    From: Artur <s...@r...pbz>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ile może dorobić rencista?
    Date: Sat, 19 Aug 2006 16:19:55 +0200

    Dnia Thu, 17 Aug 2006 23:47:28 +0200, Kaja napisał(a):

    > Na stronach ZUS-u jest napisane tak:
    >
    > Osiąganie przychodu nieprzekraczającego 70% kwoty przeciętnego
    > wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ogłoszonego przez prezesa GUS,
    > nie powoduje zmniejszenia świadczeń.

    Dział VIII
    Zasady ustalania świadczeń

    Rozdział 2
    Zawieszenie lub zmniejszenie świadczeń

    Art. 103
    1. Prawo do emerytur i rent ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają
    zmniejszeniu na zasadach określonych w art. 104-106.

    2.Przepisu ust. 1 nie stosuje się emerytów, którzy ukończyli 60 lat
    /kobiety/ lub 65 lat /mężczyźni/, z zastrzeżeniem ust. 2a. Prawo do
    emerytury ulega zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego
    przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego
    rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał ja
    bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji
    organu rentowego.

    3. Prawo do emerytury lub renty może ulec zawieszeniu również na wniosek
    emeryta lub rencisty.

    4. W przypadku zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ust. 3 przez jedną z
    osób uprawnionych do renty rodzinnej, zawieszeniu ulega część renty tej
    osoby. Wysokość części renty przysługujących pozostałym członkom rodziny
    nie ulegają zmianie.

    Art. 104
    1. Prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te
    ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz a art. 105,
    w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi
    ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby
    wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.

    1a. Dla emerytów i rencistów prowadzących pozarolniczą działalność za
    przychód, o którym mowa w ust. 1 przyjmuje się przychód stanowiący podstawę
    wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu przepisów o
    systemie ubezpieczeń społecznych.

    Ten ostatni punkt przeczytaj dokładnie.
    Oznacza on, że emeryci i renciści którzy podstawę do odprowadzania składek
    na FUS stosują 'ustawową' - podawana jako minimalną - mimo osiągania
    KOLOSALNYCH PRZYCHODÓW - nie będą mieli nawet zmniejszonych emerytur czy
    tez rent.