    From: "pestifer" <p...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ubezpieczenie zdrowotne... a raczej jego brak
    Date: Fri, 6 May 2005 14:34:39 +0100

    Użytkownik "Maciek" <j...@K...wp.pl> napisał w wiadomości
    news:d5f3d6$tdv$1@zeus.man.szczecin.pl...
    > Witam
    > po pierwsze przychodnia postapila jak najbardziej slusznie. Przyjela
    > pacjenta, ktory jesli jest ubezpieczony ma doniesc nr ubezpieczenia. Jesli
    > go nie doniesiesz w ciagu tygodnia czy dwoch zostanie ci wystawiona
    > faktura.
    > Fakture musisz oplacic bo tak czy siak szpital sciagnie te pieniazki z
    > ciebie. A wierz mi ze wiem co mooowie.
    > Druga sprawa ze jezeli nie uczysz sie, nie pracujesz, nie byles ostatnio
    > zarejestrowany w PUP, ani tym bardziej nie prowadzisz wlasnej dzialalnosci
> [...]

    moze sie myle ale na szybko znalazlem:
    1.. Świadczeniodawca udziela świadczeń osobom, o których mowa w ust. 1, po
    przedstawieniu przez te osoby dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń,
    na zasadach określonych w przepisach rozdziału 5 w dziale II oraz w art. 240
    ustawy.
    b.. W przypadku braku dokumentu, o którym mowa w ust. 2, lub powzięcia
    istotnych wątpliwości co do faktu ubezpieczenia lub istnienia prawa do
    świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji, Świadczeniodawca zobowiązany
    jest do weryfikacji danych osoby ubiegającej się o udzielenie świadczenia. W
    takim przypadku, Świadczeniodawca, w terminie jednego dnia od dnia
    rozpoczęcia udzielania świadczenia, występuje do Oddziału Funduszu, który
    ustala fakt ubezpieczenia lub prawo do świadczeń na podstawie przepisów o
    koordynacji, w trybie zgodnym z tymi przepisami, z zastrzeżeniem ust. 8.
    c.. Brak dokumentu, o którym mowa w ust. 2, nie może być podstawą odmowy
    udzielenia świadczenia w razie stanu nagłego lub porodu.
    i jeszcze bylo pytanie kto placi za swiadczenia
    Świadczenia opieki zdrowotnej przysługujące wszystkim obywatelom
    Rzeczypospolitej Polskiej, na zasadach określonych w ustawie.1 października
    2004 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach
    opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

    KTO PŁACI

    NFZ

    w przypadku osób ubezpieczonych (osoby, za które odprowadzane są składki na
    ubezpieczenie zdrowotne, same opłacające składkę, osoby objęte
    ubezpieczeniem dobrowolnym, osoby odbywające staż adaptacyjny, kurs języka
    polskiego oraz kursy przygotowawcze do podjęcia nauki w języku polskim, o
    których mowa w przepisach o szkolnictwie wyższym, członkowie rodzin osób
    objętych ubezpieczeniem powszechnym)

    Budżet państwa

    w przypadku osób innych niż ubezpieczone

    Obywatel

    za orzeczenia potrzebne do uzyskania prawa jazdy i inne zaświadczenia
    lekarskie wydawane na nasze życzenie, za wyjątkiem zaświadczeń potrzebnych
    do uzyskania zasiłku pielęgnacyjnego albo świadczenia z pomocy społecznej za
    świadczenia znajdujące się w wykazie stanowiącym załącznik do ustawy o
    świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych