    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 20 Apr 2015 13:40:55 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Jak sie wycofać z umowy?

    On Sun, 19 Apr 2015, Hesia wrote:

    > Znajomi powiedzieli, że wzięli do przeróbki darmowy sklep.

    Ja z komentarzem w zupełnie offtopicznej sprawie.
    Zupełnie oderwanej od "słuszności stron" i rozpatrywania czy
    przypadek podpada pod "klient płaci 100zł, za poprawianie
    200zł, za przywrócenie wersji pierwotnej 500zł" i tak dalej.

    Podatkowej mianowicie.

    Po kolei:
    1. Założenia
    - jeśli jest usługa wykonana nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie,
    to jej wartość dolicza się do przychodu, art.11 PDoOF (dotyczy
    zarówno DG jak i osobistych "prywatnych" pożytków)
    - wartość wycenia się na podstawie zasad podanych w ustawie (odsyłam
    do tego art.11, przeczytaj, KONIECZNIE, i nie czytaj najpierw
    "komentarzy", lecz literalnie TREŚĆ przepisu)
    - obroną *w przypadku freeware* jest "cena rynkowa", która wynosi
    zero, pod warunkiem że *każdy* może za tę właśnie cenę nabyć
    dane dobro (w tym przypadku program) - żeby była jasność, US
    próbował naliczyć "podatek od linuksa" (i nic to że podatnik
    sprowokował sprawę zbędnym wpisem do dokumentacji), ale takie
    właśnie uzasadnienie przyjął NSA (że skoro "każdy może za
    zero zł" to tyle właśnie wynosi cena)
    - w przypadku jednostkowej "produkcji" owa "wartość rynkowa"
    jest nieustalona, więc są i inne metody wyceny.

    2. Przedstawiony stan:
    - masz program ktory kosztował 25kzł++
    - masz program (darmowy) freeware, wartość zero, skorzystanie z niego
    niczym nie grozi
    - masz przeróbki "dostosowanie przez znajomych", w wyniku którego
    powstanie *TWÓJ* sklep, INNY niż "gotowe freeware"
    - sama twierdzisz, że ten nowy sklep będzie *lepszy* niż program
    za 25kzł.

    Jeśli "wartość rynkowa" tego przerobionego oprogramowania nie
    będzie znana :P, to IMO, w razie sprowokowania jakiejś akcji
    (po polsku: donos) US zajrzy do listy z art.11, zaaplikuje
    "porównanie ceny" (z innym produktem) i wyjdzie mu, że (darmowo
    wykonane) przeróbki znajomych są warte więcej niż 25kzł.

    Mi wychodzi >4,5kzł należnego podatku :> (plus ew. mandat)

    IMVHO, wniosek jest oczywisty ;)
    (jak się należy koniecznie zabezpieczyc)

    > Zerwać umowę można, ale jak odzyskać pieniądze
    > od nieuczciwej firmy?

    No to mamy potencjalnego zainteresowanego, żeby w razie sporu
    się odgryźć.

    pzdr, Gotfryd