  • 1. Data: 2009-01-07 15:02:55
    Temat: Zrzutka na serwer a prawo
    Od: "atna" <a...@w...pl>

    Witam,

    Byłabym wdzięczna gdyby ktoś znający się na prawie podpowiedział jak w
    świetle prawa wygląda coś takiego-

    Jest spore i rozwijające się forum, które musiało zostać przeniesione na
    serwer dedykowany.
    Administratora forum nie stać na tak wysokie opłaty comiesięczne za serwer,
    użytkownikom zależy żeby forum istniało i bez problemów zaproponowali
    zrzutkę.
    Niby wszystko wygląda prosto i pięknie, ale co na to prawo?

    Przypadek pierwszy- zrzutka na prywatne konto admina, który przelewa
    uzbierane kwoty czy to miesięcznie czy co pół roku na konto hostingodawcy.
    Przypadek drugi- zrzutka od razu na konto usługodawcy hostingowego z
    pominięciem konta admina forum.
    Teoretycznie właścicielami forum i serwera stają się użytkownicy forum, w
    praktyce jako osoba, która wykupiła hosting nadal figuruje administrator
    forum.
    Jest to zrzutka dobrowolna, administrator nie ma żadnego dochodu/przychodu
    (na marginesie- chętnie oddał by komuś to forum i pozbył się problemu...).

    Pytanie- czy to faktycznie jest problem?
    Użytkownicy sami chcą opłacać coś z czego na codzień korzystają.
    Czy jest to zgodne z prawem?
    Jeśli nie- jak to rozwiązać, żeby wszyscy byli zadowoleni?

    Pozdrawiam serdecznie i będę wdzięczna za każdą odpowiedź, A.

  • 2. Data: 2009-01-07 15:27:50
    Temat: Re: Zrzutka na serwer a prawo
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 7 Sty, 16:02, "atna" <a...@w...pl> wrote:
> [...]
    > Jeśli nie- jak to rozwiązać, żeby wszyscy byli zadowoleni?
    >
    > Pozdrawiam serdecznie i będę wdzięczna za każdą odpowiedź, A.

    Załóżcie spółkę cywilną !

  • 3. Data: 2009-01-07 15:35:02
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 07-01-2009 o 16:27:50 szczurwa <s...@g...com> napisał(a):

    > Załóżcie spółkę cywilną !

    Masz z nimi na pieńku czy jak :-) ?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 4. Data: 2009-01-07 15:42:51
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 7 Sty, 16:35, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > Masz z nimi na pieńku czy jak :-) ?
    >
    > --
    > Pozdrawiam,
    > Tomek

    Nie, ale to by rozwiązało parę problemów na gruncie prawa cywilnego -
    prawo własności, obowązki w zakresie opłat itp. A tak to niby
    wszystko, na podstawie ustnej umowy, jest prawnie skuteczne, ale
    trudne do egzekucji. Nadto, ktoś, kto otrzymuje wpłaty na utrzymanie
    serwera, otrzymuje de facto darowiznę, na szczęście, z uwagi na kwoty,
    wolną od podatku.

  • 5. Data: 2009-01-07 22:09:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jan 2009, atna wrote:

> [...]
    > uzbierane kwoty czy to miesięcznie czy co pół roku na konto hostingodawcy.
    > Przypadek drugi- zrzutka od razu na konto usługodawcy hostingowego z

    IMO:
    - FORMALNYM rozwiązaniem takiego problemu jest coś co nazywa się
    "stowarzyszenie". Taki wynalazek (znaczy stowarzyszenie), które
    nie prowadzi DG, AFAIK może prowadzić pełną księgowość <baczność>
    *uproszczoną* <spocznij> - nie chodzi o KPiR, lecz naprawdę
    proste spisywanie przychodów i wydatków.
    Jak cel statutu będzie "właściwie" zgodny z ustawą:
    ...to przychody na cele statutowe nie będą opodatkowane,
    a w ogóle ze względu na brak zysku podatku i tak by
    nie było.
    O ile wiem, część tzw. "sieci lokalnych metodą zrzutki" dziala
    w tej formie, przy okazji pozwalając zawrzeć z dostawcą
    umowę z "normalnym" nieograniczeniem do jednego lokalu,
    z p. widzenia prawa taki DSL jest dostarczany tak
    jak do *jednej* firmy (a stowarzyszenie firmą nie jest,
    co możliwości świadczenia dostawy netu *dla członków*
    nie wyklucza - ze zgłoszeniem telekomunikacyjnym itede).

    IMVHO - dla serwera też by się dało.
    Ale... ale to oznacza jakieś tam zobowiazanie.

    Jak chodzi o "zrzutkę na konto usługodawcy" to IMVHO trudno
    się przyczepić.

    A jak sądzę metoda ze "zrzutką na konto admina", acz mogąca
    skomplikować życie adminowi, IMVHO tak rzadko spotykana
    nie będzie :D

    Niemniej, jak widać wyżej, prawo jest nieco wymagające :(

    > Jest to zrzutka dobrowolna, administrator nie ma żadnego dochodu/przychodu
    > (na marginesie- chętnie oddał by komuś to forum i pozbył się problemu...).

    Ha, nic dziwnego :D

    > Użytkownicy sami chcą opłacać coś z czego na codzień korzystają.

    Dla *współwłasności* takiego problemu nie ma. Dokładnie jak
    napisałeś - współwłaściciele płacą i basta.

    Ale w tym przypadku mowa raczej o usłudze - a nie można być
    "właścicielem usługi"...

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-01-08 07:43:35
    Od: "maranta" <m...@o...pl>

> [...]
    > napisałeś - współwłaściciele płacą i basta.
    >
    > Ale w tym przypadku mowa raczej o usłudze - a nie można być

    Dziękuję za odpowiedź.
    Powiem tak- forum jest tu http://maranta.livenet.pl/forum
    Co, jak i dlaczego opisałam na blogu w czasie kiedy forum nam zablokowali-
    http://maranta.blox.pl/2008/12/Forum-u-maranty-czy-t
    o-juz-koniec.html
    Dalsza część już na forum-
    http://maranta.livenet.pl/forum/viewtopic.php?t=5258
    &start=0
    W trakcie dyskusji na blogu padła myśl o stowarzyszeniu, dyskusję
    kontynuujemy już na forum, gdy ruszyło na dedyku-
    http://maranta.livenet.pl/forum/viewtopic.php?p=1874
    16#187416 widać w którym
    miejscu utknęliśmy
    Nieszczęsny admin tego forum, to oczywiście ja... (oj, nieszczęsnym
    wyłącznie z powodu tych problemów, poza tym mam wiele radości i takiej
    sympatii od ludzi jaką ostatnio spotykam od urzytkowników, to nigdy nie
    czułam).
    Kilka dni temu wzięłam do pomocy drugą adminkę, ale póki co ona na razie
    wprawia się i rozgląda w panelu administracyjnym forum, dostęp do serwera,
    baz danych itd to jeszcze daleka droga. Ważne, ze dziewczyna ma chęci i jest
    zdolna, szybko się uczy.
    W tej chwili dzięki zrzutce na indywidualne konto LiveNet uzbierałyśmy ponad
    półroczną opłatę serwera.
    Na razie zrzutkę zatrzymałam do czerwca.

    Zwyczajnie chcę wiedzieć czy wszystko to jest legalne.

    Wolałabym inne konto, w tej chwili każdy kto wpłacił informuje o tym na
    forum- kiedy i ile. Dzięki temu mam jakąś luźną kontrolę nad tym kontem,
    gdyby nie to..., no dostałam info, ze mamy opłacony serwer do kwietnia gdy
    tymczasem uzbierałyśmy do lipca- czyli ponad 500zł więcej. Wierzę, ze admin
    się pomylił zwyczajnie.
    Jednak nie dziwię się użytkownikom forum, że są do tego sposobu wpłat bardzo
    nieufni.
    Tylko, ze to jest jedyne dobre rozwiązanie, które mogłam tak na szybko
    wymyślić, nie chciałam zbiórki na moje własne konto...

    Pozdrawiam, Ania