  • 1. Data: 2014-07-17 07:30:48
    Temat: Płyta fundamentowa nieocieplona od spodu - czy grozi skraplaniem wody?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Rozmawiam właśnie z firmą wykonującą płyty fundamentowe.
    W ofercie mają płyty ocieplone i nieocieplone od spodu, jednak polecają
    ocieplone, co najmniej styropianem XPS300 10 cm, bo inaczej pod
    podwaliną (dom szkieletowy) będą różnice temperatur powyżej 7K, co
    doprowadzi do skraplania pary wodnej.

    Czy to wyjaśnienie ma sens?
    Para wodna będzie się skraplać wewnątrz deski podwalinowej? Nigdy nie
    słyszałem o takim zjawisku. Skąd tam ta para, skoro deski są suszone do
    około 15% wilgotności i impregnowane ciśnieniowo.

    A może coś źle zrozumiałem?

    --
    MN

  • 2. Data: 2014-07-17 08:32:26
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-07-17 07:30, Marcin N pisze:
> [...]
    > słyszałem o takim zjawisku. Skąd tam ta para, skoro deski są suszone
    > do około 15% wilgotności i impregnowane ciśnieniowo.

    Będzie się wykraplać para wodna, która znajduje się w powietrzu.
    Dzieje się tak, kiedy ciepłe powietrze o określonej wilgotności zostanie
    ochłodzone na skutek zetknięcia się z np. z zimniejszą powierzchnią.
    Wtedy rośnie wilgotność względna tego powietrza, dochodząc do 100%.
    Kiedy wilgotność osiągnie 100% to kolejne jego ochładzanie spowoduje, że
    część pary wodnej się wykropli. Mówimy wtedy o tzw. punkcie rosy.

    Abyś mógł zrozumieć to zjawisko musiałbyś wiedzieć czym jest wilgotność
    względna i wilgotność bezwzględna.
    Nie będę się tu rozpisywał, bo nie mam na top czasu, ale zrób sobie
    prosty eksperyment z wodą i solą.
    Nalej do jakiegoś naczynia wody z kranu. Zacznij wsypywać do tej wody
    sól kuchenną i staraj się ją rozpuścić. Po którymś dosypaniu, sól
    przestanie się rozpuszczać i na dnie będziesz miał nierozpuszczoną sól.
    Ta nierozpuszczona sól symbolizuje rosę. Stosunek ilości rozpuszczonej w
    wodzie soli do ilości jaka jest możliwa się rozpuścić przy danej
    temperaturze wody, symbolizuje wilgotność względną i wyrażana jest
    procentowo [%]. Stosunek ilości rozpuszczonej soli w tej wodzie do
    ilości wody, symbolizuje wilgotność bezwzględną, którą się wyraża
    stosunkiem mas g/kg czy g/m3 (w przypadku wilgotności powietrza).
    Wróćmy teraz do naszego eksperymentu. Mamy teraz tzw. roztwór nasycony,
    czyli o nasyceniu 100%
    Niestety więcej soli już się nie da rozpuścić, ale tylko w tej
    temperaturze, bo wystarczy, że tylko podgrzejemy ten roztwór i cała sól
    zgromadzona na dnie po prostu się rozpuści. Zwiększając temperaturę
    roztworu rośnie nasycenie (wilgotność) bezwzględna, a nasycenie
    (wilgotność) względna maleje.
    Do tego podgrzanego roztworu dosypujemy jeszcze trochę soli i cała ta
    sól się rozpuszcza.
    Teraz odstawiamy naczynie do ostygnięcia. Im bardziej spadnie
    temperatura tego roztworu tym więcej pojawi się kryształków soli na dnie
    naczynia.
    Kiedy temperatura roztworu spada to nasycenie (wilgotność) względna
    rośnie, aż osiągnie 100% i wtedy przy dalszym spadku temperatury sól
    zaczyna się wytrącać z roztworu w postaci kryształków, które symbolizują
    kropelki rosy.
    Dokładnie tak samo dzieje się z wilgocią czyli wodą rozpuszczoną w
    powietrzu.

    Wracając do budowy domu. Aby uniknąć wykraplania się pary wodnej i
    zamakania deski podwalinowej, należy płytę fundamentową odizolować od
    gruntu, tak jak Ci to powiedzieli budowlańcy lub też mocować deskę
    podwalinową przy pomocy stalowych kotew, oddalając deskę podwalinową od
    fundamentu, aby pomiędzy tą deskę, a fundament zmieściła się warstwa
    izolacyjna styropianu.

  • 3. Data: 2014-07-17 09:05:19
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-07-17 08:32, uzytkownik pisze:

    > Nie będę się tu rozpisywał, bo nie mam na top czasu, ale
    (... strasznie długie wyjaśnienie, jak na kogoś, kto nie ma czasu ;))

> [...]
    > podwalinową przy pomocy stalowych kotew, oddalając deskę podwalinową od
    > fundamentu, aby pomiędzy tą deskę, a fundament zmieściła się warstwa

    OK. Rozumiem, że woda może się skraplać w powietrzu. Ale mówimy o desce
    podwalinowej. Od dołu izolowana jakąś papą od fundamentu. Po bokach
    szczelnie połączona z płytami wiórowymi. Od góry deski konstrukcyjne i
    wełna skalna. Jedyne miejsce, w którym jest powietrze to właśnie ta
    wełna, ale tam jest przecież sucho jak pieprz. Skąd więc ta skroplona woda?

    --
    MN

  • 4. Data: 2014-07-17 09:52:14
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ocieplone, co najmniej styropianem XPS300 10 cm, bo inaczej pod podwaliną
    > (dom szkieletowy) będą różnice temperatur powyżej 7K, co doprowadzi do

    brzmi bzdurnie - opisz dokladnie po kolei warstwy. Bo to rozumiem ze na
    zadnych palach nie jest? Klasyczna plyta na gruncie?

    b.

  • 5. Data: 2014-07-17 10:00:06
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 17.07.2014 09:05, Marcin N pisze:

> [...]
    > wełna skalna. Jedyne miejsce, w którym jest powietrze to właśnie ta
    > wełna, ale tam jest przecież sucho jak pieprz. Skąd więc ta skroplona woda?

    Nie jest sucho.
    To powietrze w wełnie ma taką samą wilgotność i temperaturę(w
    uproszczeniu) jak środowisko w którym się znajduje. A podwalina, jeżeli
    nie będzie odizolowana od gruntu termicznie będzie miała temperaturę
    taką jak grunt(też w uproszczeniu) czyli w lecie będzie chłodniejsza niż
    wilgotne powietrze (np w wełnie) wtedy ta wilgoć na styku tych
    materiałów się wykropli na desce, a to jej nie będzie służyć...

  • 6. Data: 2014-07-17 10:07:49
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-07-17 09:52, Budyń pisze:
> [...]
    >

    > brzmi bzdurnie - opisz dokladnie po kolei warstwy. Bo to rozumiem ze na
    > zadnych palach nie jest? Klasyczna plyta na gruncie?

    Planuję zrobić tak (od góry):

    W domu ogrzewanie podłogowe zatopione w wylewce 7 cm.
    Pod tym styropian 15 cm.
    Pod tym zaczyna się płyta fundamentowa o grubości ok 20-25 cm
    (zbrojona). Wokół płyty jakiś styropian 5 cm.
    Pod płytą żwir do końca strefy przemarzania.
    Pod żwirem rodzimy teren (mocno gliniasty, z wodą na poziomie około 1m
    pod pow. terenu).

    Wokół jakaś ochrona przeciwwysadzeniowa - nie wiem jeszcze, jaka.
    Wykonawcy płyt mają różne propozycje.

    Przydałby się zapewne jakiś drenaż przez tę wodę w gruncie.

    Ten dodatkwowy styropian to rzekomo powinien być pod płytą, ale to mi
    podraża fundament o jakieś 6-7 tys zł. Pytanie - czy to konieczne?

    --
    MN

  • 7. Data: 2014-07-17 10:15:36
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-07-17 10:00, Albercik pisze:

> [...]
    > wilgotne powietrze (np w wełnie) wtedy ta wilgoć na styku tych
    > materiałów się wykropli na desce, a to jej nie będzie służyć...

    Sama goła płyta ma współczynnik U=1.22 W/m2K. Nie jest więc tak, że
    punkt styku płyty z deską podwalinową ma temperaturę taką jak na zewnątrz.

    Powietrze w wełnie jest odizolowane od otoczenia foliami
    paroizolacyjnymi i wiatroizolacyjnymi. Gdyby miało wilgotność otoczenia
    - to wełna by natychmiast uległa zniszczeniu.

    --
    MN

  • 8. Data: 2014-07-17 10:50:50
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

> [...]
    > wełna skalna. Jedyne miejsce, w którym jest powietrze to właśnie ta wełna,
    > ale tam jest przecież sucho jak pieprz. Skąd więc ta skroplona woda?

    Jak dasz od wewnątrz paroizolację a od zewnątrz wiatroizolację to nic nie
    będzie się nigdzie skraplać.

    A firma jak to firma - chce zarobić.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2014-07-17 11:08:04
    Od: "HANA" <h...@s...com.pl>

    [cut]

    > Planuję zrobić tak (od góry):
    to ja sie wpisze miedzy wierszami
    > W domu ogrzewanie podłogowe zatopione w wylewce 7 cm.
    OK to standart
    > Pod tym styropian 15 cm.
    za duzo, ale co kto lubi jak juz to 10 cm grafitowego to i tak swiat i
    ludzie.
    > Pod tym zaczyna się płyta fundamentowa o grubości ok 20-25 cm
    standart
    > (zbrojona). Wokół płyty jakiś styropian 5 cm.
    malo, zrobisz piekny klasyczny mostek termiczny
    > Pod płytą żwir do końca strefy przemarzania.
    jak tyle zwiru to czemu robisz plyte??
    kompletnie bez sensu i logiki
    > Pod żwirem rodzimy teren (mocno gliniasty, z wodą na poziomie około 1m pod
    > pow. terenu).
    zrobic drenaz
    > Wokół jakaś ochrona przeciwwysadzeniowa - nie wiem jeszcze, jaka.
    > Wykonawcy płyt mają różne propozycje.
    to juz mi pachnie czystym naciaganiem na kase
    > Przydałby się zapewne jakiś drenaż przez tę wodę w gruncie.
    juz pisalem...
    > Ten dodatkwowy styropian to rzekomo powinien być pod płytą, ale to mi
    > podraża fundament o jakieś 6-7 tys zł. Pytanie - czy to konieczne?
    za 6-7 tys masz jakies 50 m3 styro...
    ktos tu kogos chce niezle zloic na kase...

    --
    pozdrawiam
    Andrzej

  • 10. Data: 2014-07-17 11:19:34
    Od: Budyń <b...@r...pl>

> [...]
    > Pod płytą żwir do końca strefy przemarzania.
    > Pod żwirem rodzimy teren (mocno gliniasty, z wodą na poziomie około 1m pod

    miedzy żwirem a płytą izolacja pozioma z grubej folii, po wylaniu płyty
    zawinieta go góru pod deske podwalinową. Pod deske podwalinową dodatkowo
    pasek izolacji fundamentowej pcv.
    Powinno byc ok.
    u siebie mam podobnie, tyle ze płyta lezy na klasycznych murach z bloczków i
    nie wymagała zbrojenia.

    b.