  • 21. Data: 2014-11-16 14:33:57
    Temat: Re: filtry Marumi Exus
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > W obróbce nie da się osiągnąć tego, co powoduje filtr polaryzacyjny.
    > "Nie da się" oznacza, że jest to fizycznie niemożliwe, a nie, że
    > Ty sobie poradzisz, bo masz dużo czasu. :]

    nie tylko , ze sie da , ale czesto znacznie latwiej i z lepszym skutkiem w obrobce.
    nie zawsze owszem , ale w wiekszosci wypadkow szczegolnie w fotografii krajobrazowej
    bez wiekszego problemu.

    trudno sie usuwa odbicia , ale jesli sa zbyt mocne to i filtr moze okazac sie
    niewystarczajacy , wowczas trzeba bez filtra i sie da.

    stosowanie polara do krajobrazu w celu podniesienie kontrastu czy zaciemnienia nieba
    jest bez sensu. Spadek jasnosci o 2 EV tez jest czesto okupiony spadkiem jakosci.

    jesli nie wierzysz to pokaz zdjecie krajobrazu bez filtra i z filtrem,
    zobaczymy co sie da zrobic z tego bez filtra.

  • 22. Data: 2014-11-18 01:50:58
    Od: d...@v...pl

    W dniu niedziela, 16 listopada 2014 14:34:00 UTC+1 użytkownik XX YY napisał:

> [...]
    >
    > jesli nie wierzysz to pokaz zdjecie krajobrazu bez filtra i z filtrem,
    > zobaczymy co sie da zrobic z tego bez filtra.
    Absolutnie nie masz racji
    Mnie wkręcenie polara zajmuje mniej niż 5 sekund od podjęcia decyzji o użyciu.
    W dodatku najczęściej jest potrzebny przy zdjęciach krajobrazowych , gdzie nie ma
    presji czasu. Spadek czułości o te 2 EV to kompensuję czasem otwarcia migawki, nie
    ISO.A na domalowywanie detali które giną w przepałach , to ja zwyczajnie czasu nie
    mam.
    PS Zafarby spadek ostrości to masz jak używasz polarów "budżetowych" . Ja nauczony
    doświadczeniem nie schodzę poniżej Marumi, a bazuję na Heliopanie. Drogo, ale się
    opłaca.
    Pozdrawiam Marcin

  • 23. Data: 2014-11-18 07:45:44
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 18. November 2014 01:51:00 UTC+1 schrieb d...@v...pl:

> [...]
    doświadczeniem nie schodzę poniżej Marumi, a bazuję na Heliopanie. Drogo, ale się

    nie tyko ze nie mam racji , ale nie ma poza nielicznymi wypadkami w fotografi
    cyfrowej uzasadnienia stosowanie polaru.
    przyciemnienie nieba - odcianasz swiatlo spolaryzopwane , ktore wystepuje na
    poswiacie niebeisekij - ok 1/2 - 1 EV .
    wydluzenie czasu naswietlania o 2 EV - jesli nie masz swiatla w nadmiarze to powoduje
    wzrost plamki rozmycia . Jesli sa elemnty ruchome , beda pioruszone .

    nie ma problemu uzyskania tego efektu w obrobce.
    bardzio silne odbicia np w szkle lustrze - polar nie zawsze jest w stanie usunac ,
    trzeba obrabiac.

    to czego w krajoobrazie nie dam rady obrobic to sa odbicia w lustrze wody.
    tutaj rzeczywiscie obrobka bylaby czasochlonna lub niemozliwa.
    Z tym ze b czesto te odbicia swiatelek w wodzie wygladaja naturalnie , niekoniecznie
    ich usuniecuie poprawia zdjecie.

    obrobka pozwala na uzyskanie ogolnie duzo lepszych wynikow niz polar.
    mozna je dowolnie dozowac .

    zapodaj jakis przyklad zdjecia krajobrazowego jakie robiles bez polra i z polarem.
    zobaczymy co z tego zrobie.

    sa sytuacje , glownie w fotografii technicznej , reprodukcje itd gdzie polar ulatwia
    sytuacje.
    w krajobrazie generalnie bardziej przeszkadza niz pomaga - poza woda.

  • 24. Data: 2014-11-18 08:26:05
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 18. November 2014 07:45:47 UTC+1 schrieb XX YY:

> [...]
    ulatwia sytuacje.
    > w krajobrazie generalnie bardziej przeszkadza niz pomaga - poza woda.

    o mam pod reka dyzurny przyklad efekt polara bez /Z :

    http://spherapan.vot.pl/01.swf
    http://spherapan.vot.pl/02.swf

    jeden z wielu mozliwych.

  • 25. Data: 2014-11-18 17:55:01
    Od: d...@v...pl

    W dniu wtorek, 18 listopada 2014 07:45:47 UTC+1 użytkownik XX YY napisał:

> [...]
    ulatwia sytuacje.
    > w krajobrazie generalnie bardziej przeszkadza niz pomaga - poza woda.

    Oczywiście że nie mam takich samych zdjęć robionych z polarem i bez, ja zajmuję się
    fotografowaniem, nie teoretyzowaniem.
    Oczywiste też jest że odbicie światła spolaryzowanego występuje nie tylko kiedy w
    kadrze masz lustro wody, ale też zawsze kiedy fotografujesz w warunkach wysokiej
    wilgotności. Oraz w warunkach kiedy masz np detal pokryty warstwą kurzu. I w
    dziesiątkach innych przypadków.
    I tak dalej.
    Szkoda ci kasy na porządny filtr- twoja sprawa.
    Pozdrawiam Marcin

  • 26. Data: 2014-11-18 18:22:10
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <7...@g...c
    om>,
    d...@v...pl wrote:

    > PS Zafarby spadek ostrości to masz jak używasz polarów "budżetowych" . Ja
    > nauczony doświadczeniem nie schodzę poniżej Marumi, a bazuję na Heliopanie.
    > Drogo, ale się opłaca.
    Apeluje o precyzje wypowiedzi...
    Marumi robi filtry w czterech kategoriach cenowych. Podobnie Hoya i inne
    firmy...
    --
    TA

  • 27. Data: 2014-11-18 19:37:04
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Oczywiście że nie mam takich samych zdjęć robionych z polarem i bez, ja zajmuję się
    fotografowaniem, nie teoretyzowaniem.

    no wiec poprosze o przyklad praktyczny.
    nie teoretyczny opis, ze jestes praktykiem.

    przyklad tego samego kadru raz polarem raz bez.
    Jakies zdjecie krajobrazowe , gdzie sie tak chetnie stosuje polary.

    > Szkoda ci kasy na porządny filtr- twoja sprawa.

    mam i tego slynnego marumi , ktory niby wygral pomiary u optycznych , a ktory moim
    zdaniem jest filtrem slabym. mam i inne ok 3 razy drozsze i lepsze.
    I nie problem w tym , ze nie mam czy tez mam , a problem w tym ze niechetnie drapie
    sie prawa reka w lewe ucho , skoro mozna inaczej.
    Nie myle sie jak uwazasz , ze sie polara nie da zastapic obrobka.
    Najczesciej sie da z lepszym skutkiem, ale oczywiscie bywaja i takie sytuacje , ze
    wygodniej jest z filtrem.

  • 28. Data: 2014-11-19 14:35:50
    Od: d...@v...pl

    W dniu wtorek, 18 listopada 2014 19:37:06 UTC+1 użytkownik XX YY napisał:
> [...]
    >
    > przyklad tego samego kadru raz polarem raz bez.
    > Jakies zdjecie krajobrazowe , gdzie sie tak chetnie stosuje polary.

    Proste- ja jak robię zdjęcie to z góry wiem czy polar będzie przydatny czy będzie
    tylko przeszkadzał i nie robię par z filtrem i bez.

> [...]
    > Najczesciej sie da z lepszym skutkiem, ale oczywiscie bywaja i takie sytuacje , ze

    najczęściej jeżeli użycie filtra jest wskazane a zdjęcie robi się bez i potem
    obrabia, to efekty są raczej mizerniutkie. Służbowo oglądam takich przeróbek multum,
    aż się niedobrze robi.
    Moja konkluzja : jeżeli użycie filtra PL jest wskazane to lepiej poświęcić tą minutę,
    niż się później mordować z kiepskim efektem.
    Pozdrawiam Marcin

  • 29. Data: 2014-11-19 14:36:40
    Od: d...@v...pl

    Marumi DHG
    Pozdrawiam Marcin

  • 30. Data: 2014-11-19 15:04:26
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > Moja konkluzja : jeżeli użycie filtra PL jest wskazane to lepiej poświęcić tą
    minutę, niż się później mordować z kiepskim efektem.

    najlepiej bylby gdybys pokazal zdjecie krajobrozwoe , zrobone wlasnorecznie ten sam
    motyw raz z , raz bez PLC.
    przeniesiemy dyskusje z plaszczyzny teoretycznej na praktyczna.

    temat polarow powraca ciagle na forach .
    znalazlem watek:

    http://www.cyberfoto.pl/pytania-o-osprzet/117668-roz
    nice-filtrow-polaryzacyjnych.htm