  • 1. Data: 2012-02-24 01:08:09
    Temat: grzanie folii prądem
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Szukam sposobu na rozgrzanie folii ze stali nierdzewnej.
    Ma być ona klejona do MDFu. Aby skrócić czas klejenia trzeba ją rozgrzać do
    kilkudziesięciu stopni.
    Minimum 50 aby to miało sens.

    Tak to wygląda http://youtu.be/zjvuhEVCfZM po oklejeniu

    Folia o grubości 0,1 mm, szeroka 200 mm i długa na 3000 mm.
    Jest to realne grzać przepuszczając przez nią prąd?
    Oporność to 0,02 Ohma.
    Czy spawarką transformatorową to rozgrzeję? Spawarka bez prostownika. Tylko
    trafo z ruchomym rdzeniem.
    Prąd do 115 A.
    Grzać trzeba by około 10 min. 5 min przerwy i znowu 10 min.

    Robert

  • 2. Data: 2012-02-24 02:03:23
    Temat: Re: grzanie folii prądem
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Czy spawarką transformatorową to rozgrzeję?

    Oczywiscie... w miejscu styku elektrod z materialem;-) Nawet jakby dac
    elektrody w postaci plasownikow o dlugosci bokow, to i tak idealnie
    przylegac nie beda.
    50 oC to bym dal promiennik podczerwieni z piekarnika elektrycznego,
    albo poprostu cieple powietrze.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2012-02-24 08:49:17
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2012-02-24 02:08, Robert Wańkowski pisze:
> [...]
    > Tylko trafo z ruchomym rdzeniem.
    > Prąd do 115 A.
    > Grzać trzeba by około 10 min. 5 min przerwy i znowu 10 min.

    Jeśli folia ma być w miarę równomiernie ogrzana to w piecu, z racji
    wymiarów można rozważyć piec przelotowy.
    Grzanie oporowe doprowadzi do nierównomierności grzania, w stosunku do
    miedzi stal relatywnie sporą rezystancję i słabo przewodzi ciepło,
    szczególnie tak cienki materiał.
    K.

  • 4. Data: 2012-02-24 09:35:24
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    To wychodzi na to, że nie tędy droga.
    Myślałem, że rozgrzeje się cała powierzchnia folii.
    Jak widać na filmie pas MDF jest oklejony dookoła. Podczas klejenia dostęp
    jest tylko od góry. Krawędzie i tył są zasłonięte.
    Spróbuję ogrzać widoczną powierzchnię od góry. Może ciepło przejdzie.

    Walce, prasa odpadają. Folia jest tak delikatna, że prasowanie może być
    widoczne.
    Teraz to kleję w worku próżniowym.

    Robert

  • 5. Data: 2012-02-24 10:33:12
    Od: BartekK <s...@N...org>

> [...]
    >
    > Tak to wygląda http://youtu.be/zjvuhEVCfZM po oklejeniu
    >
    > Folia o grubości 0,1 mm, szeroka 200 mm i długa na 3000 mm.
    Nie ma najmniejszych szans równomiernie tą folię podgrzać prądem.
    Rozpływ prądów będzie "jak wyjdzie" zależnie od zanieczyszczeń,
    nierównomierności grubości, jakości styku z elektrodami, i nigdy nie
    będzie "po całej powierzchni" taki sam. Będziesz miał miejsca, gdzie
    folia się przegrzeje, oraz miejsca gdzie będzie zimna, a tak cienka - ma
    zbyt małą przewodność termiczną by się temperatura wyrównała, więc ci
    się pomiętosi folia, będziesz miał bąble i fale.
    Jedyne sensowne grzanie to albo promiennikiem podczerwieni - jak nie
    masz, to powieś kilka halogenów 500W w niewielkiej odległości od folii
    ;) albo grzanie całej rolki folii przed użyciem. Oraz grzanie tego MDFu
    - bezwładność termiczna klocka MDF jest dużo większa niż cieniutkiego
    kawałka stali.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2012-02-24 10:45:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BartekK" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >Rozpływ prądów będzie "jak wyjdzie" zależnie od zanieczyszczeń,
    >nierównomierności grubości, jakości styku z elektrodami, i nigdy nie

    No nie wiem, wydaje mi sie ze nie bedzie tak zle, w koncu ma to jakas
    tolerancje wykonania i to calkiem dobra.

    Pytanie inne czy ja w ogole tak grzac - folia sie rozgrzeje, wydluzy,
    a plyta nie.
    Wylaczymy, wystygnie .. skurczy sie i urwie ?

    Plyta sie tez podgrzeje - ale tylko z jednej strony. Skrzywi sie ?

    Dociskac tego nie trzeba ? moze docisk podgrzac.

    Male to .. zelazkiem ? :-)

    J.

  • 7. Data: 2012-02-24 10:53:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Robert,

    Friday, February 24, 2012, 10:35:24 AM, you wrote:

> [...]
    > Spróbuję ogrzać widoczną powierzchnię od góry. Może ciepło przejdzie.

    > Walce, prasa odpadają. Folia jest tak delikatna, że prasowanie może być

    Żelazko?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2012-02-24 11:48:39
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Fri, 24 Feb 2012 11:53:09 +0100, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
    wrote:

    > Żelazko?

    Biorąc pod uwagę wielkość folii, to raczej magiel...

    Pytanie, czy rozszerzalność termiczna folii i płyty jest podobna
    (może przy takiej temperaturze jeszcze zaniedbywalna).

    Może osłonić całe stanowisko robocze i nadmuchiwać do środka gorące
    powietrze...? Przynajmniej nagrzanie powierzchni klejonych będzie
    równomierne.
    A po fajrancie będzie sauna za friko :-)

    --
    Artur Stachura

  • 9. Data: 2012-02-24 13:34:47
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 24 Feb 2012 02:08:09 +0100, Robert Wańkowski <r...@w...pl>
    wrote:

    Grzej folię indukcyjnie a płytę MDF pojemnościowo, w jakimś naczyniu
    próżnowym.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 10. Data: 2012-02-28 11:20:40
    Od: KiloSierra <f...@1...pl>

    W dniu 12/02/24 02:08, Robert Wańkowski pisze:
    > Szukam sposobu na rozgrzanie folii ze stali nierdzewnej.

    swoja drogą... gdzie taka folie mozna kupic??