to kilka-kilkanaście $/baryłka, cena jest
    nakręcona spekulacjami

  • 18. Data: 2011-11-22 20:49:24
    Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <e...@3...lp>

    W dniu 2011-11-22 19:06, PaweL pisze:

> [...]
    > wszystko żeby go Merkel poklepała po plecach. Jak Unia każe podnieść
    > akcyzę na ON to co zrobi nasz rząd? Podniesie! Przecież jesteśmy

    Czyżbyś był jednym z tych, którzy najchętniej wypisaliby nasz kraj z UE?

    --
    Marcin "Kenickie" Mydlak
    Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

  • 19. Data: 2011-11-22 20:56:03
    Od: krzysiek <x...@c...barg.cy_ROT13_invalid>

    Dnia Tue, 22 Nov 2011 18:33:17 +0100, PaweL napisał(a):

> [...]
    > zaczęła drożeć (z ~15$/baryłka). W międzyczasie odkryto tyle złóż ropy
    > że starczy jej przynajmniej na 300lat, a co chwila znajdowane są nowe

    ja bym był ostrozny z tym stwierdzeniem.

    Ostatni głośny przykład:

    "Dakotę Północną ogarnęła gorączka czarnego złota. Do regionu zjeżdżają
    bezrobotni i szukający posady z całej Ameryki. Koczują na parkingach, ale
    zarabiają największe pieniądze w życiu
    Koczowisko pracowników naftowych w Montgomery w stanie Pasadena. Miasto
    przeżywa oblężenie naftowych emigrantów, które, zdaniem mieszkańców,
    przypomina dawną gorączkę naftową w Teksasie

    Formacja Bakken w Dakocie Północnej to *największe odkrycie naftowe
    Ameryki Północnej od 40 lat*. Niedawno odkryte złoża "czarnego złota"
    szacowane są na minimum *4 mld baryłek ropy*. W ich eksploatację
    zaangażowały się największe firmy wydobywcze, m.in. Halliburton i
    Schlumberger."

    http://gospodarka.gazeta.pl/
    gospodarka/1,116219,10589945,Adres__Parking_przy_hip
    ermarkecie__Zarobki__100_tys_.html

    Brzmi nieźle nie? Wow! 4 miliardy baryłek! Największe odkrycie od 40 lat!

    ..a teraz bierzemy wikipedię, sprawdzamy dzienna konsumpcję ropy przez
    USA i globalną na świecie, dzielimy jedno przez drugie i dostajemy...

    50 dni.

    50 dni. Na tyle światu wystarczy ta ropa.
    A jesli USA zatrzymają wszystko dla siebie (prawdopodobnie) to im
    wystarczy na 214 dni.

    Nasze "największe odkrycie naftowe Ameryki Północnej od 40 lat" z tej
    perspektywy to nie wygląda już tak fajnie, prawda?

    --
    krzysiek

  • 20. Data: 2011-11-22 21:05:44
    Od: Przemysław Czaja <p...@p...fm>

    Użytkownik "krzysiek"

> [...]
    >
    > ..a teraz bierzemy wikipedię, sprawdzamy dzienna konsumpcję ropy przez
    > USA i globalną na świecie, dzielimy jedno przez drugie i dostajemy...

    Teraz bierzemy kalkulator i liczymy ile kasy możemy zgarnąć za te 4
    miliardy baryłek (przy obecnych cenach) i może się okazać, że najwięcej
    od 40 lat :)