    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ulotki - troche inaczej
    Date: Fri, 18 Aug 2006 00:37:39 +0200

    Użytkownik "Dariusz Gasior" <d...@p...wroc.pl> napisał w wiadomości
    news:ec2mmu$r7u$1@opal.futuro.pl...

    > Nie mniej jednak skoro wg. Ciebie ZDiK nie mialby prawa zabronic rozdawania
    > ulotek (skoro nie wynika to z prawa miejscowego - dobrze zrozumialem?) to nie
    > moze za pomoca umowy dac takiego prawa firmie zarzadzajacej terenem miasta?
    > Czy mam tutaj racje?

    Moim zdaniem zdecydowanie tak. Tutaj znowu trzeba by było walnąć referacik na
    temat źródeł prawa. No ale generalnie w danym konkretnym miejscu ograniczenia do
    prowadzenia takiej, lub innej działalności mogą wynikać albo z przepisów prawa
    (a jak wywiodłem poprzednio najprawdopodobniej nie wynikają), albo ze
    zobowiązania cywilnoprawnego. No ale by ograniczenie mogło powstać, musiał by
    kolportującego ulotki z właścicielem / administratorem tego przejścia wiązać
    jakikolwiek stosunek cywilnoprawny. Z tego co nam wiadomo takiego nie ma.

    Jedynym na pozór sensownym rozumowaniem jest przyjęcie, że na prowadzenie
    działalności gospodarczej w danym miejscu wymagane jest zezwolenie
    administratora terenu. Ale ten pogląd ma kilka słabych punktów. Po pierwsze jak
    dowieść, że osoby rozdające ulotki czynią to w ramach działalności gospodarczej.
    A jak działają hobbistycznie, albo na podstawie umowy cywilnoprawnej? Czy, jak
    kupuję od kolegi bilet na przystanku MZK, to powinienem zapytać władze miasta o
    pozwolenie? Czy jak wezmę od kolegi kilka ulotek dotyczących jego firmy i rozdam
    na przystanku nieznajomym osobom, to już prowadzę działalność gospodarczą? Skąd
    pracownik ochrony niby wiedział, że te ulotki są rozdawane w ramach działalności
    gospodarczej osób rozdających ulotki? A jak one były zatrudnione na umowy
    cywilnoprawne? Same działalności nie prowadzą.

    Jeśli przyjąć, że wiedział, to podstawą prawną jego działania byłaby ochrona
    posiadania. Faktem jest, że grunt jest miasta, a więc w szczególności nie jest
    on własnością rozdających ulotki. A zatem interwencję ochroniarza należało by
    rozpatrywać w kontekście czynu opisanego w art. 343 kc. Traktujemy rozdawanie
    ulotek jako samowolne naruszenie posiadania przez kolportujących tego przejścia.
    Wówczas ochroniarz może niezwłocznie po samowolnym naruszeniu posiadania
    przywrócić własnym działaniem stan poprzedni, bez stosowania przemocy wobec
    osób. W praktyce może sobie pokrzyczeć.

    No ale ten kierunek prowadzi tak naprawdę do nikąd. Dochodzimy do sytuacji, gdy
    na każde działanie na terenie publicznym konieczne było by uzyskanie osobnego
    zezwolenia. A że to bezsensowny pogląd, więc wracamy do punktu wyjścia. Przede
    wszystkim zażądał bym od autora pisma podania podstawy prawnej konieczności
    uzyskania zezwolenia urzędu miasta na rozdawanie ulotek w miejscu publicznym.
    Jeśli istnieje jakaś tego typu uchwała i stanowi ona prawo miejscowe, to
    pracownik ochrony miał prawo żądać usunięcia się z miejsca publicznego. Jeśli
    nie ma takiego prawa w odniesieniu do całej gminy, albo tego konkretnego miejsca
    (w to już wątpię), to ochroniarz nie miał racji.