    Date: Sun, 28 Sep 2014 12:59:02 +0200
    From: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Taśma montażowa firmy T... - reklama w tv

    k...@g...com pisze:

    > W specjalistycznych sklepach z farbami do samochodów sprzedają taśmy do
    przyklejania listew na drzwi i błotniki. Klej w nich jest aktywowany tak jak w
    klejach sekundowych typu cyjanopan. Po oderwaniu taśmy ochronnej czuć delikatny
    zapach siarki. Jakiś związek siarki blokuje inicjator wiązania w kleju. Jak odparuje
    to wtedy klej pod wpływem jonów OH z powietrza zaczyna się utwardzać. Wytrzymałość
    tych taśm do listew jest niesamowita. Przy prawidłowym przyklejeniu do gładkiej
    powierzchni po dobie nie ma szansy na to że klej puści. Rozerwie się taśma, wyrwie
    się podłoże. Taśmy oczywiście są jednorazowe.

    Kogutku, znowu nadinterpretujesz. Żaden cyjanakryl, żadna aktywacja - te
    kleje po prostu muszą mieć czas żeby dobrze przylgnąć do podłoża
    wypełniając większość z nierówności. Akurat listwy boczne w samochodach
    ważą tyle co nic - to i bez dodatkowego docisku klej z taśmy łapie
    porządnie po kilkudziesięciu godzinach. Przy istotnych obciążeniach
    odrywających element klejony odpadnie w pierwszych godzinach po
    przyklejeniu, jeżeli nie damy spoinie czasu na dojrzewanie - i tu
    właśnie mieści się przypadek przyklejanego akumulatora. Jak go docisnąć
    przez powiedzmy dobę - potem już będzie trzymał

    I wszystkie taśmy do klejenia w przemyśle samochodowym są bardzo
    precyzyjnie dobierane pod względem adhezji i kohezji - co najmniej jedna
    z tych wartości musi być mniejsza od adhezji warstw lakierniczych do
    podłoża - inaczej przy próbie odklejenia elementu taśma złaziła by razem
    z lakierem. I tak właśnie zachował by się klej cyjanakrylowy.

    Na dokładkę resztki kleju z taśmy mają być łatwo zmywalne - cyjanakryl
    tego nie zapewnia, kleje stosowane w taśmach - ślicznie schodzą pod
    działaniem terpenów.

    --
    Darek