  • 1. Data: 2006-09-18 17:14:36
    Temat: Spłata debetu po śmierci rodzica
    Od: "Aśka" <l...@p...onet.pl>

    Czy Bank słusznie wzywa mnie do spłaty debetu?
    - w dniu śmierci mojej mamy na jej koncie wystąpiło saldo debetowe (w
    wysokości 600 zł)
    - po 3 miesiącach od śmierci mamy Bank wzywa mnie jako dziecko zmarłej do
    spłaty debetu
    - w umowie nie ma żadnych zapisów o tym kto spłaci debet po śmierci
    właściciela, ale jest napisane:
    "w sprawach nieuregulowanych w niniejszych warunkach stosuje się przepisy
    Prawa Bankowego i Kodeksu Cywilnego"

    czy zgodnie z PB i KC dzieci zmarłego mają obowiązek spłacić dług w banku?
    nie jestem spadkobiercą, waściwie jestem w trakcie przygotowań do zrzeczenia
    się spadku.

    pozdrawiam
    Aśka

  • 2. Data: 2006-09-18 18:23:14
    Temat: Re: Spłata debetu po śmierci rodzica
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Aśka" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie jestem spadkobiercą, waściwie jestem w trakcie przygotowań do zrzeczenia

    Musisz się zrzec i wysłać do banku, żeby się odczepili.

  • 3. Data: 2006-09-18 18:46:48
    Od: "Chimera" <m...@v...pl>

    Aśka napisał(a):
> [...]

    Witam! Tak, mają. Jeżeli Mama nie pozostawiła testamentu, to w grę
    wchodzi dziedziczenie ustawowe. Zgodnie z KC w pierwszej kolejności
    powołane są z ustawy do spadku dzieci spadkodawcy oraz ich małżonek
    (art 931 par 1 KC). Dziedziczeniu podlega ogół praw i obowiązków
    (długów) zmarłego. Oczywiście można spadek odrzucić, a tym samym
    zrzec się odpowiedzialności za długi spadkowe (termin - 6 miesięcy
    do dnia w którym spadkobierca dowiedział się o tytule powołania do
    spadku). Proszę jednak wzięć pod uwagę art. 1024 par 1 KC " Jeżeli
    spadkobiersa odrzucił spadek z pokrzywdzeniem wierzycieli, każdy z
    wierzycieli, którego wierzytelność istniała w chwili odrzucenia
    spadku, może żądać, ażeby odrzucenie spadku zostało uznane za
    bezskuteczne w stosunku do niego według przepisów o ochronie
    wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika".

  • 4. Data: 2006-09-18 19:21:19
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Aśka wrote:

    > czy zgodnie z PB i KC dzieci zmarłego mają obowiązek spłacić dług w banku?
    > nie jestem spadkobiercą, waściwie jestem w trakcie przygotowań do zrzeczenia
    > się spadku.

    Jeśli faktycznie w terminie odrzucisz spadek, to możesz ich wysłać na
    drzewo.

  • 5. Data: 2006-09-18 19:45:51
    Od: "Aśka" <l...@p...onet.pl>

[...]

    czytałam ten paragraf, ale czy dobrze interpretuję:
    Pokrzywdzenie wierzycieli - masz na myśli w moim przypadku bank?
    bo jeśli tak to dodam że zrzekam się również dwóch nieruchomości, które w
    spadku dostała moja mama i inni spadkobiercy jej rodziców - tych jest
    kilkunastu, ale wartość części spadku odziedziczonego przez moją mamę na
    pewno grubo przekracza te 600 zł - czyli czy można w tym przypadku mówić o
    niewypłacalności dłużnika?
    czy w takim wypadku bank może się uznać za pokrzywdzonego?
    pozdrawiam
    Aśka

  • 6. Data: 2006-09-18 20:04:48
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Chimera wrote:

    > spadku). Proszę jednak wzięć pod uwagę art. 1024 par 1 KC " Jeżeli
    > spadkobiersa odrzucił spadek z pokrzywdzeniem wierzycieli, każdy z

    Co to znaczy "z pokrzywdzeniem wierzycieli"?

> [...]
    > bezskuteczne w stosunku do niego według przepisów o ochronie
    > wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika".

    Żądać sobie mogą, ale do tego potrzebują wyroku sądowego.

    Poza tym pominęłaś paragraf 2, który daje tylko pół roku od uzyskania
    informacji o odrzuceniu spadku na złożenie takiego pozwu (a nawet jeśli
    się nie dowiedzą o odrzuceniu, to i tak mają max. 3 lata od odrzucenia).

  • 7. Data: 2006-09-18 20:13:47
    Od: "Aśka" <l...@p...onet.pl>

    > Jeśli faktycznie w terminie odrzucisz spadek, to możesz ich wysłać na
    > drzewo.

    mam na to jeszcze 3 miesiące, czyli nie spieszy się, ale czy do tego momentu
    mogą sami założyć sprawę i obciążyć mnie kosztami? bo dostałam taką
    informację od nich.
    dziękuję za pomoc
    pozdrawiam
    Aśka

  • 8. Data: 2006-09-18 20:39:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Aśka wrote:

    > mam na to jeszcze 3 miesiące, czyli nie spieszy się, ale czy do tego momentu
    > mogą sami założyć sprawę i obciążyć mnie kosztami? bo dostałam taką
    > informację od nich.

    Standardowe straszenie.

    W ciągu 3 miesięcy sprawa raczej nie trafi na wokandę. A potem
    przedstawiasz odrzucenie spadku i niech sobie spadają.

    Zwłaszcza, że kto inny przejął masę spadkową i mogą się ich czepiać.

  • 9. Data: 2006-09-18 20:58:35
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 18.09.2006 Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał/a:
    > Jeśli faktycznie w terminie odrzucisz spadek, to możesz ich wysłać na
    > drzewo.

    A jesli wpisza do BIKu, czy tam jakiejs innej bazy? Nie wiem, czy moga
    w takiej sytuacji, ale moze sie zrobic niemilo.

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com/ ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * JID: v...@j...atman.pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ8JIV *

  • 10. Data: 2006-09-18 22:46:42
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Przemyslaw Frasunek wrote:

    > A jesli wpisza do BIKu, czy tam jakiejs innej bazy? Nie wiem, czy moga
    > w takiej sytuacji, ale moze sie zrobic niemilo.

    Nieboszczyka mogą sobie wpisywać do woli.

    Wpisując ją popełnią przestępstwo.