  • 1. Data: 2011-12-28 16:23:36
    Temat: ilupotokowy jest najnowszy procek intela
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    nie znam sie na tym temacie i ew ciezko mi sie
    doszukac,

    chodzi mi o dowiedzenie sie czy taki sposob zapisku
    linijek z kodu

    jak przepisanie np

    ren=re*re-im*im+cRe; imn=2*re*im+cIm;

    re =ren; im =imn;

    na

    ren=re*re-im*im+cRe, imn=2*re*im+cIm;

    re =ren, im =imn;

    gdzie przecinek w odroznieniu do srednika informuje ze
    dwa (lub wiecej) polaczone nim statementy mozna wykonywac
    rownolegle (na odzielnyc potokach)

    jaki jest obecnie najnowszy procek intela? sandy bridge?
    (ten ktorego pamietam bo jako pierwszy ma avx )
    Czy taki sposob zapisu (tylko ogolniej nawet dla wielu
    wiecej linijek bo np przypisywanie 20 pol struktury
    mozna zrownoleglic na 20 elementow itp) pozwala
    kompilatorowi i prockowi pomoc produkowac i przetwarzac
    znacznie lepszy 'superskalarny' 'wielopotokowy' kod
    maszynowy?

    (kenobi)

  • 2. Data: 2011-12-28 16:56:58
    Temat: re: ilukanalowy jest najn procek intela
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    w wiki nie umiem sie doszukac tego info
    (ciekawe skad inad ze o ile sndy bridge wydaje sie
    obecnym jest duzo info o przyszlorocznym ivy bridge
    to jest ponadto juz tez duzo info o nastepcy ivy
    bridge, haswellu a nawet jakies wzmianki o nastepcy
    haswella, skylake (czyli trzy generacje do przodu)

  • 3. Data: 2011-12-31 05:50:22
    Temat: Re: ilupotokowy jest najnowszy procek intela
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    <f...@W...gazeta.pl> napisał(a):
    > Czy taki sposob zapisu [] pozwala
    > kompilatorowi i prockowi pomoc produkowac i przetwarzac
    > znacznie lepszy 'superskalarny' 'wielopotokowy' kod
    > maszynowy?
    Temat stary jak swiat. Czesto podczas programowania, gdy chce
    sie uzyskac super wydajna implementacje, programista zdaje
    sobie sprawe ze ciag instrukcji w jezyku wysokopoziomowym
    bedzie zbyt trudny dla kompilatora aby wygenerowal z tego
    optymalny kod maszynowy. Co wiecej, kompilator bez informacji o
    statystycznym rozkladzie danych, nie moze wygenerowac optymalnego
    kodu - dla kazego rozkladu inny kod bedzie optymalny. Kwestia jest
    chyba nadal otwarta: czy np. wprowadzic jakas pragme, typu

    #pragma a = {0..0=>60%,1..3=>20%,3..inf=>20%}
    instrukcje( a );

    Kompilator wiedzac ze a nigdy nie przyjmuje wartosci ujemnych i
    jest az 60% szans na to ze a jest rowne zero, moze wygenerowac
    lepszy kod.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2011-12-31 09:57:47
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2011-12-31 06:50, M.M. pisze:
> [...]
    >
    > Kompilator wiedzac ze a nigdy nie przyjmuje wartosci ujemnych i
    > jest az 60% szans na to ze a jest rowne zero, moze wygenerowac

    W jakim celu? Chodzi ci o optymalizację skoków i pętli? Tylko, że to
    jest rozwiązywane na poziomie sprzętowym (branch prediction).
    Optymalizacja wykorzystania potoków polega na odpowiednim korzystaniu z
    rejestrów i unikaniu nieszczęśliwych sekwencji instrukcji (chociaż i tym
    zajmie się sprzęt - out-of-order execution). Jak dla mnie to jest
    zadanie w sam raz dla komplilatora, zwykle nie trzeba mu niczego
    podpowiadać.
    PS: Może o czymś nie wiem, to mnie popraw, ale Intel od czasu do czasu
    organizował szkolenia na ten temat, nie pamiętam niczego na temat jakiś
    dziwnych pragm.

    artur

  • 5. Data: 2011-12-31 16:33:48
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl> napisał(a):

    > W jakim celu? Chodzi ci o optymalizację skoków i pętli? Tylko, że to
    > jest rozwiązywane na poziomie sprzętowym (branch prediction).
    Zawsze algorytm ogolny dziala wolniej niz algorytm dostosowany do
    specyficznych danych. Widac to najlepiej gdy uzywa sie PGO - gdy
    kompilator ma jakies info o statystycznym rozkladzie danych to z
    reguly moze wygenerowac kod o 5-10% szybszy, z rzadka zdarza sie
    wieksze przyspieszenie, rzedu 20-30%. Niestety PGO nie moze
    usunac calkowicie kodu odpowiedzialnego za obsluge przypadkow ktore
    nigdy sie nie zdarza, np. ze zmienna typu int nie przyjmie nigdy
    innej wartosci niz {1,2,4}. W takiej "dziwnej pragmie" programisci
    by mogil podpowiadac kompilatorom.

  • 6. Data: 2012-01-01 22:11:48
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2011-12-31 17:33, M.M. pisze:
> [...]
    > nigdy sie nie zdarza, np. ze zmienna typu int nie przyjmie nigdy
    > innej wartosci niz {1,2,4}. W takiej "dziwnej pragmie" programisci

    Musiałem doczytać, co to ten PGO - dawno opuściłem C :-)
    Nadal nie łapię, co ma dać konkretnie wskazanie zakresu wartości. Nie
    prościej założyć, że szybciej wykona się to, co po if a nie else i
    pierwszy case ze switcha?
    Na marginesie, środowiska oparte o JIT mogłyby optymalizacje tego typu
    robić dynamicznie, bez zawracania głowy programiście.

    artur

  • 7. Data: 2012-01-01 22:17:54
    Od: Karol Y <k...@o...pl>

    > prościej założyć, że szybciej wykona się to, co po if a nie else i
    > pierwszy case ze switcha?

    A switch działa jak szereg if-ów?

    --
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2012-01-02 00:44:28
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    Karol Y <k...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    Jakos mi wywialo z glowy wszystkie przyklady. Na pewno wielokrotnie
    gdy zalezalo mi na wydajnej implementacji w C/C++ to bylem swiadomy
    ze kompilator czegos nie wie, a jakby byla taka dziwna pragma to
    bym mogl mu podpowiedziec.

    > A switch działa jak szereg if-ów?
    W ksiazce kasperskiego pisalo ze kompilatory z duzego switcha potrafia
    zrobic nawet drzewo wyszukiwan binarnych, ale nie wiem, rzadko zagladalem
    do kodu asemblerowego. Gdy mierzylem czasy wykonania, to nie znalazlem
    prawidlowosci co jest szybsze, czy if czy swich case (w c++). Wyniki
    mocno zmienialy sie wraz ze zmiana wersji kompilatora i procesora.
    Kazdy przypadek trzeba zmierzyc osobno - niestety.

  • 9. Data: 2012-01-07 23:15:58
    Od: "Matt P. Dz." <n...@i...local>

    On 12/31/2011 6:50 AM, M.M. wrote:
> [...]
    >
    > Kompilator wiedzac ze a nigdy nie przyjmuje wartosci ujemnych i
    > jest az 60% szans na to ze a jest rowne zero, moze wygenerowac

    W GCC jest cos w tym stylu, __builtin_expect
    http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc/Other-Builtins.htm

    Dosc czesto uzywane w kernelu Linuxa, takze przydatne sa (oparte na
    powyzszym) makra "likely" i "unlikely":
    #define likely(x) __builtin_expect(!!(x), 1)
    #define unlikely(x) __builtin_expect((x), 0)
    http://kerneltrap.org/node/4705
    http://www.ginac.de/pipermail/ginac-devel/2001-Septe
    mber/000329.html

    Patrz tez:
    http://stackoverflow.com/questions/3702903/portable-
    branch-prediction-hints
    http://stackoverflow.com/questions/1851299/is-it-pos
    sible-to-tell-the-branch-predictor-how-likely-it-is-
    to-follow-the-branc

    Pozdrawiam,

    Matt

  • 10. Data: 2012-01-08 00:54:22
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    M.M. <m...@N...gazeta.pl> napisał(a):
> [...]
    > Kompilator wiedzac ze a nigdy nie przyjmuje wartosci ujemnych i
    > jest az 60% szans na to ze a jest rowne zero, moze wygenerowac

    Dlatego np. VS posiada coś takiego jak Profile-Guided Optimizations, czyli
    optymalizację na podstawie wyników testowych uruchomień pliku wykonywalnego.
    http://msdn.microsoft.com/en-us/library/e7k32f4k(v=v
    s.80).aspx

    --
    Grzegorz Niemirowski