    From: "Pomidor" <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: Powidła z węgierek
    Date: Sun, 28 Aug 2016 13:26:05 +0200

    Użytkownik "Tomasz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    W tym roku postanowiłem zrobić powidła z węgierek.
    Swoich nie mam więc muszę polegać na giełdzie owocowej w Gdyni.
    Chciałbym kupować te śliwki najpóźniej jak tylko się da.
    11 września czeka mnie wyjazd na tydzień i boję się spóźnić na te węgierki.
    Jak sądzicie, czy po 18 września będą jeszcze węgierki czy może powinienem
    zrobić te powidła
    do 10 września?

    --
    Tomasz
    ======================

    Węgierki kupisz i w październiku. Gorzej, że zapewne takie same jak teraz.
    Napisałeś, że chcesz kupować na giełdzie owocowej. W moim mieście
    (a przypuszczam, że i w Gdyni) na giełdzie sprzedają ci, którzy mają duże
    sady (plantacje). Oni zrywają już teraz i sru.. do przechowalni. Potem
    stopniowo
    będą sprzedawać je przez cały wrzesień a i październik jak im zostanie.
    Problem w tym, że dostajesz owoc mało dojrzały, mało słodki, bardziej
    kwaśny.
    Jak inni napisali na powidła najlepsze są zbierane jak najpóźniej (nawet już
    lekko
    podsuszające się). Ale żaden duży sadownik nie będzie trzymał tak długo
    ich na drzewie bo mu część obleci sama a część podeschnie.
    Dlatego śliwek na powidła trzeba szukać na targu i też dobrze patrząc
    na owoce, żeby nie trafić na owoc "giełdowy" sprzedawany przez
    handlarkę targową.
    Jak trafisz na kogoś, kto sprzedaje z własnego(ych) drzewa i potrzymał
    trochę owoce do przełomu września/października lub dłużej to masz
    świetny surowiec. Ideałem byłoby mieć zaprzyjaźnionego (umówionego?)
    właściciela kilku śliw, który zachował by na drzewie jak najdłużej... ale to
    rozwiązanie nie bardzo dla mieszczucha.
    Ta mania zbierania coraz młodszych (niedojrzałych) owoców i warzyw
    strasznie się upowszechnia. Niby rozumiem, że producent chce jak
    najwcześniej
    sprzedać za możliwie korzystną cenę, ale my odbiorcy na tym tylko tracimy.
    Dlatego własne ogródki/sady są tak bezcenne.