    Date: Tue, 21 Apr 2015 09:44:37 +0200
    From: nadir <n...@h...org>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak chronić drewniane schody?

    W dniu 2015-04-20 o 18:43, adam pisze:
    > Wewnętrzne. Namawiali mnie na marmur, ja się uparłem na drewno i teraz
    > trochę żałuję gdy widzę, jak stopniowo przybywa rys. Są różne nakładki
    > chroniące, dywanowe lub z folii samoprzylepnej. Czy ktoś to używa?
    Olej to ciepłym sikiem, no nie dosłownie, bo przed rysami i tak nie
    zabezpieczy. No chyba, że przez te rysy spać w nocy nie możesz?

    > *Dywanowe - średnia ozdoba, i podobno pod nakładką zbiera się syf i też
    > matowi schody.
    No jakiś tam syf się zbiera, to co widać można wybrać odkurzaczem, to
    czego nie widać w oczy nie kole. Tylko chyba nie po to robiłeś drewniane
    schody żeby teraz obklejać je dywanem?

    > *Przezroczysta folia - chyba bym nie umiał na tak dużej powierzchni
    > nakleić równo i bez pęcherzyków. Poza tym na zdjęciach w necie widać, że
    > mimo że przezroczysta, to odróżnia się od stopnia.
    Folie bez pęcherzy można bez problemu położyć, generalnie na wodę się to
    kładzie. Tyle tylko, że ta folia na początku się mocno błyszczy a z
    czasem matowieje i wyciera się tak samo jak lakier a może i nawet szybciej.

    > Czy jest coś innego? Może jakiś super twardy lakier? Jak to można
    > zabezpieczyć na długie lata?
    Twarde lakiery i owszem są, w sumie to taki powinieneś mieć od początku
    na swoich schodach, ale i no się z czasem wyciera i tworzą się rysy.
    Nie wiem ile mają te Twoje schody, moje mam od dwóch lat i po stopniu
    zużycia wnioskuję, że przez najbliższe 10-15 nic z nimi nie będę robił.
    Żeby zobaczyć rysę, to muszę się mocno przyjrzeć, zresztą decydując się
    na drewniane schody wiedziałem, że nie są wieczne.