  • 1. Data: 2012-02-12 08:33:41
    Temat: [hrdw] dlaczego dyski ssd nie sa szybsze od mechanizcnych
    Od: " " <f...@g...pl>

    [hrdw] dlaczego dyski ssd nie sa szybsze od mechanizcnych

    czy tez są?

    z tego co wiem dyski mechanizczne sa wolne wlasnie z
    powodu mechaniki, przy pbrotach 7200 na minute, 120
    na sekunde czyli 8 milisekund na obrot, dojechanie
    glowica do danych z pliku moze mw tyle zajmowac
    stad widac ze defragmentacja moze byc faktycznie
    istotna, o ile wiem dyski optyczne sa jeszcze wolniejsze
    bo procz tego dochodzi jeszcze problem stalej predkosci
    ruchu w poprzek i stalej predkosci w przod tj trzeba
    rozpedzac i zwalniac plyte w zaleznosci od R (fuj)

    dyski ssd powinny byc wydaje sie megaszybsze jako ze
    sa niemachaniczne (choc nie wiem wiele na ich temat
    kiedys pytalem kiedys czy sa szybsze to wychodzilo
    ze sladowo) czemu? (czy moze jednak sa/beda znzcznie
    szybsze?0

  • 2. Data: 2012-02-12 08:44:34
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    Dyski SSD są szybsze w odczycie. W zapisie jest problem gdyż przy SSD zapis działa w
    'paczkach' po 512kb. Czyli żeby zapisać sektor 0.5kb, trzeba odczytać 512kb, zmienić
    dane i z powrotem zapisać. Lepsze dyski starają się temu zaradzić poprzez cache i
    sprytne rozłożenie danych na dysku.

  • 3. Data: 2012-02-12 11:01:09
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-02-12 09:44, Adam Klobukowski pisze:
> [...]
    zmienić dane i z powrotem zapisać. Lepsze dyski starają się temu zaradzić poprzez
    cache i sprytne rozłożenie danych na dysku.

    Są szybsze zarówno w odczycie i w zapisie, ale trzeba kupić porządne
    dyski SSD, a te niestety mają cenę i tutaj już sprawa się komplikuje.
    W każdym razie SSDki są szybsze, tylko w celu ich upowszechnienia
    producenci oferują takie budowane na kiepskich podzespołach, przez co i
    transfer na tym traci.
    Zresztą trwałość tych SSDków po 300-400 zł też pozostawia wiele do
    życzenia. Dobry, szybki i trwały SSD zaczyna się w okolicach 1 tys zł
    (zakładając że nie zależy nam na pojemności).
    Super dyski takie z 1TB i transferem kilka razy większym od dystków
    tradycyjnych to koszt i 10 tys zł (vide te na PCIe).

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 4. Data: 2012-02-12 12:49:44
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 12/02/2012 11:01, Przemek O wrote:
    > Super dyski takie z 1TB i transferem kilka razy większym od dystków
    > tradycyjnych to koszt i 10 tys zł (vide te na PCIe).

    tak, z grubsza tyle wychodzi. Ale można trochę taniej.

    256GB SSD Crucial m4 = 1400zł, tyle samo za kontroler LSI MegaRaid
    9260-4I. Czyli pojemność RAID0 1TB + kontroler : 7000zł.

    Tylko że nawet pojedynczy *dobry* dysk SSD jest zdecydowanie szybszy od
    HDD. Owszem, można bić się o rekordy z Violin Memory albo Fusion io,
    tylko nie zawsze jest sens.

    B.

  • 5. Data: 2012-02-13 01:36:56
    Od: Marcin Biegan <a...@u...lama.net.pl>

    On 2012-02-12 09:33, f...@g...pl wrote:
    > [hrdw] dlaczego dyski ssd nie sa szybsze od mechanizcnych
    > czy tez są?

    Czy naprawdę musisz pisać posty z pseudopytaniami na które odpowiedź znajdziesz
    w google w minutę? O porównaniu dysków ssd nawet wikipedia ma sporo informacji.
    Na prawdę, załóź bloga

    I te adresy...
    f...@g...pl
    f...@g...SKASUJ-TO.pl
    f...@W...gazeta.pl
    f...@N...gazeta.pl
    f...@g...pl

    Tworzysz je na bieżąco, żeby było trudniej odfiltrować, czy co?

    --
    Marcin Biegan

  • 6. Data: 2012-02-13 08:35:26
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Marcin Biegan <a...@u...lama.net.pl> napisał(a):

> [...]
    > f...@N...gazeta.pl
    > f...@g...pl
    >
    > Tworzysz je na bieżąco, żeby było trudniej odfiltrować, czy co?

    to nie ja to automat gazety (wolalem uzywac onetu)

    to nie jest pseudopytanie tylko calkiem wazne pytanie, czasem
    warto postawic nawet taka kwestie na którą odpowiedz jest
    oczywista itp bo postawienie kwestii moze zaowocowac we
    wnioski albo tez ktos dorzuci coś ciekawego itp

    dysk to dosyc wazna czesc systemu - ssd 'powinny'
    wydaje sie byc szybsze (skoro nie maja elementow
    mechanicznych), mam nadzieje ze technologia sie
    rozwinie w ten sposób ze bądą ze wszystkich stron
    lepsze - oby tak bylo

  • 7. Data: 2012-02-13 09:13:17
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Monday, February 13, 2012 1:36:56 AM UTC, Marcin Biegan wrote:

    > Czy naprawdę musisz pisać posty z pseudopytaniami na które odpowiedź znajdziesz
    > w google w minutę? O porównaniu dysków ssd nawet wikipedia ma sporo informacji.
    > Na prawdę, załóź bloga

    Daj mu spokoj. FIR to jest prototypowa AI opracowana przez polski przemysl, pewne
    zgrzyty na etapie rozruchu sa nie do unikniecia ;-)

    RW

  • 8. Data: 2012-02-13 09:50:40
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-13 09:35, f...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:

    > znajdziesz

    > informacji.

    > to nie ja to automat gazety (wolalem uzywac onetu)

    To dlaczego to zjawisko nie dotyka dziesiątek ludzi
    piszących z gazety?

    Pola from też nie potrafisz ustawić panie spacjo?

    > dysk to dosyc wazna czesc systemu - ssd 'powinny'
    > wydaje sie byc szybsze (skoro nie maja elementow

    Właśnie to jest idiotyczne. To Twoje 'powinny'.
    Jakby nie były, nikt by ich nie produkował.
    Wszyscy wiedzą że są szybsze i jest o tym na wiki.

    Udajesz, że pewne rzeczy wynikają z głębszego przemyślenia,
    zamiast po prostu sprawdzić (a potem ewentualnie pogadać
    o tym na grupie)

    pzdr
    bartekltg

  • 9. Data: 2012-02-13 10:21:51
    Od: " profesor fir" <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

    > To dlaczego to zjawisko nie dotyka dziesiątek ludzi
    > piszących z gazety?
    >
    > Pola from też nie potrafisz ustawić panie spacjo?

    to jest wina gazety ze nie wstawia tu nic z automatu
    przy czym google groups sa jeszcze gorsze - jak ktos
    zna inna bramke www do usenetu (byle lepsza niz google
    groups, moze byc angielska) to chetnie sprawdze,
    ew moze tez byc maly wygodny czytnik pod winde +
    dane do konfiguracji (ale tak by dalo sie to odpalic
    w 10 minut, jesli byloby to lepsze to bym sie
    przelaczyl)

> [...]
    >
    > Udajesz, że pewne rzeczy wynikają z głębszego przemyślenia,
    > zamiast po prostu sprawdzić (a potem ewentualnie pogadać

    jak poruszam temat to sklada sie on zwykle lub zawsze z dwu
    czesci - I podaje swoje spostrzezenia II ktos moze rozwinac
    zaprzeczyc dodac cos od siebie
    dyski sa pewna istotna czescia systemu i mz warto omowic jak
    to wyglada jak na dzien dzisiejszy - zwykle jest tak ze
    z samego poruszenia tematu wyplywaja poboczne wnioski,
    np kusi mnie by poruszyc pokrewny temat dotyczacy napedow
    optycznych