  • 1. Data: 2014-10-21 07:23:37
    Temat: Kocioł c.o. gaz- ustawienie temperatury
    Od: Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl>

    Jestem laikiem w tej sprawie. Dlatego chce Was zapyatc jak ustawic kociol co
    na gaz - Vissmann Vitodens 100-W pluc zasobnik 100l
    http://www.viessmann.pl/pl/dom-jednorodzinny/Ogrzewa
    nie/kotly-gazowe-kondensacyjne/Vitodens-100-W-wiszac
    y-dwufunkcyjny.html

    Chodzi mi o nastawienie temeperatury grzania c.o. - mianowicie nastawiam
    kociol na 3, czujnik temperatury w pokoju njest ustawiony na 21 stopni.
    Teraz jak kociol zagrzeje wode i w pokoju osiagnie temp. 21 to sie wylacza.
    Wylaczony kociol w ten sposob jest wylaczony az do tem, w pokoju ponizej 21
    st. to kilka godzin, a wiec musi od nowa (od zimnej) grzac wode i w ten
    sposob wydaje mi sie ze pobiera za duzo gazu bo mmusi grzac wode od
    temepratury 'zimnej'.
    Mysle sobie ze lepiej b bylo ustawuc kociol na np. 1.5 lub 2 i wylaczyc
    zewnetrzny czujnik w pokoju (aby kotla nie wylaczyl), tak aby kociol sobie
    pykal na malych obrotach i caly czas podgrzewal wode, kaloryfery wtedy (w/g
    mnie) bylyby caly czas cieple i wode kociol nie musi grzac od 'zera'

    Nie wiem czy dobrze sie wyrazilem, jesli Wiecie o co chodzi to prosze o
    wskazowki jak praktycznie to ustawiac.

  • 2. Data: 2014-10-21 08:05:39
    Temat: Re: Kocioł c.o. gaz- ustawienie temperatury
    Od: gizmo <g...@x...sp>

    W dniu 2014-10-21 o 07:23, Użytkownik_zyga pisze:
> [...]
    > pokoju ponizej 21 st. to kilka godzin, a wiec musi od nowa (od zimnej)
    > grzac wode i w ten sposob wydaje mi sie ze pobiera za duzo gazu bo mmusi

    Wodę na herbatę w czajniku też grzejesz cały czas, czy tylko wtedy,
    kiedy potrzeba?
    A jak Ci się za ciepło zrobi, to co wtedy? Okna otworzysz?

    g.

  • 3. Data: 2014-10-21 09:19:36
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2014-10-21 o 07:23, Użytkownik_zyga pisze:
    > Jestem laikiem w tej sprawie......
    > wtedy (w/g mnie) bylyby caly czas cieple i wode kociol nie musi grzac od
    > 'zera'
    Elementarny błąd w rozumowaniu.
    W samochodzie, jak jadąc zdejmiesz nogę z gazu to od razu staje do zera
    i trzeba ponownie ruszać z miejsca??
    Ta woda, która jest w obiegu jest "akumulatorem ciepła". Możesz
    oczywiście grzać cały czas lekko, a możesz tak, jak jest teraz. Kocioł
    pracując na ćwierć gwizdka raczej nie będzie miał dobrej sprawności i
    więcej wypuścisz kominem.
    Jacek

  • 4. Data: 2014-10-21 10:32:56
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    a.pl...

> [...]
    > ćwierć gwizdka raczej nie będzie miał dobrej sprawności i więcej wypuścisz

    To zależy od rodzaju kotła. Tradycyjne lepiej by pracowały na pełnej mocy
    czyli włączały się rzadko i pracowały krótko bo wtedy mają wyższą sprawność
    (dawniej różnica była spora obecnie nie jest już to tak istotne). Natomiast
    kotły kondensacyjne odwrotnie lepiej by woda w obiegu miała jak najniższa
    temperaturę więc lepiej by grzały ciągle (lub długimi okresami) na mocy
    minimalnej. W praktyce najczęściej kocioł i tak jest mocno przewymiarowany
    (ze względu na CWU) więc musi być spory mróz by mógł pracować ciągle, a
    przez większość czasu włącza się na krótko.

    Z drugiej strony bardzo krótkie cykle on/off nie są dobre dla żywotności
    kotła więc jak kocioł jest zbyt mocny i włącza się"co 5 minut na minutę" to
    można rozważyć czy nie lepiej zwiększyć trochę histerezę (spadek temperatury
    po którym się włącza) tak by cykle były rzadsze i dłuższe wiąże się to
    niestety z wzrostem wahania temperatury wewnętrznej. Dla jednego nie ma to
    znaczenia a ktoś inny źle na to reaguje więc każdy musi sam sobie znaleźć
    jakieś optimum między własnym komfortem a dbaniem o wygodę kotła.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2014-10-21 18:52:36
    Od: Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl>

    In news:54460907$0$10401$65785112@news.neostrada.pl,
    *Jacek* <k...@a...com> typed:

    > Ta woda, która jest w obiegu jest "akumulatorem ciepła". Możesz
    > oczywiście grzać cały czas lekko, a możesz tak, jak jest teraz.

    Musze to sprawdzic metoda prob i bledow.
    To samo mi powiedzieli w serwisie Viessmanna, ze moge tak i tak, musze sam
    do tego dojsc jak jest ekonomicznie.

    > Kocioł
    > pracując na ćwierć gwizdka raczej nie będzie miał dobrej sprawności i
    > więcej wypuścisz kominem.

    To znaczy, ze ogrzewam komin?

  • 6. Data: 2014-10-21 19:02:57
    Od: Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl>

    In news:m255o1$52u$1@node1.news.atman.pl,
    *Ergie* <e...@s...pl> typed:

    /../
> [...]
    > mocno przewymiarowany (ze względu na CWU) więc musi być spory mróz by
    > mógł pracować ciągle, a przez większość czasu włącza się na krótko.

    Dokladnie o taka prace kotla mi chodzi. Chce to wypracowac w praktyce, czy
    sie uda i czy bedzie to ekonomiczne to sie okaze.
    Chodzi mi o takie ustawienie kotla, aby grzal dokladnie tak jak opisales
    wyzej tj. ciagle na mocy minimalnej lub wlaczal sie na krotko.

> [...]
    > kotła więc jak kocioł jest zbyt mocny i włącza się"co 5 minut na minutę"
    > to można rozważyć czy nie lepiej zwiększyć trochę histerezę (spadek

    W srwisie viessmanna powiedzeli ze jest ustawiona~fabrycznie na ~- 8 do -12
    stopni.
    Jesli chce to moze mi to serwisant zmienic. Al;e czy warto?

> [...]
    > jednego nie ma to znaczenia a ktoś inny źle na to reaguje więc każdy musi
    > sam sobie znaleźć jakieś optimum między własnym komfortem a dbaniem o

    Merytoryczne podejscie do sprawy, dziekuje za fachowy wyklad.
    O to mio chodzilo.

    Ps. A na jaka temperature ustawia sie cwu?
    Obecnie mam na 3,5 tj. ~60 stopni.

    Pozdrawiam,
    Zyga

  • 7. Data: 2014-10-22 09:11:21
    Od: ZS <a...@w...pl>

    > Merytoryczne podejscie do sprawy, dziekuje za fachowy wyklad.
    > O to mio chodzilo.

    Tylko, że tam jest wymiennik a on ma wyższą sprawność gdy różnica
    temperatur jest większa.

    > Ps. A na jaka temperature ustawia sie cwu?
    > Obecnie mam na 3,5 tj. ~60 stopni.

    Ja ustawioną mam taką trochę wyższą niż ta w której się kąpię. Jak idę
    pierwszy się kąpać to muszę trochę zimnej wody dać a jak idę po kimś to
    już mogę samą ciepłą. Chodzi o to że mój zbiornik jest w garażu i żeby
    jak najmniejsza różnica temperatur była. Na termometrze jest chyba 45st.

  • 8. Data: 2014-10-22 09:51:16
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Użytkownik_zyga" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    > Chodzi mi o takie ustawienie kotla, aby grzal dokladnie tak jak opisales
    > wyzej tj. ciagle na mocy minimalnej lub wlaczal sie na krotko.

    Obecnie to jest _niemożliwe_ :-)

    W necie wyskoczyło mi że minimalna moc Twojego kotła to 6,5 kW. Tyle wynosi
    zapotrzebowanie na ciepło średnio ocieplonego domu 150m2 czyli to oznacza że
    aby Twój kocioł pracował ciągle na mocy minimalnej na zewnątrz musi być -20.

    > W srwisie viessmanna powiedzeli ze jest ustawiona~fabrycznie na ~- 8
    > do -12 stopni.
    > Jesli chce to moze mi to serwisant zmienic. Al;e czy warto?

    ???

    Histereza jest podawana w stopniach Kelwina i oznacza że jak masz ustawione
    na sterowniku 21 stopni i histerezę 1K to po nagrzaniu do 21 kocioł włączy
    się dopiero gdy temperatura spadnie do 20. Analogicznie histereza 2 oznacza
    że włączy się gdy spadnie do 19. Dlatego im wyższa histereza tym większe
    wahania temperatury ale tym rzadsze załączenia kotła.

    Uwaga: Niektórzy liczą histerezę jako wartość bezwzględną inni jako +/- -
    czyli histereza +/- 1K oznacza de facto różnicę 2 stopni między min a max.

    > Ps. A na jaka temperature ustawia sie cwu?
    > Obecnie mam na 3,5 tj. ~60 stopni.

    To zależy czy obawiasz się legionelli czy nie :-) Było o tym kilka wątków w
    tym roku. :-)

    Pomijając legionellę najbardziej optymalna temperatura (jeśli chodzi o
    ekonomię) to najniższa zapewniająca odpowiednią ilość ciepłej wody do mycia.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2014-10-22 20:40:54
    Od: Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl>

    In news:m27nlu$qno$1@node2.news.atman.pl,
    *Ergie* <e...@s...pl> typed:

    > To zależy czy obawiasz się legionelli czy nie :-) Było o tym kilka wątków
    > w tym roku. :-)

    Poszukalem i poczytalem ;-)
    https://groups.google.com/forum/#!topic/pl.misc.budo
    wanie/mAagFZnBGHY

  • 10. Data: 2014-12-03 18:33:07
    Od: Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > oznacza że aby Twój kocioł pracował ciągle na mocy minimalnej na zewnątrz

    Nie wiem jak to wyliczyles, ze przy temp. -20 na zewnatrz, kociol bedzie
    pracowal ciagle.
    W ostatnich dniach jest jest za oknem ponizej zera (-5 do -3), a kocioł
    teraz pracuje ciagle - ustawienie na 3 tj. temp. ~45 stopni, a w
    pomieszczeniach mieszkalnych jest 22 stopnie.