  • 1. Data: 2010-06-10 20:06:48
    Temat: jaka lodowka nie bedzie dzialac jak jest cieplo?
    Od: "Michał" <x...@n...pl>

    witam,
    może i głupie pytanie i nie do końca ta grupa, ale że tę czytuję i piszę, to
    tu pytam, może ktoś naprawia agd:)
    Mam na działce lodówkę, przejęta od kogoś, przyszło lato - padłą. przyszedł
    fachowiec i mówi, że nie będzie działać, bo jest za ciepło na zewnątrz.
    O ile mogę zrozumieć, że stare lodówki mogą temu nie podołać, chociaż
    watpię, to ew. pytanie - od czego to zależy, żeby nie kupić tego samego na
    ew. jej miejsce?
    pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2010-06-10 20:45:46
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Michal" <x...@n...pl> wrote in message news:hurgjf$oh9$1@news.onet.pl...
> [...]
    > O ile mogę zrozumieć, że stare lodówki mogą temu nie podołać, chociaż
    > watpię, to ew. pytanie - od czego to zależy, żeby nie kupić tego samego na

    To bardzo proste - lodówka pompuje ciepło ze środka na zewnątrz...
    W tym procesie ogrzewa się jej kondenser (ta kratka z tyłu) i ciepło
    z niego musi uciec do otaczającego lodówkę powietrza...
    Jeśli lodówka jest w normalnym mieszkaniu, gdzie masz te 20-25'C
    to w miarę szybko się ten kondenser ochładza - jeśli w domku na
    działce masz powietrze o temperaturze 60'C to się nie ochładza,
    freon czy inny czynnik chłodzący pozostaje w formie gazowej i lodówka
    nie specjalnie może w takich warunkach pracować...
    Kompresor będzie pracował non stop usilnie próbując obniżyć temp
    wewnątrz lodówki a nie będzie mógł - i w końcu się zatrze biedaczek
    bo lodówka nie jest przewidziana do pracy z kompresorem który
    pracuje non-stop, pomijając już kwestię finansową ile to brałoby
    prądu.

  • 3. Data: 2010-06-10 21:44:34
    Od: "Michał" <b...@h...pl>

> [...]
    > bo lodówka nie jest przewidziana do pracy z kompresorem który
    > pracuje non-stop, pomijając już kwestię finansową ile to brałoby

    dzięki, to już wiem:) pytanie, dlaczeo jedne lodówki działają a inne nie w
    takiej samej temperaturze otoczenia, powiedzmy 30stopni?
    pozdrawiam
    michal

  • 4. Data: 2010-06-10 22:16:31
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Michal" <b...@h...pl> wrote in message news:hurmbt$9q6$1@news.onet.pl...

    > dzięki, to już wiem:) pytanie, dlaczeo jedne lodówki działają a inne
    > nie w takiej samej temperaturze otoczenia, powiedzmy 30stopni?

    Jedne mogą mieć bardziej wytrzymały kompresor, inne gorszy,
    jedne mogą mieć większy, efektywniejszy kondenser, inne nie...

    Generalnie rzecz biorąc pytasz się o to czemu lina przewidziana
    na udźwig 100kg produkowana przez jednego producenta urywa
    się przy 150kg a lina na udźwig 100kg od innego producenta
    urywa się przy 160kg...

    I co to za domek na działce że w lecie masz tam pod dachem
    tylko 30'C jak na polu 30'C lub 40'C w słońcu??

  • 5. Data: 2010-06-10 22:45:41
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-06-10 22:06, Michał pisze:
> [...]
    > O ile mogę zrozumieć, że stare lodówki mogą temu nie podołać, chociaż
    > watpię, to ew. pytanie - od czego to zależy, żeby nie kupić tego samego na

    Częściowo opisał Ci to Pszemol ale możesz z tego wywnioskować, że żadna
    nie będzie działać :) Jeśli faktycznie w altance miałbyś około 55-60C to
    rzeczywiście jest ciężko bo taka jest z reguły maksymalna temperatura
    czynnika chłodzącego na wyjściu. Powietrze w altance powinno być
    znacznie chłodniejsze, żeby było wydajne chłodzenie w skraplaczu. Ale
    mogę wymienić Ci kilka powodów przegrzewania (a w dalszym etapie
    uszkodzenia) - zwłaszcza w starych lodówkach:

    1. Izolacja termiczna w ściankach (najczęściej spieniony poliuretan) z
    czasem staje się zawilgocony i zaczyna mocniej przewodzić ciepło. Do
    wnętrza dostaje się więcej ciepła więc więcej też wydzielane jest na
    zewnątrz (po stronie gorącej)- przegrzewając układ zaprojektowany na
    mniejszą moc.
    2. Podobnie mogą być zniszczone uszczelki lub przerdzewiała powierzchnia
    do której przylega uszczelka.
    To też zwiększa strumień ciepła.
    3. Sprawność układu spada na skutek spadku stopnia sprężania sprężarki,
    ubytku czynnika chłodzącego lub zapchania filtra (odwadniacza) wodą,
    produktami rozkładu olejów lub zanieczyszczeniami mechanicznymi z
    zużywającej się sprężarki.
    Jeśli lodówka była stara i miała się zepsuć to wydaje się normalne, że
    padła w czasie największego obciążenia. Tak jak zużyta żarówka pali się
    najczęściej przy włączaniu.

    Nowa lodówka powinna radzić sobie lepiej ale pomóc mogą następujące
    rozwiązania.
    1. Ustawić lodówkę niezbyt blisko ściany.
    2. W upały nie ustawiać zbyt niskich temperatur. Zamiast 5 stopni
    ustawić np 12.
    3. Zapewnić przepływ powietrza jeśli faktycznie altanka się bardzo
    nagrzewa. Może wystarczyć szersza szczelina pod drzwiami i mały lufcik.

    Wybierając lodówkę unikałbym takich małych jak w pokojach hotelowych
    gdyż z reguły nie radzą sobie z chłodzeniem nawet w pokojowych
    temperaturach. Dokładniejszych wskazówek mógłby Ci udzielić fachowiec
    biorąc pod uwagą moc sprężarki, rodzaj czynnika chłodzącego i oleju.
    Niektóre są bardziej odpowiednie do wyższych temperatur po stronie gorącej.

    MD

  • 6. Data: 2010-06-10 23:01:15
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > O ile mogę zrozumieć, że stare lodówki mogą temu nie podołać, chociaż
    > watpię, to ew. pytanie - od czego to zależy, żeby nie kupić tego samego na

    Na mój gust to popsuta lodówka nie będzie działać jak jest ciepło. Taka niby
    teoria jest ze lodówki są potrzebne jak jest ciepło, bo po co komu lodówki w
    Eskimosji. Myślę ze w Afryce jest cieplej jak u Ciebie na działce i tam lodówki
    normalnie chłodzą to co w środku mają. Chyba że są popsute. Ale w Afryce nie
    bylem i na 100% nie powiem czy tam popsute lodówki chłodzą czy nie chłodzą.
    Przerób sobie tą lodówkę na klatkę na króliki, im nie potrzebne zimno.

  • 7. Data: 2010-06-10 23:04:32
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    jeśli w domku na
    > działce masz powietrze o temperaturze 60'C
    Myślisz że on w upały jeszcze czymś grzeje w domku?

  • 8. Data: 2010-06-10 23:48:46
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "kogutek" <k...@v...pl> wrote in message
    > Myślisz że on w upały jeszcze czymś grzeje w domku?

    Nie, ale może nie mieć zbyt dobrze uszczelnionego dachu...

    Byłeś kiedyś na strychu w lecie pod blaszanym dachem?

  • 9. Data: 2010-06-10 23:51:11
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > chłodzą.
    > Przerób sobie tą lodówkę na klatkę na króliki, im nie potrzebne zimno.

    Nie wiem jaki ty klej wąchasz ale to co napisałeś to był BEŁKOT.

  • 10. Data: 2010-06-11 05:17:54
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Ja kiedyś uzywałem taka starszą lodówkę radziecką i tam był problem taki, że
    przegrzewał się agregat i wyłączał jakiś termik.
    Było to normalnie w mieszkaniu, ale tam dochodziło do 30 stopni. Pomogło
    zainstalowanie wiatraka, który był załączany razem z agregatem i chłodził go
    oraz częsciowo wymiennik ciepła.
    --
    Pozdr
    EM