  • 1. Data: 2014-11-09 20:28:20
    Temat: drukarka 3D/wiertarka
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Pytanie troche malo inzynierskie, bo malo konkretow. Narazie pomysl "w
    glowie". Zalozenia sa takie: pole robocze 800x500x250mm. Rozdzielczosc
    0,05mm, dokladnosc... hmm, sam nie wiem czego moge oczekiwac. Sily w
    osiach x/y raczej symboliczne, w osi z - pokonanie ciezaru extruderow (2
    szt) lub ew miniwiertarki proxona (<1kg). Gdyby to miala byc frezarka,
    to alternatywy dla srub kulowych, szyn i wozkow raczej by nie bylo, ale
    przy w/w zastosowaniu co wybrac do napedu liniowego:
    a) paski zebate o mozliwie malym module
    b) sruby trapezowe (da sie w tym luz kasowac?)
    c) jednak sruby kulowe
    d) listwa zebata
    Prowadnice:
    a) walki na podporach i lozyska liniowe (tanio, ale chyba w osi "z" nie
    bardzo moga pracowac)
    b) szyny i wozki

    W drukarkach ze stosunkowo malym polem roboczym znakomicie sprawdzaja
    sie paski i walki jako prowadnice, ale ja chcialbym duzo wieksze niz
    typowe reprapy.
    Naprowadzcie, prosze, na wlasciwa droge.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2014-11-09 22:19:50
    Temat: Re: drukarka 3D/wiertarka
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 9 listopada 2014 20:28:22 UTC+1 użytkownik Pawel O'Pajak napisał:
> [...]
    > ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
    > moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

    Idź na CNC forum. Tam wśród setek pierdolniętych może znajdzie się dwóch mądrych,
    niekoniecznie muszą pomóc. W sumie z tymi pięcioma setkami od większości odstawał nie
    będziesz.

  • 3. Data: 2014-11-09 23:55:52
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    http://bigrep.com/1/

  • 4. Data: 2014-11-10 00:03:53
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    <k...@g...com>
    > W sumie z tymi pięcioma setkami od
    > większości odstawał nie będziesz.
    Ale pisał o rezdzielczości, nie dokładności/powtarzalności. :-)

    Kup to, na co Cię stać. Moższ wydać na wózki to bierz je. Jak masz z
    powdodów finansowych nie zbudować to lepiej zrobić nawet na prętach
    gwintowanych.

    Robert

  • 5. Data: 2014-11-10 00:54:10
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 10 listopada 2014 00:03:54 UTC+1 użytkownik Robert Wańkowski
    napisał:
> [...]
    >
    > Kup to, na co Cię stać. Moższ wydać na wózki to bierz je. Jak masz z
    > powdodów finansowych nie zbudować to lepiej zrobić nawet na prętach

    Niech robi. Tu ludzie pisali że zrobią samochód elektryczny, elektrownię wiatrową,
    bombowiec strategiczny i jeszcze wiele innych rzeczy. Nikt nigdy się nie pochwalił że
    zrobił.

  • 6. Data: 2014-11-10 02:33:08
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
    > sie paski i walki jako prowadnice, ale ja chcialbym duzo wieksze niz
    > typowe reprapy.
    > Naprowadzcie, prosze, na wlasciwa droge.

    Najwyższą precyzję (najmniejsze luzy) uzyskasz waśnie dobrze szlifowaną
    śrubą trapezową. Po prostu nakrętkę wykonuje się w postaci rozciętej i
    przesuwając między sobą wzdłuż śruby jej połówki (drugi wariant -
    wgniatając połówki w gwint śruby) wybrać można luzy do zera. Ze śrubą
    kulkowa tego nigdy nie osiągniesz. Podobnie z łożyskami wrzecion
    obrabiarek - te najlepsze maja łożysko główne ślizgowe, tańsze - toczne.
    Łożyskowanie ślizgowe pozwala (przy właściwym wykonaniu) uzyskać
    minimalne luzy i maksymalnie cichy bieg - tyle ze sporo energii idzie na
    pokonanie oporów łożyskowania. Tak więc na śrubach trapezowych będzie
    najdokładniej - ale napędy tych śrub muszą być słuszne (wyraźnie
    mocniejsze jak śrub kulkowych)

    --
    Darek