  • 1. Data: 2006-08-17 21:47:28
    Temat: Ile może dorobić rencista?
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Na stronach ZUS-u jest napisane tak:

    Osiąganie przychodu nieprzekraczającego 70% kwoty przeciętnego
    wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ogłoszonego przez prezesa GUS,
    nie powoduje zmniejszenia świadczeń.

    Kwoty równe 70% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego:od 1 stycznia
    2006 r. - 1643,10 zł
    od 1 marca 2006 r. - 1770,10 zł
    od 1 czerwca 2006 r.- 1771,20 zł

    Czyli kwota jaką bez żadnych konsekwencji można miesięcznie "dorobić" do
    renty to jest 1771,20:3=590,40 ?

    Z poważaniem,
    Marta

  • 2. Data: 2006-08-18 06:00:46
    Temat: Re: Ile może dorobić rencista?
    Od: "Jasko Bartnik" <j...@g...pl>

    Dnia 17-08-2006 o 23:47:28 Kaja <k...@n...ma.wp.pl> napisał(a):

> [...]
    > od 1 marca 2006 r. - 1770,10 zł
    > od 1 czerwca 2006 r.- 1771,20 zł
    >
    > Czyli kwota jaką bez żadnych konsekwencji można miesięcznie "dorobić" do

    Ja to rozumiem tak:
    - zalozmy ze pracujemy od stycznia do marca - czyli kwartal
    - te 70% wyniesie wtedy 2*1643,10 + 1770,10 = 3413,20 za kwartal
    - zgaduje ze nie mozna przekroczyc tej wlasnie kwoty

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 3. Data: 2006-08-18 19:38:57
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Jasko Bartnik napisał(a):

    > Ja to rozumiem tak:
    > - zalozmy ze pracujemy od stycznia do marca - czyli kwartal
    > - te 70% wyniesie wtedy 2*1643,10 + 1770,10 = 3413,20 za kwartal
    > - zgaduje ze nie mozna przekroczyc tej wlasnie kwoty

    Zgadujesz sobie :-( Mnie chodzi o konkrety :-(
    Czyli jak ktoś teraz zacznie pracę, to może zarobić 1771,20 na miesiąc?

    Marta

  • 4. Data: 2006-08-18 22:56:49
    Od: "Jasko Bartnik" <j...@g...pl>

    Dnia 18-08-2006 o 21:38:57 Kaja <k...@n...ma.wp.pl> napisał(a):

    > Zgadujesz sobie :-( Mnie chodzi o konkrety :-(
    > Czyli jak ktoś teraz zacznie pracę, to może zarobić 1771,20 na miesiąc?

    Pisze bardzo konkretnie. Mowia o kwartale kalendarzowym i 70%. Nie pisza o
    miesiacu. IMO mozna pracowac miesiac i zarobic 3400zl bez 'konsekwencji'
    ... pod warunkiem ze przez pozostale dwa miesiace kwartalu kalendarzowego
    nie zarobimy wiecej niz 13zl 20gr.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 5. Data: 2006-08-19 14:17:27
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Sat, 19 Aug 2006 00:56:49 +0200, Jasko Bartnik napisał(a):

    > Pisze bardzo konkretnie.

    Jesteś pewien? ;)

> [...]
    > pracowac miesiac i zarobic 3400zl bez 'konsekwencji' ... pod warunkiem
    > ze przez pozostale dwa miesiace kwartalu kalendarzowego nie zarobimy

    Pleciecie hipolicie trzy po trzy.

    Do pytającej:
    W systemie ubezpieczeń społecznych nie jest istotne "fizyczny zarobek" (do
    ręki) tylko podstawa składek z której rencista odprowadza składki.
    Zerknij do ustawy (albo archiwum - pisałem dokładnie o tym kilak miesięcy
    temu) - możesz "zarobić" i 100tys miesięcznie a i tak nie zawieszą Ci renty
    ani nie zmniejszą podstawy jeżeli nie przekroczyłaś podstawy ubezpieczeń.

  • 6. Data: 2006-08-19 14:19:55
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Thu, 17 Aug 2006 23:47:28 +0200, Kaja napisał(a):

    > Na stronach ZUS-u jest napisane tak:
    >
    > Osiąganie przychodu nieprzekraczającego 70% kwoty przeciętnego
    > wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ogłoszonego przez prezesa GUS,
    > nie powoduje zmniejszenia świadczeń.

    Dział VIII
    Zasady ustalania świadczeń

    Rozdział 2
    Zawieszenie lub zmniejszenie świadczeń

    Art. 103
    1. Prawo do emerytur i rent ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają
    zmniejszeniu na zasadach określonych w art. 104-106.

    2.Przepisu ust. 1 nie stosuje się emerytów, którzy ukończyli 60 lat
    /kobiety/ lub 65 lat /mężczyźni/, z zastrzeżeniem ust. 2a. Prawo do
    emerytury ulega zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego
    przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego
    rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał ja
    bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji
    organu rentowego.

    3. Prawo do emerytury lub renty może ulec zawieszeniu również na wniosek
    emeryta lub rencisty.

    4. W przypadku zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ust. 3 przez jedną z
    osób uprawnionych do renty rodzinnej, zawieszeniu ulega część renty tej
    osoby. Wysokość części renty przysługujących pozostałym członkom rodziny
    nie ulegają zmianie.

    Art. 104
    1. Prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te
    ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz a art. 105,
    w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi
    ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby
    wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.

    1a. Dla emerytów i rencistów prowadzących pozarolniczą działalność za
    przychód, o którym mowa w ust. 1 przyjmuje się przychód stanowiący podstawę
    wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu przepisów o
    systemie ubezpieczeń społecznych.

    Ten ostatni punkt przeczytaj dokładnie.
    Oznacza on, że emeryci i renciści którzy podstawę do odprowadzania składek
    na FUS stosują 'ustawową' - podawana jako minimalną - mimo osiągania
    KOLOSALNYCH PRZYCHODÓW - nie będą mieli nawet zmniejszonych emerytur czy
    tez rent.

  • 7. Data: 2006-08-19 21:39:01
    Od: "Jasko Bartnik" <j...@g...pl>

    Dnia 19-08-2006 o 16:17:27 Artur <s...@r...pbz> napisał(a):

    > Jesteś pewien? ;)
    > Pleciecie hipolicie trzy po trzy.

    Odpowiadam na to co bylo w poscie ... ja tak zrozumialem ten zapis.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 8. Data: 2006-08-19 23:37:04
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Artur napisał(a):

> [...]
    > ani nie zmniejszą podstawy jeżeli nie przekroczyłaś podstawy ubezpieczeń.

    Nic nie rozumiem. Jutro może mi się w głowie rozjaśni.
    Jeśli rencista ma na rękę powiedzmy 2000 zł miesięcznie to ile tych
    składek musi wpłacić do ZUS-u? ZUS nie zawiesi renty?

    Pozdrawiam,
    Marta

  • 9. Data: 2006-08-19 23:43:00
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Artur napisał(a):

> [...]
    > na FUS stosują 'ustawową' - podawana jako minimalną - mimo osiągania
    > KOLOSALNYCH PRZYCHODÓW - nie będą mieli nawet zmniejszonych emerytur czy

    Nigdy się tym nie interesowałam, a teraz mam mętlik w głowie.
    To znaczy rencista zarabia 5000 zł m-cznie, a ZUS-owi odprowadza składki
    od kwoty 1771,20 zł? Coś tu nie pasuje :-(

    Pozdrawiam,
    Marta

  • 10. Data: 2006-08-20 22:11:06
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Sun, 20 Aug 2006 01:43:00 +0200, Kaja napisał(a):

    > Nigdy się tym nie interesowałam, a teraz mam mętlik w głowie.
    > To znaczy rencista zarabia 5000 zł m-cznie, a ZUS-owi odprowadza składki
    > od kwoty 1771,20 zł? Coś tu nie pasuje :-(

    *Może* zadeklarować inną, wyższą podstawę - pytanie tylko - po co?

    No i najistotniejsze - mówimy o działalności gospodarczej tego rencisty czy
    o dochodach z tytułu umowy o pracę, dzieło, zlecenia?