  • 1. Data: 2010-06-29 11:34:00
    Temat: eleganckie trajektorie w 3D
    Od: "fir" <p...@p...onet.pl>

    chcialbym zrobic troche ai w gierce a do tego przydalaby mi sie
    funkcja wysylajaca dany stateczek kosmiczny z punktu X do punktu Y
    po wzglednie ladnej (atrakcyjnej kosmicznie) trajektorii (przeszkód
    nie wliczam)

    stateczek nie moze poruszac sie po prostej bo oprócz polozenia ma tez
    swoja orientację (chodzi tu o to ze nikoniecznie wszystkie statki
    moga sie obracac w punkcie bez ruchu na przod ale głownie chodzi tu o
    orientacje wzgledem punktu docelowego - chodzi o to by doleciał do Y z
    dokładnie okreslinego kierunku - np przed szybą frontową wroga patrzac
    na niego, postaj z pół sekundy po czym dał dyla - jak w znanych
    filmach)

    niekoniecznie chodzi o liczenie trajektorii - bo punkt docelowy moze byc
    np statkiem na selowniku i moze sie zmieniac co na wzor na poprawki
    do jego orientacji i polozenia - owocujacy w efektem taki jak oczekiwany
    - ktos wie jak to mozna zrobic

    dzieks za pomysly

  • 2. Data: 2010-06-29 14:12:58
    Temat: Re: eleganckie trajektorie w 3D
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    fir wrote:
> [...]
    > np statkiem na selowniku i moze sie zmieniac co na wzor na poprawki
    > do jego orientacji i polozenia - owocujacy w efektem taki jak oczekiwany

    Zadam to pytanie jescze raz: faktycznie skończyłeś fizykę, czy zwyczajnie kłamiesz?

    Ktoś kto ukończył studia techniczne nie zadawałby takiego pytania.

    Może po prostu czytałeś jakiś numer Focusa o fizyce kwantowej i wyobraziłeś
    sobie że to studia?

  • 3. Data: 2010-06-29 14:13:37
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    fir wrote:
> [...]
    > - ktos wie jak to mozna zrobic

    Zadam to pytanie jescze raz: faktycznie skończyłeś fizykę, czy zwyczajnie kłamiesz?

    Ktoś kto ukończył studia techniczne nie pytałby jak wyliczyć trajektorie.

  • 4. Data: 2010-06-30 09:42:21
    Od: "fir" <p...@p...onet.pl>

    > W przypadku ziemi ładnie się wylicza ortodromę. To jest najkrótsza trasa
    > między dwoma punktami na ziemi. W przypadku kosmosu to jest prosta, o
    > ile pominiemy zakrzywienie przestrzeni przez grawitację.

    nie o to chodzi :

    1) z punktu do punktu ale z uwzglednieniem kierunku startu w punkcie
    A i kierunku z ktorego ma dotrzec w punkcie B - te kierunki maja byc
    dowolnie zadane np ma startowac z A w gore a do B dotrzec z dołu
    (niezaleznie ze A jest wyżej niż B) - tym samym ta krzywa mz
    przypominac moze łuki cos jak G lub s'y itp

    2) nie chce raczej liczyc calej trajektorii w kazdej ramce
    (m in dlatego ze punkt docelowy sie moze poruszac pozatym tablicowanie
    tego byloby raczej glupie) chce tylko uzyskac wzorek na poprawki
    w kazdej ramce

    vx+= ?
    vy+= ?
    vz+= ?
    yaw+= ?
    pitch+= ?

    fir

  • 5. Data: 2010-06-30 09:46:32
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 6. Data: 2010-06-30 10:37:15
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    fir pisze:

> [...]
    > (m in dlatego ze punkt docelowy sie moze poruszac pozatym tablicowanie
    > tego byloby raczej glupie) chce tylko uzyskac wzorek na poprawki

    W gimnazjum i na początku liceum się bawiłem czymś podobnym - wtedy
    wyszło mi, że najlepiej jest oprzeć działanie symulacji o siły -
    zapamiętujesz wektor siły działającej na obiekt (napęd) i wektor
    prędkości. Wektor prędkości zwiększasz o wektor siły przemnożony przez
    dT (czyli czas od ostatniej ramki przeskalowany do upływu czasu w
    symulowanym świecie). jedyne co musisz zrobić to uwzględnić, żę w
    prawdziwym kosmosie ciała rozpędzają się w nieskończoność gdy działa
    siła a w "symulacji" trzeba ją (wektor prędkości) ograniczyć.

    Michoo

  • 7. Data: 2010-06-30 19:49:58
    Od: lolo <n...@n...com>

> [...]
    > (niezaleznie ze A jest wyżej niż B) - tym samym ta krzywa mz
    > przypominac moze łuki cos jak G lub s'y itp

    bezier/b-spline?

  • 8. Data: 2010-06-30 20:46:57
    Od: Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie>

    W dniu 6/29/2010 1:34 PM, fir wrote:
> [...]
    > funkcja wysylajaca dany stateczek kosmiczny z punktu X do punktu Y
    > po wzglednie ladnej (atrakcyjnej kosmicznie) trajektorii (przeszkód

    Może krzywe Catmulla-Roma?
    http://www.mvps.org/directx/articles/catmull/
    Ładne i proste w implementacji.

    Pozdrawiam,
    Arkdesh

  • 9. Data: 2010-09-20 09:30:10
    Od: p...@p...onet.pl

    > bezier/b-spline?

    widzę że leniłem sie dwa razy dłużej niż mi sie zdawało... wziałem się
    ostatnio za ten problem (po 10 tygodniach odpoczynku ;-)) i rozwiązałem go
    niejako własnie tymy bezierami 3 stopnia (kubicznymi w trzeciej potędze)

    taki bezier robi dokładnie to co chce czyli zapodaje sie 4 punkty
    pierwszy jest punktem startowym A ostatni punktem koncowym B
    a drugi i trzeci sluza do wyznaczenia owych kierunków z ktorych krzywa
    ma wyjechac z A i dotrzec do B

    jest to ta krzywa o jaka mi chodzi ale pewien problem stanowią drobiazgi

    1) nie bardzo wiem jakie kryterium przyjac odnosnie tego jak _daleko_ od
    A i od B maja być te punkty (jest to problem bo nie wiem ani nie mam
    zadnej 'intuicji' jak to niekiedy mowią matemetycy)

    2) nie licze calej trajektorii tylko za kazdym razem licze jeden posredni
    punkt np w 5% odleglosci od A (i tym samym 95% od B) i tu wystepuje jeszcze
    gorszy problem jak dobrać ten parametr - przekłamania (odstępstwa od
    normalnego beziera) występują zwłaszcza w okolicy dolatywania do B
    - genaralnie obserwuję ze statki dolatują w poblize do celu po czym go jakby
    wymijają - co gorsza słabo działa ten mechanizm przylatywania do celu
    z okreslonego kierunku - wszystkie przylatują z podobnego -- w sumie wiec
    jest tak ze to jakoś działa i np moze posłuzyć do do relizowania pogoni
    za celem ale zarazem nie jestem z tego w pelni zadowolony bo nie
    do konca mam ostre pojecie jak to działa

    tu jest pewien przyklad (sorki za slaba jakosc grafy - to raczej pogladowy
    model - wrogowie sa niby ustawieni na dolatywanie bezierem do gracza
    - i jak odleci daleko to pedza za nim ale dolatywanie z kierunku jakos slabo
    dziala)

    http://www.fir1664.webpark.pl/sigma__alpha_1c.zip