eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoJak kancelarie zarabiają na zadłużonych Polakach › Re: Jak kancelarie zarabiają na zadłużonych Polakach
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!eternal-september.org!
    feeder3.eternal-september.org!news.eternal-september.org!.POSTED!not-for-mail
    From: alojzy nieborak <g...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak kancelarie zarabiają na zadłużonych Polakach
    Date: Thu, 25 Apr 2024 00:53:40 +0200
    Organization: A noiseless patient Spider
    Lines: 79
    Message-ID: <v0c2hh$2g2tb$1@dont-email.me>
    References: <v03eos$j3h$1$chmurka8@news.chmurka.net>
    <dqgfygfpks4l.29ujhum95kus$.dlg@40tude.net>
    <v05sa6$otq$1$pozboju@news.chmurka.net> <v05ubo$10fff$1@dont-email.me>
    <%oCVN.56748$hv2.42550@fx14.ams1>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Thu, 25 Apr 2024 00:53:37 +0200 (CEST)
    Injection-Info: dont-email.me; posting-host="b503697e764f5cfac54ec309440207a2";
    logging-data="2624427";
    mail-complaints-to="a...@e...org";
    posting-account="U2FsdGVkX18z56D748mJIkrbtLTBu7zUya1AnAaxqds="
    User-Agent: Mozilla Thunderbird
    Cancel-Lock: sha1:sGMgVbhYkqaSrRwebYBjA8qd8nk=
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <%oCVN.56748$hv2.42550@fx14.ams1>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:850272
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2024-04-23 o 01:28, Marcin Debowski pisze:
    > On 2024-04-22, alojzy nieborak <g...@g...com> wrote:
    >> W dniu 2024-04-22 o 16:30, PD pisze:
    >>
    >>> No i że z ust konfiarza oburzenie. Przecież to piękny przykład jak
    >>> działa rynek, kiedy państwo się nie wtrąca.
    >>
    >>
    >> Na zachodku nie ma takiego wolnego rynku (dziczy) jak w PL.
    >> Jednak jakieś standardy w USA i DE są, tzw. wolny rynek w mniejszym
    >> stopniu strzyże barany (którym Gosiewski z pisu wmawiał kredyty frankowe:)).
    >
    > Byłbym bardzo ostrozny przy porównaniu jakiegokolwiek wolnego rynku
    > Zachodniego poza EU z państwem EU. Konkretnego pojęcia jak jest w
    > Stanach nie mam, ale chociazby patrząc na rynek usług medycznych i ich
    > ubezpieczeń to wolałbym nie doświadczach ich standardów.
    >


    str.4

    Liczba afer wybuchających w sferze relacji finansowych w Polsce (WGI,
    Amber Gold,
    kredyty w CHF, polisolokaty) jest dowodem na to, że modelując stosunki
    finansowe konsument-
    profesjonalny przedsiębiorca, państwo nadmiernie zaufało ideologii
    ,,niewidzialnej ręki rynku". Ze
    względu na swoją specyfikę, wrażliwość na utratę zaufania i różną
    charakterystykę swoich
    uczestników, rynek usług finansowych nie jest przestrzenią, na którym
    można akceptować tzw.
    ,,wolną amerykankę". Na tym wysoce skomplikowanym rynku występuje
    znacząca asymetria
    informacyjna i nierównowaga siły intelektualnej pomiędzy jego uczestnikami.
    Z jednej strony występują tu silne, profesjonalne podmioty gospodarcze,
    a z drugiej często
    nieświadomi konsumenci. Poziom zysku przedsiębiorców z sektora
    finansowego zależy wprost od
    istnienia skutecznej ochrony systemowej praw konsumenta. Brak skutecznej
    ochrony tych praw
    prowadzi do zwiększonego poziomu krótkoterminowych zysków
    przedsiębiorców, ale także do
    negatywnych skutków długoterminowych - naruszenia zaufania do rynku
    wynikającego z masowego
    naruszania praw konsumentów. Brak zaufania na rynku finansowym to
    zwiększone koszty
    transakcyjne jego uczestników.
    Liczba nieprawidłowości występujących na polskim rynku finansowym
    potwierdza tezę o
    braku wyspecjalizowanego, skutecznego, niezależnego politycznie i nie
    działającego z pozycji
    konfliktu interesów, organu nadzoru chroniącego interesy słabszych
    uczestników rynku -
    konsumentów usług finansowych. KNF i UOKiK nie posiadają wystarczającej
    władzy (brak
    uprawnień policyjnych i prokuratorskich) nie monitorują rynku, aby
    przeciwdziałać patologiom i
    aktywnie identyfikować obszary, gdzie konsumenci mogą mieć problemy z
    dochodzeniem swoich
    praw. Urzędy te stosują nieskuteczną strategię ,,ochrony przez
    informowanie". Koszty prawne
    dochodzenia sprawiedliwości wynikających z patologii rynkowych są
    przerzucone na słabszych jego
    uczestników. Ani KNF, ani UOKiK nie prowadzą z własnej inicjatywy spraw
    sądowych przeciwko
    podmiotom naruszającym zasady uczciwego obrotu.
    Na rynkach rozwiniętych istnieją wyspecjalizowane agendy rządowe,
    których wyłącznym
    celem jest ochrona konsumenta przed siłą gigantycznych grup finansowych
    wykorzystujących swoją
    pozycję do generowania nadprzeciętnych zysków. Najlepszym przykładem są
    Stany Zjednoczone
    Ameryki Północnej, gdzie powołano Biuro ds. Ochrony Finansowej
    Konsumenta (Bureau of
    Consumer Financial Protection).



    https://www.krs.org.pl/images/Media1/konferencja25.p
    df

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1