eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieKocioł kondensacyjny, system kominowy z tworzywa sztucznego › Re: Kocioł kondensacyjny, system kominowy z tworzywa sztucznego
    Subject: Re: Kocioł kondensacyjny, system kominowy z tworzywa sztucznego
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Thu, 17 Oct 2019 08:22:11 +0200

    W dniu 2019-10-16 o 09:12, Kris pisze:
    > Producenci oferują do swoich kotłów systemy kominowe z tworzywa
    > sztucznego
    > Facet który mi projekt robił twuierdzi ze to jest wg polskich
    > przepisów niedopuszczalne
    > Czytam w necie i faktycznie np tu:
    > https://instalreporter.pl/ogolna/systemy-kominowe-do
    -kotlow-kondensacyjnych/

> [...]
    > koncentrycznych. Tego typu rozwiązanie jest w Polsce zabronione. Już
    > raz tutaj wymieniane Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w § 266.
    > 1. stanowi ,,Przewody spalinowe i dymowe powinny być wykonane z
    > materiałów niepalnych". Różni producenci, szczególnie firmy
    > kotlarskie, starają się obejść ten przepis i certyfikują system
    > kominowy razem z kotłem, ale pomimo posiadania znaku CE nie spełniają
    > wymagań dla materiałów konstrukcyjnych w świetle obowiązujących
    > przepisów prawa budowlanego na terenie naszego kraju."
    >
    > To jak to w  końcu jest- można stosować systemy kominowe z tworzywa

    Oczywiście, że można, pod warunkiem, że są to wyroby certyfikowane, a
    nie zwykła rura kanalizacyjna, a baranów należy odsyłać na drzewo.
    Aby można było stosować wkłady kominowe z tworzyw sztucznych zmieniono
    zapis w *§ 266.*pkt 1. Rozporządzenia dotyczącego warunków budynków i
    ich usytuowania.
    Poprzednio było "Przewody spalinowe i dymowe powinny być wykonane z
    materiałów niepalnych."

    Obecny zapis brzmi:

    *§ 266.*  1. Przewody spalinowe i dymowe powinny być wykonane z wyrobów
    niepalnych.
    2. Przewody lub obudowa przewodów spalinowych i dymowych powinny
    spełniać wymagania określone w Polskiej Normie dotyczącej badań
    ogniowych małych kominów.
    3. Dopuszcza się wykonanie obudowy, o której mowa w ust. 2, z cegły
    pełnej grubości 12 cm, murowanej na zaprawie cementowo-wapiennej, z
    zewnętrznym tynkiem lub spoinowaniem.
    4. Między wylotem przewodu spalinowego i dymowego a najbliższym skrajem
    korony drzew dorosłych należy zapewnić zachowanie odległości co najmniej
    6 m, z zastrzeżeniem § 271 ust. 8.

    wyraz "materiałów" zastąpiono wyrazem "wyrobów"

    Różnica jest taka, że jeżeli obudowa takiego komina jest niepalna lub
    konstrukcja uniemożliwia podtrzymanie ognia lub też zastosowano materiał
    palny, ale samogasnący to wyrób jest niepalny.

    Ponadto o stosowaniu wkładów kominowych z tworzyw sztucznych mówi norma
    PN-EN-14471

    Kolega Ileeoo pisał o przewodach wentylacyjnych, ale wentylacja to
    całkiem inna bajka:

    *§ 267.*  1. Przewody wentylacyjne powinny być wykonane z materiałów
    niepalnych, a palne izolacje cieplne i akustyczne oraz inne palne
    okładziny przewodów wentylacyjnych mogą być stosowane tylko na
    zewnętrznej ich powierzchni w sposób zapewniający nierozprzestrzenianie
    ognia.
    2. Dopuszcza się w budynkach PM, z wyjątkiem garaży, wykonanie przewodów
    wentylacyjnych nierozprzestrzeniających ognia, pod warunkiem że nie są
    one prowadzone przez drogi ewakuacyjne oraz nie przepływa nimi powietrze
    o temperaturze powyżej 85°C lub zanieczyszczenia mogące się odkładać.
    3. Odległość nieizolowanych przewodów wentylacyjnych od wykładzin i
    powierzchni palnych powinna wynosić co najmniej 0,5 m.
    4. Drzwiczki rewizyjne stosowane w kanałach i przewodach wentylacyjnych
    powinny być wykonane z materiałów niepalnych.
    5. W kuchni lub w aneksie kuchennym w mieszkaniu dopuszcza się
    stosowanie przewodów wentylacji wywiewnej z materiałów co najmniej
    trudno zapalnych.
    6. Elastyczne elementy łączące, służące do połączenia sztywnych
    przewodów wentylacyjnych z elementami instalacji lub urządzeniami, z
    wyjątkiem wentylatorów, powinny być wykonane z materiałów co najmniej
    trudno zapalnych, posiadać długość nie większą niż 4 m, przy czym nie
    powinny być prowadzone przez elementy oddzielenia przeciwpożarowego.
    7. Elastyczne elementy łączące wentylatory z przewodami wentylacyjnymi
    powinny być wykonane z materiałów co najmniej trudno zapalnych, przy
    czym ich długość nie powinna przekraczać 0,25 m.
    8. Izolacje cieplne i akustyczne zastosowane w instalacjach:
    wodociągowej, kanalizacyjnej i ogrzewczej powinny być wykonane w sposób
    zapewniający nierozprzestrzenianie ognia.